Alla inlägg under december 2012

Av Göran - 16 december 2012 09:04

Jag har skrivit om "Så mycket bättre" alla säsongerna som gått hittills och gör inget undantag i år. Nu är det slut på en av årets TV-höjdpunkter för denna gång. Och det märkliga upprepades precis som under tidigare upplagor! Det märkliga i att jag fått en ny och helt annan respekt för flera artister. Sylvia Vrethammar, för att ta ett exempel. Olle Ljungström betraktade jag som en väldigt udda fågel innan årets serie startade och gör väl så än idag. Men nu med mer respekt för hans artistskap.

Men nu är det över. Det enda som återstår är ett specialprogram med intervjuer och lite saker man klippte bort. Det kommer i julhelgen och jag ska nog försöka se det. Sen får man väl hoppas att TV4 är smarta nog att låta programmet leva vidare. Men med de tittarsiffrorna är det nog ingen fara att de lägger ner. För deltagare lär ju inte saknas. Jag skulle nog kunna räkna upp 50-60 namn på artister som vore intressanta att ha med. Viktigast är dock att blandningen blir rätt. Att åldersspannet fortsätter att vara nära 50 år och att man blandar rock, jazz, svensktopp, progg i en enda röra. Det är det som skapar magin. Det och de små antydda romanser som äger rum under inspelningarna.

För att fortsätta lite på ämnet TV och "heliga kor" så läste jag igår att DIsney nu klipper bort några figurer ur "Tomtens verkstad" i julaftonsprogrammet. Det handlar om en svart docka samt en som kan uppfattas som en judisk figur om jag fattat rätt. Och visst, när jag ser dem på bild så håller jag med om att figurerna gränsar till rasism men jag kan ärligt säga att under de dryga femtio jular som jag sett på Kalle Ankas jul har jag aldrig reflekterat över dem annat än att jag uppfattat filmen som gammal. Och den som tecknade kanske hade ett gammalmodigt tänkesätt men behöver inte nödvändigtvis ha varit rasist för det. En liknande debatt hade vi ju om Tintin för ett tag sen när en biblotekarie ville ta bort böckerna ur sitt bibliotek eftersom teckningarna i dem förlöjligade svarta människor.

Vi lägger så mycket vikt vid detlajer nuförtiden och letar saker att racka ner på där de ibland finns och ibland inte. Vem i min generation har till exempel inte stått/suttit i skolan i lågstadiet och sjungit om Herr och fru Krokodil? Texten börjar.... "I niggerland händer ibland att man får se....". Jag tvivlar på att någon lärare idag använder den sången. Ordet niggerland är ju ett rejält övertramp men den tanken tänkte jag aldrig då som sju- eller åttaåring utan man bara sjöng.

Men även i skolorna överarbetar man och ser faror och fel där inget finns. Det störde mig enormt när jag för ett par år sen hörde att barnen i en låg- och mellanstdieskola ville sjunga nationalsången på skolavslutningen men rektorn förbjöd det för hon/han ansåg att det kunde uppfattas som rasistiskt.

Jag förstår inte det alls - det finns inte ett enda rasisitiskt ord eller ens förtecken i "Du gamla, du fria"! Däremot vet också jag att vissa främlingsfientliga grupper flitigt använt nationalsången vid sina möten och demonstrationer. Men desto större anledning att låta barn sjunga den i skolan eller i kyrkan eller var man nu har avslutningen! Det är dags att ta tillbaka sången! Den är en symbol för vårt land, inte för främlingsfientlighet eller rasism.

Och från dessa funderingar är steget inte långt till en annan sak som jag kanske också skrivit om förut. Men det ska ni bara skita i - det här är MIN blogg och jag gör som jag vill. Bara så ni vet!

Alltså... sportjournalister och TV-kommentatorer... Kan ingen ge dem en lektion i svenska språket? När blev finsk eller finska fula ord? Jo, för så måste det väl vara eftersom de inte längre används då man talar om vårt broderfolk i öster! De är inte finska landslagsmän längre utan finländska! Varför? Ok att man kanske säger finländare istället för finne som kanske fått en lite negativ klang men varför kan man inte kalla dem för "finska" spelare? Nån som vet och kan förklara för mig?

Eller är detta bara första steget i en språkutveckling som fortsätter? Kommer vi att säga t.ex ryssländsk och engländsk istället för rysk och engelsk om några år också?

Frågor, frågor som kanske kan besvaras eller kanske inte! Det börjar bli dags för frukost, känner jag. Kanske lite tyskländsk schwarzwaldsskinka med äggröra av sverigeländska ägg och colombialändskt kaffe. Nåja, vi får se vad kylskåpet har att erbjuda av kulinariska sensationer - det kanske bara blir en ostmacka också.

Sen ska väl bilen sopas ren efter senaste snöstormen. Jag garanterar vit jul för alla som bor i Sundsvall för nu har ni nog närmare en halvmeter snö. Eventuellt blir det en liten shoppingtur sen om jag orkar. Mådde o-bra igår, så o-bra att jag tvingades ställa in mitt framträdande i fabriken under den gångna natten. Gissningsvis till skiftlagets stora besvikelse.

Men det gäller samma där som här - jag kommer tillbaka. Jag kommer alltid tillbaka! Till "Gruvan" blir det senast den 30;e eftersom vi nu har påbörjat 14-dagarsledigt. När jag dyker upp här igen vet endast vår herre. Men tillbaka kommer jag. Förr eller senare. Så härda ut, kära ordbrukare!

Och utifall det skulle dröja så önskar jag mina ordbrukar inte bara en härlig söndag utan en riktigt god jul och gott nytt år också! För säkerhets skull, liksom! Sköt om er så ingen annan måste göra det!

Av Göran - 1 december 2012 07:25

Har suttit en stund och skummat genom egna gamla inlägg och kan konstatera att jag visst bara bloggar när jag har tvättstugan. Så då måste jag väl visa mig själv att jag kan blogga utan att tvätta samtidigt.

Eller är det så att jag bloggar under tvättiden för att bevisa att män visst kan göra två saker samtidigt. För det kan vi!

Även om jag aldrig skulle fixa det som vissa damer kan - att se på TV, sticka och läsa en veckotidning samtidigt som de för ett samtal med en annan människa. Det kunde i alla fall min moster då jag var barn.

Men lite simultanförmåga har ju även vi. Ni, tjejer, ska inte inbilla er att ni har nån ensamrätt på det!

De flesta män jag känner kan t.ex obehindrat klia sig i skrevet samtidigt som de för ett vettigt resonemang i telefonen. Vi kan se på sport i TV och dricka öl samtidigt helt utan problem.

Däremot är det inte många av oss som klarar att t.ex hålla full koll på ungarna samtidigt som en hockeymatch pågår i dumburken. Eller att höra vad frun/sambon/morsan säger under nämnda match.

Men vi kan som sagt blogga samtidigt som vi både tvättar och torkar kläder, handdukar och lakan.

Idag är det nån annan som roar sig i tvättstugan för jag hörde nyss centrifugen från tidig järnålder slamra rakt under rummet där jag sitter.

Dagen ska annars ägnas åt lite plock i mitt hem. Jag ska hämta upp alla mina lådor med jul- och adventsgrejor, gå igenom rubbet och kasta allt som är trasigt. Förhoppningsvis hittar jag två elektriska ljusstakar och en adventsstjärna som fungerar och i så fall ska jag koppla in dem i skymningen.

D.v.s en kort stund efter gryningen. För nu är det verkligen mörkrets tid! Tack och lov är det snöstorm ute så det blir ju i alla fall lite ljusare. Och som tur är så dröjer det ju bara c:a tre veckor nu innan det börjar gå åt andra hållet och dagarna bli längre igen. Jag har sista lediga dagen idag men den kommande arbetsperioden blir bara två dagskift lång. Jag har tagit ut s.k livsarbetstid på första natten och den andra skulle jag ändå inte jobba eftersom jag ska på skyddskommitté på dagen efter. Och efter nästa ledighet så är det bara 4 skift innan vi åter får en 14 dagar lång vila. Över jul och allt! Börjar igen dagen före nyårsafton.

Fast det där är ju lite på gott och ont. Visst kan det vara trevligt att vara ledig över jul men det är ganska trevligt att få några tusenlappar extra på januarilönen också p.g.a storhelgstillägget.

Har ni föresten sett klickmonstret på Youtube? Jag talar om.... (se länk nedan)

http://www.youtube.com/watch?v=7N5OhNplEd4&feature=g-logo

Min huvudskyddsombudskollega visade den för mig i förrgår och visst skrattade jag. Men.... Får man verkligen skrämma folk sådär? Jag menar, tänk om nån av hissåkarna har svagt hjärta! Och helt enkelt får hjärtsnörp av chocken och dör! Det kan de ju inte veta, de där som hittade på det.

Jag undrar också lite över hur de kunde få ett barn att spela spökrollen så bra. Eller är det en småväxt vuxen?

Frågor, frågor! Som väl aldrig kommer att få nåt svar...

Nu säger min ansenliga mage att den vill ha frukost så jag går väl till köket och kollar vad som finns av kulinariska begivenheter. En rostad macka med skinka och tomat borde jag kunna fixa i alla fall.

Så jag bjuder er farväl för denna gång, vördade ordbrukare, och tillönskar alla i hela världen en underbar lördag i Boxholm, Finnerödja, Visingsö och Jukkasjärvi. Eller var du nu väljer att framleva dina dagar.


Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards