Alla inlägg under maj 2010

Av Göran - 31 maj 2010 18:51

... Åtminstone enligt almanackan! Juni börjar imorgon och med den automatiskt också sommaren. Officiellt! Och jag står inför en massa förändringar av livet på flera olika plan. På gott och ont.

Lilla dottern flyttar till sin mamma och möjligen också yngste sonen. Men stora grabben flyttar till mig. Inte mycket att säga om, alla är så stora att de har rätt att välja själva och jag är inte så barnslig att jag tror att det innebär att jag blir bortvald på något sätt. Vi lever i en förändrerlig värld, helt enkelt och det är bara att "gilla läget" som det heter nuförtiden.

Men med anledning av dessa flyttar förändras förmodligen min ekonomi såpass mycket att det blir svårt att bo kvar i det hus jag för närvarande hyr av en god vän.

Också det på gott och ont! Ont därföt att jag har trivts bra här och gillar närheten till skogen och mina grannar. (Nåja, de flesta i alla fall!)

Men... mina favoritgrannar har redan flyttat och grannen på andra sidan har sitt hus ute till försäljning så det blir nog aldrrig riktgt detsamma.

Men det positiva med ev. flytt är väl att jag slipper den förhatliga snöskottningen och gräsklippningen. Det är ju så välsignat svårt att få nån annan i familjen att tycka att det inte BARA ska vara jag som gör dessa sysslor...

Och jag som gick och köpte en sprillans ny gräsklippare igår! Min gamla fina Stiga Multiclip har kåpan rostat sönder så den vek sig som ett V ungefär och kniven högg fast i marken så maskinen stannade varannan minut ungefär. Och det fast gräsklipparhelvetet inte är mer än 25 år gammal!

Så jag konsulterade "blocket.se" för att se om det fanns nån hyfsad begagnad och det gjorde det för 600 kr. Men... sen kom jag på att kolla hemsidorna för Rusta och några till. Och hos Clas Olssons hade de en eldriven för 899 kr! Inte mycket att fundera på utan jag slog till. Så nu är man inte miljöbov längre när man klipper gräs! Efter en kort minnesstund dödförklarade jag min gamla Stiga och hoppas den kommer till gräsklipparhimlen. Det borde den för den har varit trogen och snäll sen 1985.

Men.... klippningen blev ändå ett h-e för den lilla kondition jag nu hade innan jag bröt benet i mars är som bortblåst. Jag har ork som en döende 90-årig ungefär. Så nu är det bara att plåga sig ut på promenader och annan motion tills jag åtminstone känner mig som 65-70.

Apropå benbrottet föresten.... När jag återkom till jobbet för ett tag sen kontaktade jag vår fackliga försäkringshandläggare och vi anmälde skadan som ett s.k färdolycksfall. Detta skulle ge mig lite ersättning som plåster på såren.

Men.... I torsdags kom ett brev från AFA (som det heter) där det stod att... "Ersättning kan ej utgå eftersom ett trafikförsäkringspliktigt fordon var inblandat vid skadetillfället".

Men hallå!!! Jag ramlade PÅ VÄG att sätta mig i bilen för att åka till jobbet. Framför bilen PÅ VÄG att dra ur motorvärmarkabeln. Jag hade alltså inte ens låst upp bildörren! Nån som tror att Folksam skulle hålla med AFA att trafikförsäkringen gäller i detta fall? Nej, precis, det tror inte jag heller!

Jag tänkte ringa och fråga dem för säkerhets skull men kände att risken att få ett flatskratt i örat var för stor så jag ville inte.

Nu är ju vår försäkringshandläggare en mycket kompetent kvinna och jag sätter mitt hopp till hennes envishet. Hon hade dessutom gett dem exempel på ett nästan identiskt fall där de beviljat ersättning så än har jag inte gett upp!

"Man ska inte kasta yxan i sjön - sjön är redan full av kastade yxor!"

För att travestera ett gammalt talesätt litegrann...

Så.... håll hoppet och drömmarna vid liv, kära ordbrukare! Och ha en härlig måndagkväll i Lenhovda, Bjuv, Kusböle, Bastuträsk och Akalla! Eller var ni nu befinner er!  

Av Göran - 23 maj 2010 21:01

Vilket undebart hockey-VM vi haft! Eller ska jag kanske säga "har"? För riktigt slut är det ju inte ännu, finalen pågår just i denna stund och jag har givetvis ett halvt öga på TV;n.

Men för svensk del är det över och det blev brons. Jamen det är väl inte så tokigt med tanke på hur utdömd den svenska truppen var innan av en närmast enig expertis. Det s.k drevet har ju gått i flera år mot förbundskapten Bengt-Åke Gustavsson och hans sätt att sköta vårt folkkäraste landslag.

Få människor har idiotförklarats i radio, TV och i pressen så många gånger utan att ge upp! Och många förstå-sig-påare gav honom även skulden för att ett 30-tal välmående hockeymiljoneärer valde att inte ställa upp och spela för Sverige. Man försvarade dessa spelare med att B-Å hade coachat fel i OS i vintras.

Alltså... vilket jävla fjanteri, rent ut sagt! Så gott som alla dessa välmående idrottare har Tre Kronor att tacka för sina feta proffskonrakt men när VM närmar sig lyckas alltså nära 30 man hitta nån skavank på sin kropp som gör att de "inte känner att de kan tillföra nånting".

Och vad gör Gustavsson då? Jo, han snitsar ihop en hemvävd trupp med 6 juniorer och några tillskott från KHL samt ett par stycken NHL-svenskar som fortfarande tycker att det är en ära att få spela för sitt land. Ett lag som vinner alla matcher utom två. Ett lag som reser sig efter semifinalförlusten mot tjeckerna och besegrar defensiva Tyskland i bronsmatchen.

Bäst i detta lag var enligt mig en junior som inte ens spelat en enda elitseriematch. Oliver Ekman-Larsson spelade för Leksand i vintras men går in som junior och dominerar försvarsspelet i Tre Kronor. Viktor Hedman och Magnsu Pääjärvi är andra junisar som spelat avgörande roller.

Blir då Bengt-Åke Gustavssoms ära återupprättad efter detta resultat?

Nej, jag tvivlar starkt på det! Kritikerna med dryg-Wikegård i spetsen lär nog fortsätta att "göra ner" honom hellre än att medge att de hade fel!

Jag tycker dock att B-Å och resten av laget har gjort en bragd! Utdömda och nederlagstippade tar de sig nästan hela vägen och vinner ett brons! Grattis Sverige!

Däremot tycker jag att NHL-spelarna som sa nej ska skämmas! Och jag hoppas att nästa förbundskapten Mårts frågar var och en i god tid om de alls är intresserade av att spela VM för Sverige nästa år och de som inte säger ja direkt ska han räkna bort på en gång. Fortsätt satsa ungt och hemvävt!

Tänk vilket OS-lag vi kan ha om 4 år! (D.v.s om det passar herrar NHL-stjärnor att spela då). Då är alla dessa jumiorer etablerade i världens bästa liga plus att många av nej-sägarna fortfarande lär vara världsspelare. Sen kommer det ju ännu fler undomar som fyller på underifrån också!

Nu ska jag hålla tummarna för tjeckerna i detta skrällarnas VM! Och imorgon ska jag försöka jobba heltid uppe i fabriken för första gången sen benbrottet i mars. I en månad har jag haft rehab-jobb på halvtid på ett kontor men imorgon ska jag ut i den s.k vekligheten igen. Håll tummen för att jag klarar det, kära ordbrukare!

Av Göran - 12 maj 2010 16:46

www.win-iPhone.se., Känner ni till dem? Dag efter dag under en längre tid har en reklamruta från dem kommit upp när jag öppnar min hotmail. Rutan har en röd blinkande ram och texten förkunnar att jag är besäkare nr, 1 000 000 och därför vill de ge mig chansen att vinna en I-phone...

Nu har jag ju aldrig besökt deras hemsida - alltså är jag ju INTE besökare nr. nånting. Antagligen ska man där göra nåt som genererar pengar åt dem, för ingen jävel får ju mig att tro att man vinner nåt utan att betala för det!

Det är ungefär lika trovärdigt som det där holländska "Lottot" som mailade för nåt år sen och påstod att jag vunnit en miljon och "bara" behövde mitt kontonummer plus "en liten slant" som skulle vara avgift för överföring mellan deras och mitt konto. Jag undrade och undrar än då och då hur många som tror dem och låter sig luras. Hur många som trodde att det går till som för Alexander Lukas i Kalle Anka-tidningarna när man var barn. Han kunde ju knappt klia sig i arslet utan att vinna en massa stålar eller gratis "nånting" i tio år....

Nej, lurade är vi allihopa! Så in i helvete!!!

HELA tiden och överallt blir vi lurade, utnyttjade och duperade av människor som tjänar feta slantar på det. Slå på TV;n på dagtid så har flera kanaler såna där ordleksprogram där man vinner allt mellan 1000 och 40000.

D.v.s om man kommer fram på telefon1

De har nämligen såna där "dyra" betal-telefonnummer och antagligen en växeldator som talar om när de tjänat nog för att släppa igenom en "vinnare". Och deras omkostnader kan ju inte vara mycket att snacka om. En kameraman och ljudtekniker och några till i bakgrunden samt en programledare som i 99 % av fallen är 1. Ung 2. Kvinna 3. Blondin på utanpå och inuti huvudet.

Inget ont sagt om blondiner i allmänhet men de som jobbar med såna där program har definitivt inga studieskulder att tala om.

Men det måste väl vara lönande eftersom programmen inte bara fortsätter år efter år utan de blir fler också. Jag tror alla de kommersiella kanalerna har ett sånt där tramsprogram.

Lurade blir vi också av politikerna! För x antal år sen "avreglerades" el-marknaden. Politikerna sa då att självklart skulle konkurensen skapa lägre priser och därmed gynna oss el-avändare.

Blev det så? Icke sa Nicke! Hur blev det då?

Det blev så at.t vi betalar hutlösa överpriser för elen i Sveige därför att den är dyrare att framställa på kontinenten än hos oss och den s.k marknaden är ju Europa och inte bara Sverige

Man startar nu friskolor, privatiserar apoteken och allt möjligt annat. Kan nån ge mig ETT ENDA EXEMPEL på nåt sånt som gjort det bättre för oss "småfolk"?

Nej, det kan ingen för det finns inte! Allt detta har ett enda syfte - att de redan rika ska tjäna ännu mer pengar på oss fotfolk.

Var finns det parti som inte har skattesänkningar och privatisering överst på partiprogrammet? Var finns den politiker som vågar gå ut och säga: Nu jävlar får det vara nog! Vi måste skatta solidariskt för att klara vården, omsogen om barn och gamla på ett värdigt sätt och att ge ungdomen en bra utbildning i en bra skola där de själklart får äta sig mätta varje dag på BRA skolmat.

Visa mig honom/henne och de har min röst i september!

Av Göran - 2 maj 2010 20:09

Det var inte igår jag skrev nåt här... Nej, det är närmare en månad sen sist! Och jag kan då inte skylla på tidsbrist för är det nåt jag har haft denna vår så är det väl tid! Sjukskriven sen 9;e mars så nog fanken har tiden funnits!

Men i tisdags började jag arbetspröva som det heter. På halvtid tills vidare men ändå.

Och det var nog tur det innan jag blev helt TV-skadad... Mycket TV blir det när man inte kan röra sig som vanligt. Kvartersdokton, Dr Phil, Åsa-Nisse, Oprah, Sjunde himlen, 2½ men, Nyhetsmorgon, Top Model... "you name it"...

Har väl aldrig sett så otrolligt mycket skräp. Program som jag knappt visste fanns. Eller "POGRAM" som de flesta verkar säga nuförtiden. "Pogrammet presenteras i samarbete med..." eller "Pogrammet fortsätter efter nyheterna..." Lyssna själva så får ni höra att jag har rätt!

Vad säger svenska akademien om denna bortrationalisering av bokstaven "R"?

Ja, där ser ni hur man blir om man ser för mycket på "dumburken". Så akta er för TV och alla fördummande "pogram"!

Men det märkligaste i detta är att när man sen använder samma ord i en annan betydelse så FINNS "r" plöstligt där igen! Man säger inte att man startar ett förändringspogram i ett företag t.ex Så varför i TV?

Det finns fler såna där ord som TV- och radiopratare har märkligt svårt att säga på rätt sätt. Vet nån t.ex vad en "interjuv" är? Intervju hette det i alla fall när jag gick i skolan....

Och varför betonar man första stavelsen i siffran 10 när man ger tidsangivelser i radio och TV. "Nitton och TI-o" alltså! Betoning kan variera inom landet mellan de olika dialekterna men jag vet ingen svensk dialekt som betonar tio på det sättet!

Så vem fan har bestämt att man måste göra det i TV?

Om nån vecka när jag har jobbat lite mer och träffat folk på dagarna har jag förhoppningsvis lagt de här bekymren åt sidan enligt devisen "Glöm bekymren, imorgon kommer nya!"

Nu ska jag gymnastisera mitt numera gipsfria vänsterben lite. Inte klokt hur mycket muskler man tappar under 6 veckor i gips.... Och hur mycket död hud man måste skrubba bort efteråt...

Så jag önskar mina trogna ordbrukare en fin kväll med eller utan humorgala i Vingåker, Tärendö, Sibbhult, Kråkemåla och Klimpfjäll! Eller var ni än är.... 


Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards