Alla inlägg under mars 2009

Av Göran - 31 mars 2009 22:06

Igår skrev jag om "Inte Jag". Det föranledde en av mina kära vänner och läsare att kommentera och väcka min inspiration att spinna vidare lite på hennes tråd.

Så idag tänkte jag prata lite om begreppet "snart"!

Finns det nåt mer svävande i vårt språk?

Får ofta det ordet till svar då jag föreslår nåt av mina älskade barn att göra nåt som behövs eller kanske t.o.m är viktigt och nödvändigt men som de inte har så stor lust att göra. I alla fall inte just då!

Snart kan betyda "om 5-10 minuter", imorgon eller om några veckor, månader eller år. Om jag t.ex tycker att en hög med smutstvätt bör flyttas från golvet på övervåningen till tvättstugan och tunnan för smutstvätt får jag nästan alltid "snart" till svar. I det fallet kan det ibland betyda "om ett par dagar" och ibland "gör det själv om du vill ha det gjort i år!"

Ett annat exempel kan vara att jag säger till min yngste att han måste avsluta sina oerhört spännande aktiviteter med min dator. Om jag alls får nåt svar är det oftast "snart" eller "vänta lite" (som betyder exakt samma sak). Sen spelar det ingen som helst roll om jag väntar 5 minuter eller 3 timmar - han har ändå inte hunnit avsluta när jag kommer uppför trappan. Och blir dessutom ganska irriterad när jag påminner om att jag faktiskt HAR sagt till för längesen så han haft gott om tid på sig att göra klart.

Det sitter nån sorts naturlag i vägen för dessa och många andra exempel!

Är det jag själv som lärt dem detta? Jag har försökt rannsaka mig själv ärligt för att se om jag kanske själv använt de där begreppen på samma sätt och därmed "lagt ribban" men kan inte för mitt iv komma ihåg det.

Eller är det kanske en fas i utvecklingen? Ett steg på vägen mot perfekttion! Eller nåt....

Och sen kommer ju nästa steg - och DÄR erkänner jag att jag nog gått före med dåligt exempel.

Jag talar om "Javisst ja! Jävlar, det glömde jag!!!"

Där är jag säkert mycket värre än barnen! Hur ofta får man inte yttra de orden bara för att man låtit hjärnan syssla med trevliga saker som dagdrömmar eller bara ren avkoppling istället för att noga memorera allt det där som alla förväntar sig att man kommer ihåg?

Vilket osökt leder oss in i nästa fas - "Tja, man är ju inte mer än månniska!"

Visst är det härligt att man kan alltid hitta ursäkter för sina fel! Några är ännu duktigare på det än andra men vi gör det alla NÅN gång!

Tack för inspirationen, Hjördis! Du är en klippa!

Nu ska jag sova så jag orkar jobba övertid i portvakten imorgon och på torsdag. Ska lägga mig snart! Sen..... Om jag inte glömmer... Man är ju inte mer än människa! Godnatt kära ordbrukare!

Av Göran - 30 mars 2009 22:11

Igår kväll, ganska sent, satt jag här sömnlös och författade vad jag själv tyckte var ett av mina mest spirituella inlägg här och..... Då, just då, hängde sig datorhelvetet!!!

Och allt bara försvann nånstans ut i rymden. Syftet med skrivandet var lite grann att bli trött och kunna somna och DET uppnådde jag i alla fall såpass att jag valde att strunta i alltihop istället för att försöka återskapa det.

Insomningsbekymmer lär jag knappast ha ikväll. Det har varit måndag i alla bemärkelser som finns, nästan. Slitsam dag i "gruvan" och en hel del att göra hemma också. Och detta efter bara c:a 3 timmars sömn!

Så imorgon måste bara bli bättre!

Här i huset händer egendomliga saker. I helgen försvann t.ex en hel kladdkaka! Bara sådär! Dottern som bakade den säger sig "bara ha tagit en liiiiten bit". Lillebrorsan säger sig inte ens ha vetat om att hon bakat den. Storasyster äter nästan aldrig sånt överhuvudtaget och jag vet bestämt att jag själv inte heller rörde den.

Katten? Skulle inte tro det!

Men lik förblånat är kladdkakehelvetet upplöst i mikrober och utslungad i världsrymden nästa morgon. Terry Evans, kom hit och jaga bort våra kakmonster!

Det är alltså husspöket som varit framme IGEN, den berömda "Inte Jag".

"Inte Jag" finns, märkligt nog, på jobbet också fast där under namnet "Nån Annan". (Släkt med f.d FN-ordföranden Kofi, månntro???) 

Nu är jag väl långt ifrån ensam om att ha detta fenomen i mitt hem, slår vad om att många andra också har en "Inte Jag" i sitt hem. Han/hon kan t.ex sätta i sig en hel chipspåse som köpts för att delas av fler. Eller ta sista papperet på dass utan att hämta nytt. Eller lämna massor av disk framme på morgonen efter att alla gått till jobb och skola! Har ni också en sån hos er?

Trött och less känner jag mig ikväll. Och när jag gör det kommer jag ibland att tänka på en lite berättelse jag hörde en gång och som lär vara sann...

En mamma med barnvagn samt en dotter i 4-årsåldern skulle krångla sig upp på en buss. Det tog väldigt lång tid och när hon åtföljd av dottern till sist skulle betala var chauffören så irriterad att han fräste nåt riktigt otrevligt åt henne. Då tittade den lilla flickan medlidsamt på honom och la sin lilla hand på hans och sa:

- Stackars du! Du är nog trött. Det är nog därför du är så arg!

Gissa om det spreds leenden i DEN bussen.

Chauffören? Han rodnade och bad om ursäkt och lät dem åka gratis som plåster på såren.

Blir alltid på lite bättre humör när jag tänker på den historien! Godnatt!



Av Göran - 28 mars 2009 12:42

Så fick jag då ordning på burken till sist! Burken, i detta fall, är min dator som imorse envist hävdade att det inte fanns nåt nätverkskort i den. Den ljög fast den trodde nog på det själv, jag tror inte att den var ute efter att jävlas med "husse".

Men nu, 2 systemåterställningar senare är jag och Acer överens om att det finns ett nätverkskort som det gjort hela tiden. Och inte nog med det, det funkar också även om det känns som om det segar en aning.

Segade gjorde jag själv också igår kväll. Att man ska måsta vara så makalöst trött varenda fredagkväll!

"Utpumpad-heten" i kombination med ynka 2 glas vin gjorde mig i stort sett medvetslös redan strax efter kl. 22. Yngre dottern kom hem då och saknade nyckel. Jag hörde varken ringklockan, telefonen eller bankningarna på dörr och fönster. Kanske jag hade vaknat av mobilen men den hade jag glömt i jackfickan på nedre våningen.

Som tur var vaknade hennes lillebror och släppte in henne till slut.

Snö har vi fåttt också igen, ganska rejält dessutom, men nu har det i alla fall slutat och jag ska strax åka och handla lite. Ska göra tacogratängen som yngsta dottern lärt mig. Om jag kommer ihåg ska jag ta en bild och lägga ut receptet senare.

Annars blir det väl en lugn lördag hemma med hockey först och sen fotboll på TV.


Av Göran - 26 mars 2009 22:14

Ok! Dags att sammanfatta dagen! Alla kids är i respektive säng. Och även om ingen sover ännu så börjar lugnet lägra sig i huset. T.o.m min fyrbenta sambo har kommit in från kvällspromenaden bland lystna kavaljerer som sjunger serenad utanför varenda kväll. Det är ju friartid i katternas värld! Men steriliserad som Daisy är så bryr hon sig inte så mycket om uppvaktningarna. Hon verkar mest förbryllad över sångarhyllningarna, som om hon undrar vad de egentligen vill! 

Jag trodde föresten att dessa kärlekskranka "kattoxar" inte heller var intresserade av honor som inte avsöndrar de "rätta" odörerna men de verkar inte vara så nogräknade. De vrålar lika lystet här som om det bodde en högfertil kattbabe här och inte en småsenil tant på 16 år som antagligen fortfarande är ungmö.

Yngre dottern klagade på ont i örat, har haft ett par dagar, så ikväll satte vi oss i bilen och åkte till akuten. Eller rättare sagt - vad som VARIT akuten förut. Akutmottagningen vid Sundsvalls sjukhus tar inte emot längre såvida inte nåt är brutet eller om blodet sprutar. Övriga ärenden hänvisar de till "vårdcentral Centrum", dit man ska ringa innan man kommer.

Men... att ringa dit visade sig fullkomligt omöjligt! Det tutade upptaget hela tiden. Så jag tog Gud i hågen och åkte dit istället och väl framme var 2 kvinnor på väg ut precis då vi kom så vi smet in. För dörrarna är låsta för dem som inte bokat in sig.

Sköterskan i receptionen blev lite ställd då jag förklarade vårt ärende och varför jag inte hade bokat via telefon men tack och lov fick vi komma in ändå. I väntrummet var det 4 före oss och 2 kom medan vi väntade (i nästan 2 timmar) så man kan ju undra vad de som skulle svara i telefonerna egentligen pysslade med. Stickning? Kortspel? Kaffedrickning och prat? Eller var de kanske själva sjuka?

Tänkte en tanke jag tänkt förut att om man lägger ner hela sjukvården så kan man ju sen hävda att befolkningen plötsligt blivit helt frisk för ingen söker läkare längre...

Hur som helst så fick hon sina symtom förklarade och avdramatiserade så nån nytta var det ju ändå med allt strul.

Fiskgratängen jag lagade till middag uppskattades av exakt 50 % av familjen (jag var den ena) och mina envisa försök att förklara att man inte kan äta pasta 7 dagar i veckan, 52 veckor om året accepterades av lika många.

Imorgon ska jag fira våffeldagen i efterskott och plocka fram mitt 60-tals-våffeljärn med gjutjärnslaggar och kromad utsida som gör våfflorna tio gånger godare än i dagens moderna teflonjärn.

Men innan dess ska en natt avsovas, en arbetsdag ska genomlidas och många oroliga tankar strömma genom mitt huvud.

Så det får duga så här för idag. Har egentligen massor jag skulle vilja och behöva få skriva av mig om men hjärnkontoret gå på lågvarv just nu så mina djupare filosofiska funderingar får anstå till en annan dag.

Godnatt Sverige! Och alla andra j-a länder.....

Av Göran - 25 mars 2009 22:35

Så var månadens höjdpunkt över! Löningsdagen, dagen då man är "Kung för en dag". Och nu halkar kronan allt mer på sned. Både på mitt huvud och på världens valutabörser, vår valuta är inte högintressant för spekulationer m.a.o Kung kanske men inte alls i nån bar som Uggla i sången.

Märklig atist, den där Magnus Uggla! På sätt o vis tycker jag att han ofta skriver helt geniala texter. MEN.... jag vet ingen artist/låtskrivare vars alster jag tröttnar så fort på. Jag kan skratta igenkännande åt låtar som "Kung för en dag" t.ex men när jag har hört dem 4-5 gånger är jag spyless på dem. Helt annat med Ulf Lundell och några andra. Uffes texter hittar jag ständigt nya infallsvinklar på, nya bottnar och nyanser. Många av hans sånger från 70- och 80-talen tycker jag fortfarande är kanonbra.

Samma gäller Bruce "The Boss" Springsteen. Idag vid 9-fikat på jobbet hörde jag gamla fina Cadillac ranch från 1979 (trooor jag det var) och det började nästan rycka i gubb-benen och man kom lite i partystämning ett tag. Inte många så gamla låtar av andra artister har den effekten på mig.

Jag slutar för idag med länk till en annan höjdare med Bruce och E Street Band. Se och lyssna på liveversionen från Barcelona av "Waitin´on a sunny day" och njut! Godnatt!

Av Göran - 23 mars 2009 22:19

Måndagkväll i slutet av mars och tack och lov fortsatte inte det intensiva snöandet så värst länge - det vräkte ner ett tag förut.

Man får försöka trösta sig med att det "bara" är tre månader till midsommar!

Och man får väl ändå hoppas att det är vinterns sista dödsryckningar vi ser just nu. Död åt Kung Bore!

En dag avklarad av denna arbetsvecka, fyra kvar. Men idag var det ganska lugnt, vi hann det vi skulle trots lite maskintrassel på morgonkvisten.

Tackar en av mina trogna läsare för tipset om nix-sajten! (Rättat mig själv efter vänligt påpekande av läsare)

Förhoppningsvis kommer de förhatliga telefonförsäljarna att bli färre nu. Och jag hoppas att även "tiggarsamtalen" upphör! Visst tycker jag att det är behjärtansvärt att ge pengar till handikapporganisationer och annat men det är svårt att idka välgörenhet när man har fullt upp att hålla sin egen näsa över vattenytan..

För nåt år sen blev jag uppringd av en dam som ville att jag skulle ge en slant i månaden till nån av dessa organisationer och när jag sa att jag inte har råd med det lät hon som om hon anklagade mig för både hjärtlöshet och lögn. "Menar du på fullt allvar att du inte har råd med en ynka femtilapp i månaden", sa hon. Smart, kanske en del tycker, att vädja till människors dåliga samvete gentemot de som kanske är sämre lottade. Men jag kände mig bara förolämpad och blev, om möjligt, ännu mindre benägen att stödja dem ekonomiskt. För det finns månader då en femtilapp känns som en smärre förmögenhet en vecka innan lönen. Ensamstående pappor har det faktiskt ungefär som ensamstående mammor med den skillnaden att inga politiker eller samhällsdebatörer talar om oss.

Nu hägrar en mjuk och skön säng med en kudde som förföriskt ropar ut sin längtan efter min tjocka skalle så jag önskar Sverige en god natt och därefter en alldeles underbar tisdag! (Finns det nåt sånt som en underbar tisdag i mars???)


Av Göran - 22 mars 2009 23:12

Så har ännu en helg passerat! Märkligt att de ska gå så fort! Särskilt med tanke på hur lusigt veckan i övrigt kan släpa sig fram.

Söndagen har ägnats bl.a åt lite städning, tillagning av måndagens middag, pannbiffar med svampsås på torkade trattkantareller. Bara att fixa potatisen när jag kommer hem från "gruvan".

Fast däremellan ska jag förstås iväg och besikta dotterns bil. Det borde gå ganska bra, eventuellt tycker de att handbromsen tar lite för högt upp men annars tror jag inte det blir några bekymmer.

Söndagkvällen tillbringade jag i soffan tittandes på sista Beck-filmen för denna gång. En ganska ruggig historia om religiösa fanatiker med bögskräck. Och det slog mig, när den var slut, att storyn var fullt trovärdig. Kanske jag inte hade tyckt det innan Knutby-dramat men idag skulle jag knappast bli förvånad om detta hände i verkligheten.

Ibland blir jag orolig över mänskligheten. Religiösa rörelser som med bibeln eller koranen i handen tar sig rätten att bestämma över liv och död. Eller människor som på fullt allvar tror att deras ljusa hår, blå ögon och ljusa hud automatiskt gör dem överlägsna mörlhyade, svartkrulliga eller snedögda människor. Jag märker dagligen hur folk som jobbar på samma fabrik som jag gör sig lustiga över "svartskallar" eller "blattar", som de säger. Ofta verkar de utgå från att om nån inte förstår svenska så är dumma i huvudet

Som om vi svenskar skulle vara så märkvärdiga då. Vi är ju bara en fluglort på världkartan. Kanske en promille (eller några) av jordens befolkning talar vårt språk. I t.ex USA vet de flesta inte ens att Sverige är ett land. Men där verkar de lära ut i skolorna att USA är världen. Resten kan de inte mycket om.

Och var finns de politiker som vågar stå upp mot rasismen? Nåt hände med det här landet den 28 februari 1986 då Palme sköts på Sveavägen... Efter honom kan jag inte komma på en enda som talar om dessa frågor med den glöd som han gjorde. Kanske var det just därför han mördades, vad vet jag!

Jag vet bara att jag inte tror på teorin om Chrille P.

Jag är nog böjd att hålla med bl.a Ulf Lundell som säger att "Sverige har blivit kallt!"

Ska avsluta nu med att säga godnatt och önska vackra drömmar till ljusa, mörka, smala, tjocka, rika, fattiga, stora och små. Var ni än är!

Av Göran - 21 mars 2009 14:17

Se, nu tittar lilla solen fram igen! Alldeles just precis nyss bröt solen genom molnen och tittade in genom mitt fönster.

Jag var på väg att sätta mig och blogga igår kväll också men var för trött efter 12 timmars arbete. Tänkte då på de som jobbar skift på samma fabrik, de jobbar ALLTID 12 timmar. Fast.... de jobbar 2 dagskift och 2 nätter och är sen lediga i sex dagar. Jag  hade en 40-timmarsvecka bakom mig när jag gick för att vikariera några timmar i portvakten. Och det gick bra FAST jag var orolig innan. Man tappar rutiner på 4 månader men efter bara en timme var det som om jag aldrig varit borta. Höll på att få panik när första telesignalen kom och jag svarade. "Helvete, hur var det man gjorde med växeln!", tänkte jag. Men fingrarna kom ihåg, de dansade iväg så enkelt till rätt knappar. Nu är det i alla fall gjort och det lär dröja innan jag hamnar där igen, om jag nånsin gör det.

Hemmajobb idag, i den mån jag orkar. Har bytt lakan i sängen och håller på och tvättar en laddning vitt och ljust. På eftermidagen ska jag bänka mig vid TV;n och hålla tumme för Skellefteå, enda norrlandslaget som är kvar i hockeyslutspelet. Men nu tror jag att jag kliver i skorna och tar en promenix i vårsolen!

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6 7 8
9 10 11
12
13
14 15
16 17 18 19
20
21 22
23
24
25 26
27
28
29
30 31
<<< Mars 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards