Alla inlägg under mars 2014

Av Göran - 23 mars 2014 08:51

IF Metall (IF är förkortning för industrifacket i detta fall och inte idrottsförening), vårt största fackförbund inom den privata sektorn ger ut tidningen "Dagens Arbete" till sina medlemmar, däribland undertecknad. Jag bläddrade lite i det senaste numret nyss då jag drack mitt morgonkaffe och åt en rostad macka. Krönikan av Lena Sundström http://www.da.se/home/da/content.nsf/aget?openagent&key=det_gor_ont_nar_sverige_sviker_1395158114590 

fångade mitt intresse och jag satte närapå kaffet i vrångstrupen.

Har vi verkligen inte kommit längre?

Jo, säger jag. Vi HADE kommit mycket, mycket längre än så men Sverige har visst regredierat. Gått bakåt i utvecklingen. Och inte lite heller!

Jag hoppas att SD-stödda siten "avpixlat.se" känner sig stolta och nöjda efter att ha hoppat på en 14-årig tjej med med mörk hudfärg som valts till Lucia och kallat henne skrämmande ful och en massa annat. "Apor har vi på Skansen om vi vill" skriver en kommentator bland annat. Jag skäms att vara ljushyad, svensk, europé eller whatever om en enda människa på jorden anser mig representativ för dessa lågt stående individer. Vad är det för jävla fel på er?

Vilka kromosomer missade Gud att stoppa i er då ni kom till världen?

Du som råkar läsa bloggen - klicka på länken ovan och läs själv Lenas krönika. Om du sen kan annat än att hålla med mig får jag be dig att sluta besöka min blogg för gott. Jag vill inte ha med såna människor att göra, vill inte förknippas med era rasistiska åsikter. Vill inte vara svensk om ni är det!

Det börjar bli dags för uppror mot rasismen. Dags att damma av den vita handen med texten "Rör inte min kompis!"

Dags för de etablerade politikerna att sätta ner foten på allvar inför hela Sverige och säga ifrån. Dags att äntligen ta debatten med alla de där "jag-är-inte-rasist-men...."

De som använder det uttrycket borde sluta med det för rasister är just precis vad ni är, de allra flesta av er. Och dessa kommentarer visar bara er egen brist på intelligens och kunskap. Man brukar säga att ju högre apan klättrar detso mer visar han rumpan. Ni har dragit ner era egna brallor till fotknölarna!

Skäms alla ni som skrev kommentarerna på "avpixlat"! Skäms, skäms, skäms och skäms ännu mer!

Och.... jag VET att SD inte har ett enda rasistiskt ord i sitt partiprogram men är det en slump att det är just med dem nästan alla främlingsfientliga och rasistiska människor sympatiserar.

Nej, kalla saker vid deras rätta namn! En rasist är en rasist. Punkt slut! Därför ber jag svenska folket hjälpa till att få ut dem ur riksdagen i höstens val. Rösta alltså bara på SD om du verkligen är rasist ända in i hjärtat!

Av Göran - 21 mars 2014 16:30

http://www.youtube.com/watch?v=DVtjICNycU0


Jodå, jag VET att jag lagt ut den länken förut. Mer än en gång också! Men jag tycker att den förtjänar att höras och dansas till varje år denna dag. Just i år är dagen dessutom alldeles underbar, åtminstone på mina breddgrader.

En härlig dag på flera sätt. Vårdagjämningen är över och dagen blir allt längre än natten för varje dag. Varmt och strålande sol ute. Och så lämnade jag min arbetsplats imorse med sex lediga dagar framför mig.

Och inte nog med detta så är min bil numera besiktad för ett år framåt. Spindelleden de anmärkte på har bytts ut och bilprovningen har kollat arbetet idag och godkänt det.

Men trött som bara den är jag förstås efter bara tre timmars sömn på förmiddagen. Så jag valde den enkla vägen till middagsmat åt sonen och mig idag. Varmkorv och pulvermos fick duga då jag liksom inte orkar skapa några kulinariska sensationer. Imorgon kanske jag tar nya tag.

Inte mycket till inspiration att skriva heller idag men länken skulle ju ut på rätt dag...

Så jag önskar mina ordbrukare en angenäm fredagkväll och skön helg i Trehörningsjö, Grythyttan, Oxelösund och Smygehuk. Jag kommer tillbaka, jag kommer ALLTID tillbaka!

Av Göran - 12 mars 2014 08:08

Webben eller det vi i dagligt tal kallar internet eller "nätet" fyller 25 år idag. Det läste jag nyss i Sundsvalls Tidnings nätupplaga. Efter den korta artikeln har man valt att lägga ut en liten Gallup-undersökning om när läsarna använde "nätet" för första gången.

Ett av svarsalternativen tycks mig dock ganska onödigt nämligen; "Använder inte internet"...

Men hallå, den som inte använder internet lär knappast läsa eller kryssa i rutor överhuvudtaget! Eller tänker jag fel?

Själv var jag absolut ingen pionjär på området, skaffade inte dator och internetuppkoppling förrän ungefär 1997, om jag minns rätt. Vi fick då ett erbjudande att hyrköpa ett datorpaket genom min arbetsgivare. Väldigt förmånliga villkor dessutom eftersom dåvarande regering tyckte att det var viktigt att så många som möjligt så snabbt som möjligt tog till sig detta med internet. Och jag minns att en arbetskamrat predikade ivrigt om hur viktigt det var att skaffa dator och uppkoppling för barnens skull om inte annat. "De barn som växer upp idag utan tillgång till dator hemma kommer att vara morgondagens förlorare på arbetmarknaden", minns jag bl.a att han sa. Och visst hade han kanske rätt i det men jag tycker att det känns som om ALLA är förlorare på dagens ytterst nedskurna arbetsmarknad...

Och då i nätets barndom var det ju också svindyrt att surfa. Speciellt dagtid kostade det rätt mycket per timme att vara uppkopplad med det "blippande" modemet som gällde då. Lite lägre taxa på kvällar och nätter dock men nog ökade teleräkningarna ganska rejält efter att man blivit uppkopplad.

Idag är det fiberkabel och blixtsnabbt jämfort med på 90-talet. Men farmför allt mycket billigare!

Statliga subventioner för att göra datorer och internet tillgängligt för vanliga fattiglappar är ett minne blott och datorerna har också blivit avsevärt billigare.

Med dataåldern har också vårt språk förändrats och utvecklats (?). Vem pratade t.ex för 25 år sen om fildlning, trojaner, e-mail eller nätverkskort?

Det kom nya ord medan andra försvann. Som yuppienalle, finansvalp och Posten. (Kommer ni ihåg Posten?)

Bara att konstaterade att man tilldelades sin jordevandring under ett extremt expansivt tidevarv. Tänk så lite som egentligen är sig likt sen 70-talet. FAST man då tyckte att livet nog var så enkelt och bekvämt som det kunde bli jämfört med det liv som då beskrevs av vår föräldrageneration eller av generationen före dem. Det fanns ju redan t.ex bilar, tvätt- och diskmaskiner och flygplan så vad mer skulle kunna utvecklas?

Nåväl, som så ofta när jag bloggar har jag åtaganden i källarplanet rakt under stolen jag sitter på. Dags att gå ner och hänga tvätt alltså.

Fira i-net ordentligt idag nu i slott och koja i Grycksbo, Enskede, Klockestrand och Blattnicksele! Ha en underbar marsonsdag, kära ordbrukare. Annars har nån annan den....

Av Göran - 3 mars 2014 10:55

Idag är en sån där väntar-dag. En dag som kommer att fördrivas med att vänta på olika plan. Jag väntar på att nån av fastighetsskötarna ska ringa efter att jag felanmält min spis igen. Jag ringde dem i höstas och en händig karl kom hit och konstaterade att bara den näst största plattan behövde bytas. Den största var ok, tyckte han fast jag menade att det var lika bra att byta båda på samma gång. Och nu är alltså den största plattan lika dålig som den han bytte i höstas. Jag föreslog då lite försynt att kanske man borde byta hela spisen eftersom den säkert är närmare 30 år och någon sorts kortslutning gör att ugnslampan pajar så fort man slår på ugnen efter att ha bytt lampa. Detta föreslog jag igen för kundtjänstdamen som svarade då jag ringde men har inga större förhoppningar. Jag får nog vara glad om min väntan belönas med en ny platta, skulle jag tro.

Jag väntar också på att få hämta dotterns kattoxe (hankatt för icke-norrlänningar) från farbror veterinären. Idag förlorar han möjligheten att bli pappa fler gånger och det känns bra. Det är mer besvär än många tror att bli av med en kull kattbebisar.

Jag väntar dessutom på kvällen då jag lär märka om helgens tur med travhästar håller i sig. Både lördag och söndag satsade jag en knapp hundralapp på travspel och gick plus båda dagarna. Inga fantasisummor dock, men jag mer än dubblade mina insatser i alla fall och det kändes ju bra. Därför ansåg jag mig ha råd med en 48 kronors rad till kvällens tävlingar i Bollnäs och klurar så smått på om jag ska göra en Dagens dubbel också- När jag nu ändå tycks befinna mig i ett s-k flow.

Väntar gör jag även på inspiration till middagsmat. Ännu har inte veckans reklambunt från Willys, Lidl, ICA m.fl ramlat in genom brevinkastet så jag hoppas den gör det snart så kanske jag får några idéer med hjälp av eventuella vrakpriser på nåt smaskigt.

Och ni, kära ordbrukare, i Vittangi, Vassmolösa, Örbyhus och på Vinga väntar förstås på att detta svammel ska ta slut nån gång. Och då kan jag gratulera er till att er väntan härmed är över.

Ha en underbar marsmåndag!


Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards