Alla inlägg under maj 2012

Av Göran - 28 maj 2012 11:16

Min förra frivecka slutade i onsdags. Men vad gör det - idag börjar en ny. Och när även den lagts till handlingarna och jag har jobbat två dagskift och två nätter är jag ledig i 14 dagar. Nu igen!

Värmen har kommit till mina breddgrader och med den de årligen återkommande bekymren med att ställa om sina vanor på jobbet. Somamrtid tror jag det är få arbetsplatser som är så varma som min. Så har det alltid varit och innan ombyggnaden till modern teknik var det inget konstigt med det heller. Såklart att det blir varmt runt elektrolysugnar med en inre temperatur av 960 grader. Det är alltså riktvärdet - inte nödvändigtvis verklig temp.

Idag är ugnarna inkapslade med avsug och borde inte generera samma hetta i lokalerna. MEN... det är precis vad de gör! För vad man glömde vid ombyggnaden var att i och med ombyggnaden gick man också från en strömstyrka på 120 kA (Alltså hundratjugotusen ampere att jämföra med ett vägguttag som har 6-10 ampere) till 160 kA. 40 000 ampere mer alltså som skapar värme som både ersätter och överträffar den värme vi hade förr.

Nu har man dock insett att man måste öka ventilationen somamrtid för att sänka värmen och nsäta sommar ska förhoppningsvis taken vara ombyggda och därmed ge lite mänskligare klimat åt oss aluminiumslavar.

Den kommande veckan är i stort sett inplanerad med diverse möten samt äldsta dotras examen från universitetet som ska firas på lördag. Veckan därpå är det lillflickans tur, då tar hon studenten. Och minstingen lämnar grundskolan dagen därpå. Så gammal har man alltså blivit att alla barnen utom lilleman är juridiskt sett vuxna. På gott och ont. Skönt att slippa blöjbyten och nattvak med tandlossning eller magsjukor men lite tomt att tappa den där närheten man har med dem när de är små.

Så då gäller det att hitta igen sig själv och försöka utröna vad jag själv vill med mitt liv. (Förutom att svettas i en dammig fabrik 4 dagar av 10). Inte så alldeles enkelt som det kanske låter.

Snackisen denna vecka är väl förstås det faktum att SVerige nästa år måste betala miljarder för att arrangera Eurovisionsschlagern eftersom Loreen gick och vann i lördags. Fast det är visst nästan bara jag som ser det som "en ond kostnad" för Sveriges skattebetalare. D.v.s jag och några till.

Nu arbetade jag ju natt då tävlingen gick av stapeln och eftersom TV är strängeligen förbjudet på min arbetplats så såg jag inte finalen. Dock har jag inte kunnat undgå att läsa om de ryska små tanterna (babuschkorna) som faktiskt sjöng på svenska. Jo, det är SANT! Kolla själva på länken här nedan.....

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=Ilk-apczYW8

Jojo... Vad sa ni nu då?

Fler likartade exempel finns här.... (Rekommenderar "Hatten är din")

http://hem.passagen.se/turkhits/

Nåja, nog med lustigheter nu! Tvätt väntar på hängning i tvättstugan en trappa ner och sen måste jag försöka fantisera ihop nån middagsmat som dels är enkel att laga, går snabbt och får gommen att skriva poesi av njutningen.

Hoppsan... där gjorde jag det kanske onödigt svårt för mig själv. Falukorv och makaroner är också mat...

Önskar eventuella läsare en angenäm måndag och en skön sista majvecka i Utansjö, Skärplinge, Smålands stenar och Falsterbo. Eller i den stad/by/metropol eller avkrok där just du framlever dina dagar och nätter...


Av Göran - 22 maj 2012 06:28

Idag är det en sån där dag som cheferna för Svensk Gamtidning och Vänt i Häcken (Hänt i veckan) äääälskar! Det är barndop för prinsessan OLW (eller var det  Estrella...?) eller vad hon nu skulle heta, flickstackar´n som aldrig kommer att få en lugn stund i hela sitt liv.

Men danskarna hann före. Deras nytillskott till kungahuset är redan välsignat av Vår Herres ombudsman på plats. Och när jag kollade min mail nyss dök det upp en blinkande ruta till höger där jag uppmanades att rösta om Athena var ett vackrare namn än Estelle. Det gjorde jag förstås inte - jag bara låtsas vara intresserad här ovan.

Nåja, innan dagen är slut lär vi kunna läsa i de främsta skvallerblaskornas nätupplagor (AB & Expressen) vilka som var där, vem de kom dit med och vad de hade på sig. Samt vad de fick att äta, dricka o.s.v

Nyhetsmedias fokus på vad som är viktigt har förskjutits ganska mycket de senaste 10 åren. Kvällstidningarna har väl kanske aldrig varit det mest tillförlitliga nyhetskanalerna men idag är de inget annat än skvallertidningar.

Själv ska jag ägna en del av dagen åt nåt annat med kvinnonamn - Agda heter nämligen min arbetsgivares nya datasystem för tidsregistrering och löner. Och idag ska jag dit nån timme för att få lära mig hantera just Agda.

Ända sen tidernas begynnelse, sen Vår Herre var en liten pojke, har jag varje månad fått ett lönebesked hemskickat med posten och kunnat konstatera att "Jaså, det blev inte mer". Men nu är det slut med det! Istället ska vi själva fortsättningsvis kunna logga in oss hos "Agda" och kolla av både våra utförda arbetstider och den kommande lönen.

Nåja, det lär väl ge sig med det också bara man lärt sig.

På spisen står 1½ kg fläsklägg och kokar. Den ska sedan skäras i småbitar och hällas i den ärtsoppa jag ska tillverka under förmiddagen. Hemgjord ärtsoppa är en av många saker som jag tycker förgyller tillvaron en aning och eftersom jag vet att min tama husmekaniker tycker likadant ska jag söka kontakt med honom om ett par timmar och kolla hur han jobbar idag. Om han har tid att komma över på en tallrik ärtor med fläsk.

Igår var jag ännu duktigare - då tvättades fönster här och byttes gardiner. Fast..... om sanningen ska fram så är det två rum kvar att stryka och hänga upp gardiner i. Orken tog liksom slut efter att ha varit igång med det och med tvätt i 8-9 timmar. Dessutom gjorde  jag köttbullar vilket också tar sin lilla rundliga tid om man tillverkar dem själv istället för att köpa Mamma Scan.

Således blev jag med tiden tämligen trött i benen och när middagsdisken var klar damp jag ner i soffan och där blev jag liksom kvar tills GIF Sundsvalls match mot Elfsborg drog igång. Och då blev jag kvar ännu längre. I alla fall tills jag insåg att Norr-landslaget (som GIF vill kalla sig) var chanslösa mot serieledarna. De är bra, de där Boråsarna! Så bra att det är tveksamt om GIF haft nån chans ens med alla spelare friska och hela och ingen avstängd.

Men det är bara att ta nya tag för Sveiges nordligaste elitlag i fotboll. Spotta i nävarna och resa sig och få en ny smäll! Eller kanske ge en själva. Jag tror ändå att när säsongen summeras i oktober nån gång så kommer GIF att ha klarat sig kvar denna första säsong på denna sejour i fotbollens finrum.

I vintras stack man ju ut hakan från klubbledningens sida och gick ut och sa att GIF Sundsvall vill bli ett topplag och vara med och kriga om SM-guldet. Etablissemanget söder om Dalälven drog förstås på mun och flinade lite hånfullt åt "fattiga kusinen från Norrland" som trodde sig kunna bli ett lag att räkna med i Sverige, Europa och världen.

Men jag tycker att det är friskt vågat att sätta upp djärva mål. Om målsättningen alltid är att inte åka ur lär man knappast lyckas med så mycket mer heller. Och idag har vi häruppe träningsförhållanden som är fullt jämförbara med lagen söderöver. Vad som talar emot är väl befolkningsunderlaget och antalet företag som kan slanta upp sponsorpengar. Men då får man vara smart istället och använda sin resurser rätt. Det ska bli intressant att se om de är så smarta. Utan att egentligen vara nån riktig Giffare så hoppas jag att de lyckas: Om inte annat så för att täppa till käften på alla de där som säger att det inte går

Därmed ska jag gå och titta till min fläsklägg och ärtorna som ligger i blöt sen igår kväll. Den lilla men naggande goda kretsen av ordbrukare tillönskas förstås en underbar tisdag i Treriksröset, Smygehuk, Hedemora och Skags Udde.

Sköt om er! Så inte nån annan måste göra det åt er.




Av Göran - 17 maj 2012 10:33

Ledig dag idag. Vilken tur! Det är ju nämligen hockey-maraton på TV från klockan tolv fram till halv-elva-tiden ikväll. Fyra raka matcher! Vilken tur att man är sin egen en sån dag! Att man inte har nån som surar för att man ligger/sitter i soffan med ögonen på vid gavel inför Finland-USA, Ryssland- Norge etc. Sonen sköter sig själv och klagar knappast så länge jag fixar en anständig middag åt oss i nån paus och katten ger också katten i om jag ser på hockey eller gör nåt annat.

Mina kära arbetskamrater på skiftlag 5 ligger och snarkar efter första natten som bäst medan jag passade på att nyttja mitt livs kanske sista semesterdag (sparad semester) inatt eftersom jag är utlånad till portvakt/reception imorgon och därmed slipper jobba natten ikväll. Så detta blev en skiftcykel utan nattskift. Imorgon bitti får jag visserligen sitta och se mina arbetskompisar gå hem till 6 dagars ledighet medan jag slutar först kl. 17 men det är det värt för att få sova på natten istället för de ynka timmar jag brukar lyckas vila på dagarna.

Imogron kväll ska jag dessutom ut och åka båt och åta en, förhoppningsvis, delikat måltid under resan. Företaget liksom den lokala fackklubben fyller 70 år i år och IF Metall bjuder därför sina medlemmar på mat och sjötur med MS Medvind som trafikerar Sundsvallsbukten med omnejd. Det ska bli trevligt, särskilt som jag aldrig åkt med den båten.

Några från skiftlaget ville att jag skulle följa med ut på efterfest efteråt men jag avstår från det. Den senaste bilreparationen grävde djupa hål i kassan och ekonomin tillåter nog inget ölande just nu.

Det för ju desutom det goda med sig att mina chanser att må bra när jag vaknar på lördag morgon ökar avsevärt samt att jag inte behöver fundera över om jag törs köra bil eller ej.

Lite nytta har jag ändå gjort på morgonen för att döva det dåliga samvete som kanske dyker upp några timmar in i hockey-VM;s kvartsfinalande. Har strukit skjortor och dukar sen senaste tvättorgien vilket jag ska påminna mig själv om under eftermiddagen/kvällen ifall den där elaka lilla gubben i mitt huvud som heter Sam Vete börjar gnälla över min lättja sen när jag studerar Malkiin, Nedved, Zetterberg och Tenkrat m.fl via dumburken.

Mitt tips innan matcherna lyder: Finland vinner i kraft av hemmaplan mot USA, Kanada slår Slovakien, Ryssland vinner efter oväntat stor svårighet mot ett tappert kämpande Norge och Sveriges Tre Kronor slår Tjeckerna efter straffar. Håll tummarna nu, ärade ordbrukare, för vårt fosterland så vi ger oss själva chansen till revansch i semi eller final mot arvfienden Finland.

Ha en fantastisk Kristi himmelfärdsdag! Denna dag och några till är ju faktiskt exempel på att både agnostiker och ateister har nytta av religionen ibland. Daggående människor är ju lediga idag vare sig de tror på Gud eller Mammon. Eller Robert Lind i Kram,fors, för den delen.

Så koppla av och må gott i TV-sofforna i Gottröra. Öxabäck, Jordbro och Vuollerim m.fl avkrokar, byar, städer och bondhålor. Vi ses när vi råkas!

Av Göran - 12 maj 2012 11:48

Vår, mina vänner och vördade ordbrukare. Ett vackert ord tycker jag. Synd bara att vädret den senaste tiden inte varit lika vackert. Just idag är det väl inte alltför bedrövligt även om man inte kan säga att solen vräker ner från molnfri himmel precis. Men vår är det lik förblånat! Det syns överallt nu med blommande vitsippsbackar och små gröna "musöron" på björken som står några meter från min balkong.

Och för att hjälpa oss genomlida denna årstid av pollenatacker (för en del) och andra plågor gav oss Vår Herre, i sin outsinliga godhet, hockey-VM. Men som svensk skäms man lite då man tittar till på matcher där inte Sverige figurerar och ser dessa tomma eller halvtomma läktare. Visserligen sänkte man raskt priserna med en tusenlapp per biljett då man insåg att kreti och pleti inte har råd att pröjsa 1300-1500 kronor för att få komma in i Globen och titta på när Ukraina möter Kaszakstan eller liknande. Inte ens vårt eget Tre Kronor kunde fylla Globen med de priserna. Skäms hockeyförbundet! Niklas Drygegård i TV4 tyckte att det ansvariga skulle rullas i tjära och fjädrar men så långt går inte jag. Det räcker om de skäms.

Annars irriterar jag mig, för dagen, på en ny plåga inom telefonförsäljningen. För en timme sen blev jag uppringd av en engelsktalande kvinnoröst som påstod sig representera Microsoft på något sätt. "We provide service for your computer", sa hon.

Nu är det så att om någon ringer upp mig och pratar engelska så blir jag automatiskt misstänksam. Då är det nästan alltid något lurt med det hela. Jag har inte bett om nån "service for my computer" och skulle jag behöva så fixar jag i så fall det med nån som förstår ärans och hjältarnas språk, d.v.s vårt. För inte fanken kan jag beskriva datorproblem (om jag hade haft några) på engelska lika bra som på svenska.

Till saken hör också att senast jag jobbade natt så ringde samma j-a människa och väckte mig vid niotiden med samma ramsa och hade alltså redan nedkallat min heliga vrede över sig. Så imorse då hon började rabbla sin inövade text avbröt jag barskt och sa "No, thank you, I´m not interested!". Därefter la jag genast på innan hon hann börja försöka övertala mig att lyssna ändå och nu hoppas jag att jag är avbockad som hopplöst fall i deras listor.

Under sista natten på jobbet i måndags natt berättade jag för en arbetskompis om det första samtalet, ilsken eftersom det förstörde min sömn den dagen. Då talade han om att han också fått ett sånt samtal liksom flera av hans privata vänner och han hade konstaterat att det förstås handlade om försök till pengasvindel. Han hade lyssnat och sen blivit instruerad att besöka en viss hemsida, vilket han bara låtsades göra, och fattade snabbt att om han följt instruktionerna så hade det kostat pengar. Hur mycket vet man förstås inte men förbannad blir man ju ändå.

För några år sen fanns ett annat liknande fenomen där uppringaren påstod att man vunnit pengar. Jag jämnställde dessa samtal med mailen från holländska lotto som hävdade att jag vunnit en miljon. Alla vet ju att ingen vinner ens en påse skit utan att först köpa en lott eller medvetet lägga ett spel hos nån spelsite. Ändå tycks det finnas ett antal dumskallar som går på det. Annars skulle det ju inte förekomma.

Någon gång för länge sen ska någon ha satt in en annons i de största morgontidningarna i Kungl. Hufvudstaden där det stod; "Sätt in 100 kr på Pg.xxxxxxxxx och lär er spela dragspel!" Till dem som betalat kom efter några dagar ett litet brev med texten; "Tack för pengarna! Glöm nu inte att lära er spela dragspel!".

Jag trodde nog länge att detta bara var en vits, en påhittad "rolig historia" men enligt en allmänbildad kamrat så ska detta ha hänt i verkligheten och annonsören kunde inte fällas för något brott heller eftersom annonsen inte utlovade något i gengäld. Så visst finns det dumt folk.

Dit hör förstås varken jag själv eller någon av Eder, mina trogna ordbrukare i världens alla hörn. Nästa gång nån ringer och pratar engelska ska jag svara dem på svenska och pladdra på tills de ger upp. DÅ... kanske de stryker mig ur sina rullor.

Nu ska jag gå till närbutiken och handla jordnötter till den Flygande Jakob jag har lovat mina söner att laga till middag. Ska köpa ägg också så jag kan sno ihop en sockerkaka till eftermiddagskaffet.

Ha en underbar lördag i koja och slott i Örkelljunga, Tanumshede, Kristinehamn och Karesuando. Vi ses! Förr eller senare...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards