Alla inlägg under augusti 2011

Av Göran - 28 augusti 2011 13:52

 

 

  För ovanlighetens skull lägger jag in några bilder idag bara för att mina kära ordbrukare ska förstå vad jag tvingats stå ut med under de två senaste veckorna.  Först två bilder från stranden och sist en bild av mitt hem under dessa två veckor. På balkongen rakt fram på andra våningen (den som döljs nästan helt av rosa och vita blommor) satt jag ofta och försökte svalna av i den 35-40-gradiga hetta som rådde i Bodrum, Turkiet under tiden 12;e till 26;e Augusti.

Men nu är det över och här hemma tycks shorts-säsongen vara över, milt uttryckt. Årets sista utebad togs i Medelhavet i torsdags i vatten som gissningsvis höll en temperatur av 27-28 grader. Så kontrasten mot 15-16 grader, mulet och ett rejält åskväder igår kväll är påtaglig.

Hur som helst vill jag varmt rekommendera Turkiet till er som ännu inte varit där. Enligt de turkar jag talade med är just augusti nästan 100% solsäkert. Ingen av dem kunde minnas nåt år då det inte varit soligt och varmt just denna tid. En servitör berättade för oss om den turkiska vintern också och man såg hur han ryste när han berättade om temperaturer i klass med dem som råder här nu. Än värre ryste han då jag måttade från marken för att visa hur mycket snö vi hade i mina trakter i vintras och då jag talade om att -20 inte är helt ovanligt ruskade han på sig och såg ut som han endera trodde att jag ljög eller att jag måste vara idiot som frivilligt bor på en sån plats.

Vädermässigt var det alltså bra även om jag själv gärna sett något svalare väder. Shopping är ju också en sak som många vill ägna sig åt under utlandsresor och visst går det att fynda piratkopior av märkesvaror. Vi inhandlade två badlakan av mycket bra kvalitet för c:a 30 kr per styck liksom en axelremsväska (Adidas) för bara 80 kr. Bra pris även om märkena knappast är äkta. Det enda som kan vara lite jobbigt är dessa "inkastare" som står överallt på trottoarerna för att få en att gå in i just deras restaurang eller butik. Men jag lärde mig att man bara ska se rakt fram och ignorera dem om man inte vill gå in. Ingen tar illa upp för det för så gjorde turkarna själva.

Dessutom har jag fått lära mig att kebab är sååå mycket mer än den kebab jag kände till innan (Kebab med pitabröd eller kebabtallrik eller på pizza). Jag har testat 5-6 olika kebabrätter och alla var väldigt goda så maten i Turkiet är också mycket bra.

Förutom hotellfrukosten... Den innehöll exakt samma saker varenda dag. Alltid vitt bröd och vissa dagar ett lite mörkare åt dem som ville ha det (jag t.ex.), ost, smör, oliver, youghurt, mjölk, corn flakes och en stor plåtform med något slags mellanting mellan omelett och äggröra. Troligen skulle det vara äggröra.

Sååå.... jag vill nog inte ha äggröra på väldigt, väldigt länge nu, känner jag. Kaffet var inte heller nån höjdare så den kopp jag köpte på Shellmacken i Hagsta vid E4 på vägen hem från Arlanda smakade nästan himmelskt. Och då är man svältfödd på kaffe om automatfika på en mack känns så härligt.

Bara att hoppas nu att vilan gett mig nog med kraft att klara den höst och vinter som står för dörren. Annars finns ju, tack och lov, hockeyn också! Träningsmatchandet är i full gång och Timrå har vunnit 2 av 3 spelade matcher så det är väl bäst att passa på att glädjas. Det kanske inte blir så mycket mer att glädjas över i vinter. Man får gå tillbaka till 1975 för att hitta ett år då jag hade så små förhoppningar för mitt kära TIK. Och det året trillade man ur elitserien...

Men på onsadg eller torsdag spelar de hemma i SCA-cupen mot MoDo och då vet jag en som ska dit och titta på.

Nu ska jag stryka mina skjortor efter gårdagens tvättstugeorgie, tvättade hela dagen och hann ändå frosta ur min gamla frys också och fylla upp den för den kommande månaden. Ha en fortsatt underbar söndag kära ordbrukare och ta vara på dagen. Annars gör kanske nån annan det!

Sköt om er i Katrineholm, Junosuando, Svedala och Hunnebostrand eller var ni nu befinner er!

Av Göran - 11 augusti 2011 13:51

Imorgon bär det iväg! Då ni, kära ordbrukare åker undertecknad iväg på semester till Gumbet i Turkiet. På Bodrumhalvön i medelhavet ska jag tillbringa de närmaste två veckorna. Långt från dammiga fabriken, från det just nu lite kylslagna Sverige.

Det ska verkligen bli skönt att få åka iväg och bara lata sig utan måsten, utan tider att passa annat än hotellfrukosten.

Mycket att tänka på, mycket att minnas att man måste packa. Har varit iväg till syster och svåger för att låna en resväska. Jag letade runt i mitt totalt ostrukturerade förråd igår utan att hitta min resväska men plötsligt mindes jag att efter hemkomst från Tunisien för tre år sen så var den så trasig att jag kastade den och tänkte att jag får väl köpa en ny om jag ska ut i världen fler gånger. Men... nu har jag liksom växlat in det mesta av mina tillgängliga kontanter så jag har liksom inte riktigt råd att köpa en. Men som tur var kunde jag låna en.

Kattvakten kommer förhoppningsvis hem ikväll och hämtar Rambo. Han verkade sakna sin kattkollega några dagar efter hennes bortgång men det gick över ganska fort. Värre för husse - det blir liksom tomt när man levat i så många år tillsammans med ett husdjur. Men jag vet ju att det tyvärr blev nödvändigt så det känns bra att veta att jag avslutade ett lidande med beslutet att låta henne gå över till andra sidan. Kanske ses vi där då det blir min tur, det vet man aldrig!

Bloggen har ju legat lite i träda nu ett tag och jag tvivlar på att det blir nåt skrivet de närmsta 14 dagarna heller. Men ni överlever säkert det också, kära ordbrukare!

Förr eller senare kommer jag tillbaka såvida inte planet ramlar ner förstås.

Till dess önskar jag den lilla men naggande goda läsekretsen en fortsatt skön sommar i Ragunda, Junsele, Emmaboda och Hästveda. Sköt om er så inte nån annan måste göra det!


Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards