Alla inlägg under juni 2022

Av Göran - 30 juni 2022 20:24

Efter de senaste dagarnas monsterhetta känner jag mig föranleden att än en gång spotta sommaren i ansiktet med hjälp av eminente Bengt Sändh i hans odödliga "Vals om sommaren". Jag vet mkt väl att jag lagt ut den både en och flera gånger tidigare men nu hittade jag en version jag inte sett förr. Live från Allsången på Skansen år 2012 (är det sååå länge sen Måns var programledare???). Bengt själv är åldrad redan här så man undrar lite i vilket skick han är idag. Såvitt jag minns bor han i Spanien och jag hoppas att han har det bra. Det är en artist jag gillat så länge jag kan minnas. Och jag tror att det här var den första låten jag hörde med honom...

"Blekfeta kärringar på var strand är gnälliga och sura

På ungar som bråkar och kastar sand

Och spiller saft och glass..."

Han biter verkligen skallen av alla som hyllat vår svenska sommar och självaste Carl-Anton får sig ju en känga också. Han var ganska populär då den här sången kom på 60-talet.

Och det är klart, visst är det väl lite som att svära i kyrkan att göra en nidvisa om det de flesta svenskar älskar allra mest - den svenska sommaren! Men även om texten är skriven med glimten i ögat så är det ju inte utan att man kan hålla med lite också. "Drömmen vi drömde om sommar´n i vintras var alltför falsk!"

Idag, liksom de senaste 3-4 dagarna förstår jag dock varför han skrev den. För det har varit såna där dagar då jag själv ibland tänkt att...; "Januari, kom tillbaka! Allt är förlåtet!"

Fast... visst är det härligt med sol och värme också!

Av Göran - 29 juni 2022 11:27

Hela Sveriges Gösta har lämnat jordelivet. Namnet på den kolleriske pappan i camparfamiljen från 70-talet i "Vi hade i alla fall tur med vädret" så genialsikt spelad av Rolf Skoglund. Som nu alltså gått ur tiden. Av nån anledning fick han aldrig nån plats i "Stjärnorna på slottet" som hans fru i filmen spelad av Claire Wickhom.

Men hon kanske ansågs ha större stjärnstatus eftersom hon var berömd redan innan succén med husvagnsfilmen. Även efter den har hon ju spelat med i många stora roller.

Rolf Skoglund har iofs också synts i mycket annat men kanske inget som överträffade den rollen i folklighet.

När filmen planerades av SVT i Luleå gick man ut i media och bad folk skriva till dem om sina dråpligaste minnen från husvagnssemestrar och campingliv. Så nästan allt galet som drabbar Gösta och hans familj har alltså hänt i verkligheten.

Om än inte allt för en och samma familj. Sen kan jag tänka mig att vissa av scenerna är påhittade också innan man vävde ihop allt till en berättelse som blev ett filmmanus.

De flesta av oss som minns filmen har sina egna favoritsekvenser. Så även jag och bland dem kan nämnas scenen då bilnyceln går av och de inte kommer ur bilen för att gå på systemet. Då ropar Gösta till sig en man från utsidan och ger honom pengar för att han ska handla åt dem. Men han bara skrattar och går därifrån trygg i förvissningen att de inte kan följa efter honom. Jag är även rätt förtjust i scenen där Gösta dumpar en soppåse i ett dike efter deras fikapaus längs vägen. Det smäller ett skott och upp flyger en man som skäller ut honom på en dialekt där man bara förstår ungefär hälften men budskapet är tydligt o klart ändå. 

Men det fick bli det här klippet ändå. För att hedra en duktig skådespelare som aldrig fick den där stora stjärnstatusen men vann svenska folkets hjärtan och sympati. Varför? För att vi känner igen oss i honom förstås. Inga skratt är väl så välgorande som när vi skrattar åt oss själva!

Just DEN scenen tror jag är påhittad. Ganska säkert fanns redan då funktionen i biltvätten att stänga av om något kom emellan. Så kallade klämskydd. Fast helt säker är jag inte.

Tack och vila i frid, Rolf Skoglund!

Av Göran - 26 juni 2022 14:31

Då hoppas jag att "Herr Ågren" har lämnat alla de som eventuellt hade besök av honom igår på vad jag förra året utsåg till "Alvedonets dag". Midsommardagen, alltså. En av de dagar då landets pizzabagare har massor att göra. Nyårsdagen lär vara den dag på året då allra flest människor tycker sig behöva en pizza men den är tätt följd av gårdagen. Förklaringen till att nyårsdagen vinner där är ju ganska enkel. På midsommar är det många som är på landet i egna eller andras stugor eller husvagnar/husbilar. Alltså platser ditt ingen utkörning finns. Och det är dessutom en hel del som är kloka nog att låta bilen stå hela den dagen. Men jag gissar att gårdagen istället är dagen då flest utegrillar tänds på för att kremera köttstycken, hamburgare, korvar m.m Inte alltför avancerad matlagning alltså. Och det kanske kurerar eventuella baksmällor lika bra som pizza. Om nu någotdera hjälper alls...

Här har det dock varit en väldigt stillsam helg. Ett par glas vin i fredags kväll samt en skvätt whisky som stod och skräpade i en flaska. Det var vad som fanns hemma och det räckte så bra.

Därför har jag heller inte besvärats av den allra minsta lilla krapula, som finnarna kallar baksmälla utan vaknat pigg och utsövd både igår och idag.

Nu går vi visserligen åt fel håll igen vad ljuset beträffar. Men varför gnälla över det när det ännu återstår så många ljusa kvällar och nätter innan mörkret kommer på allvar i slutet av augusti.

Sommaren är altså här på riktigt nu om den inte var det innan helgen. 18 grader ute vid 23-tiden igår kväll gjorde att jag plockade fram min fläkt som brukar få stå på hela nätterna i mitt sovrum under den varmaste tiden. Och idag är det hela 28 grader i skrivande stund så nog är det sommar. Rätt många har traskat förbi mina fönster på väg till och från den fina sandstrand som ligger ungerfär 500 meter från mitt hem. Så med rådande v'äer gissar jag att det är ganska fullpackat där idag. Det brukar det vara.

Åt andra hållet finns en minst lika fin strand men där är det färre människor. Kanske för att parkeringsmöjligheterna inte är lika bra där. Ändå ligger den precis nedanför fyra stycken åttavångshus med två trappuppgångar vardera och fyra lägenheter per  våning i varje uppgång. Så de som bor där behöver ju inte tänka på bilplats.

Det blir kanske lite mattjessill med gräddfil och gräslök till middag idag. Jag har ju inte käkat nån sill innan i helgen så det kanske är dags.

Annars... så hade jag väl egentligen inget att skriva om så det är väl bäst att avsluta innan ni somnar, kära eventuella ordbrukare som läste ända hit. Kommentera gärna om du vill så jag ser om det funkar, Själv kan jag fortfarande inte kommentera hos nån annan eftersom de satt mig i karantän. Men jag kan besvara de som skrivs här.

Slut för idag! Tack för idag!

Av Göran - 24 juni 2022 09:11

Om jag försöker skriva kommentarer på andras bloggar kommer det, sen  ett par dagar, fram en textruta där det står att "Din IP-adress är tillfälligt avstängd p.g.a misstänkt spam". Och mina ord försvinner ut i tomma intet, i cyberrymden.

Nåt osynligt väsen stjäl alltså mina ord. Eller lagras de nånstans och släpps fria när man bedömer att faran är över?

Hur detta kommer sig har jag inte den blekaste aning om. Jag har antivirus installerat och körde en fullskalig scanning första gången jag fick se den där texten. Har även nåt som heter C Cleaner som ska rensa bort sånt som inte det andra programmet rår på. Och jag har kört det också.

Något annat konstigt har jag inte märkt av. Datorn funkar normalt och jag har inte precis för vana att besöka s.k högrisksajter för virus, trojaner och annat elände. Så nån förklaring har jag inte. Det är väl som med så mycket annat, bara att "gilla läget" och hoppas att det går över snart.

Igår fick jag dock en kommentar här, något som tydligen inte heller varit möjligt sista dagarna så det kanske finns hopp.

Midsommar är det också med allt vad det innebär. Men det blir nog inte så mkt till firande. Förr om åren brukade jag alltid bli inbjuden till syster o svåger i deras stuga. Men de två senaste åren har man ställt in p.g.a pandemin. Restriktionerna är ju lyfta nu men jag har inte hört av dem. Så kanske känner de som brukar arrangera att de inte orkar med det längre. Så gott som alla i den kretsen har passerat 70-srecket och återväxten på folk som vill ta övid tycks vara mager.

Så jag blir nog hemma och så mycket till firande blir det inte heller.

Sonen ska köra sin mor och hennes föräldrar till det som numera är exfruns systers stuga och de ska fira midsommar där. Om sen han också blir kvar där eller kommer hem får vi väl se. Men det bekymrar mig inte nämnvärt om jag blir på solokvist heller. Jag trivs ganska bra i bara mitt eget sällskap också och är inte så värst traditionsbunden heller.

Igår fick jag mig dock en liten dos umgänge i alla fall. Facket på min f.d arbetsplats har traditionen att en dag i juni varje år grilla hamburgare och bjuda sina medlemmar på. Och medlem är jag ju fortfarande och alla pensionärer vet ju att "gratis är gott" så jag åkte dit och käkade en burgare samt pratade bort en timme med många gamla bekanta. Träffade också M, min kvinnliga vän som opererats för en tumör på skallen, för första gången efter hennes operation. Hon repar sig sakta men säkert dag för dag men är fortfarande lite vinglig ibland så jag fick eskortera henne med ena armen från snurrgrinden till platsen där man serverade hamburgarna. Hon verkar vara vid gott mod även om jag också vet att hon har sina "ups and downs". Dels tär det ju rent fysiskt att genomgå en så stor operation och dels gnager ju säkert oron att man inte fått bort allt eller att den ska komma tillbaka.

Jag som vän kan ju inte göra annat än att stötta och peppa så gott jag kan. Och jag tror faktiskt att M var nästan lika glad att se mig som jag var att få se henne.

Med det önskar jag mina kära ordbrukare en härlig midsommar i Hörnefors, Kårböle,  Norrtälje och Sjöbo.

Akta er bara så det inte går för er som för Malte Lindeman... (Jodå, jag vet att jag har använt den förut men den tål att ses igen, tycker jag. Herrar som Hasse & Tage görs inte längre, tyvärr...

Av Göran - 21 juni 2022 12:16

Amatörfilosofen fick en tanke i huvudet igår. Och egendomligt hade det ju förstås varit om jag fått den nån annanstans. I mjälten, bröstgorgen eller i en knäskål. Vad jag funderade på? 

Jo, jag hade ärende till traktens shoppingparadis, Birsta, och tittade över den gigantiska parkeringen som hade säkert tusen bilar på sig och tänkte att det ju inte är mer än dryga tre månader sedan man hävde alla coronarestriktioner. Men just då kändes det som om det var jättelänge sedan. Jag mindes att det ibland stod vakter t.ex vid ingången till systembolaget och släpptte in precis så många kunder som gick ut. Och ännu några månader tidigare kollade vi upp att masken fanns med då vi åkte för att handla mat eller annat. Och fler bar mask än de som inte gjorde det.

Idag minns jag knappt när jag senast såg en människa med mask.

Är det inte konstigt hur snabbt vi anpassar oss och gör vardag av vilken situation det vara månde? Hur fort det onormala blir normalt. Och likadant sen när vi återgår till det vanliga så glömmer vi nästan genast hur vi svor över den där jävla pandemin till exempel.

Det kanske är nåt som VH (Vår Herre) lade in i programmeringen redan då han knåpade ihop Adam och Eva. Något som ytterst kan vara vägen till överlevnad vid hot av olika slag. Jag har ju läst om ganska många av de som befriades från Hitlers dödsläger  då kriget tog slut. Och hur de berättade om att de t.o.m hade stunder då de saknade livet i kocentrationslägren. Ja, så måste det vara tror jag. Vi programmerar om oss ganska fort oavsett vilka föråndringar det hadlar om. För att vi måste, för att vi behöver det eller kanske för att vi är programmerade på det viset.

Och längre fram, då så lång tid har gått att minnena bleknat än mer så ser vi liksom tillbaka på det som en liten parentes i våra liv.

Och så är det ju på många vis i en människas liv. Vi förlorar nära och kära och sörjer dem. Det kan t.o.m kännas svårt att tro att man någonsin mer ska känna sig glad och lycklig. Sen lär vi oss att leva med sorgen och målar om den till vackra minnen av den vi förlorat. Om det sen är genom döden eller kärlekar som tagit slut eller väldigt avlägsen flytt spelar mindre roll. Genom DNA, uppfostran och egna erfarenheter lär vi oss att hantera även det svåra.

Men nu är det i alla fall sommar och vem orkar då gå och fundera över vilket helvete vi hade för mindre än ett halvår sedan? Nej, nu ska vi ta vara på vad vi ju faktiskt har och glädjas över det. Över att det blev sommar även i år och över att vi fick fortsätta leva och hälsa den välkommen. Ingen vet ju om man är med även nästa år då det lackar mot nästa midsommar.

Så vi tar och öppnar en burk ABBA;s Matjessill, kokar ett par ägg och lite nypotatis samt rör ihop lite gräddfil med gräslök och sätter oss ute på trappan/altanen/berså/balkongen. Eller vid köksbordet, för all del. Sätt ett fönster på glänt så kanske du hör lite fågelkvitter eller vindens sus i träden. Glöm för en stund att november och januari ens existerar och njut av att du ju faktiskt lever ännu.

Avslutar med att återbruka ett av många citat jag redan använt en massa gånger. Som så ofta kommer de kloka orden från min mormor; "Man ska vara glad att man lever när det är så många som är döda!"

Var det ni också, kära ordbrukare i Flen, Teckomatorp, Dala Floda och Arvidsjaur! "Var glad att du lever! Var glad att nån annan är där som kan höra dig, se dig. Var glad att du andas ännu! Var glad att du finns" (Det sista citatet kommer från Ulf Lundells "Gå ut och var glad")

Av Göran - 19 juni 2022 11:47

Idag grattar vi Sir Paul McCartney på 80-årsdagen. En av min tidga ungdoms stora idoler även om jag allra bäst gillade de Beatleslåtar där John Lennon var lead singer.

Idag är det också elva år sedan saxofonisten i Springsteens E street Band lämnade jordelivet.Clarence Clemmons, av bandet kallad "The Big Man". Och stor var han ju som ett hus nästan. Men framför allt kunde han spela saxofon som ingen annan. Jag delade ett klipp på FB förut men jag ska dela det här också för att hedra Clarence.

En enkel, rak med riktigt svängig rökare från hans fritidssyssla, The Red Bank Rockers där han spelade då han var ledig från Springsteens kompband.

I bloggens backspegel för detta datum ser jag att för sju år sen inföll midsommarafton idag. Men i år får vi vänta i fyra dagar till. Inte för att det spelar mig nån roll, den ena dagen är liksom den andra lik numera. 

Inte så mkt på programmet idag heller. Två kycklingfiléer ligger och tinar i köket och ska marineras och läggas i grillpannan om några timmar. Tilll dem blir det förstås lite grönt och hemlagad potatissallad. En grillpanna av gjutjärn får ersätta utegrillen eftersom det inte är tilåtet med kolgrill på balkongen, Jag har funderat ibland på att köpa en elektrisk rgill för det är inte förbjudet. Men det finns inget el-uttag där heller och jag gillar inte att dra skarvkablar inifrån eftersom det ju ska vara jordade uttag utomhus. Men det funkar att grilla i pannan också.

Och "flowet" jag skrev om och hoppades på igår tycks hålla i sig. Jag fick ihop ett antal rader med sex rätt så pengarna tillbaka fick jag. Och det med lite råge också. Kul även om jag inte precis blev förmögen. 

Men det ger ju spelpengar för ett tag framöver i alla fall. Vinster under tusenlappen brukar jag låta stå kvar på spelkontot hos ATG så jag slipper fylla på det på ett tag. Nästa spel blir nog på onsdag då jag säkert testar lyckan på V86. Troligen åter med en Harry-påse.

Ha nu en fortsatt fin söndag, kära ordbrukare, i Grundsunda, Hässelby, Åmål och Övertorneå.

Vi ses! Endera dagen...

Av Göran - 18 juni 2022 13:39

Nu har de gjort det igen! Flera gånger genom åren har jag här ondgjort mig över när de styrande ställer allt över ända och möblerar om totalt i de butiker där jag brukar handla min mat. Lidl är det den här gången som stökat runt fullständigt så att jag måste leta varje vara som jag vill ha. Jag var där igår och var tvungen att lugna ner mig ett dygn innan jag klarade av att skriva om det. Nej, jag skojar såklart, men jag kan ändå inte neka till att sånt där får mig lite ur balans. Liksom rubbar den där vardagliga tryggheten i att kunna förbereda sin inköpslista i förväg utifrån i vilken ordning varorna ska plockas och prickas av.

Senast det här hände var det Willys som byggde om totalt och placerade allt på "fel" ställen. Men det är väl kanske 4-5 år sen nu så där hittar jag som i min egen byxficka igen nu. Lidl däremot höll på sådär vart och vartannat år de första 5-6 åren efter att de öppnat här i stan men på senare år har de låtit saker vara som vi kunder är vana. Fram tills nu alltså!

Kanske borde jag ha sett det komma, kanske borde jag ha anat för de öppnade ett nytt Lidl på andra sidan stan i vintras och där var jag inne en gång i våras. Och konstaterade att det var helt annorlunda mot deras andra butik i stan samt den som finns i Timrå. Inredningen, hyllor och väggar, hade också en helt annan stil och även det har man ändrat på i min stambutik. T.o.m entrén har de byggt om med nya dörrar.

Så om du hadlar hos dem och din butik inte byggts om så kan du vara säker på det kommer inom en snar framtid. Så vet ni andra Lidl-kunder vad som väntar.

Den där motviljan mot förändringar är något jag försöker bekämpa inom mig så gott det går för jag inser ju att vi nog bara mår bra av att tvingas programmera om våra hjärnor då och då. Vi kanske behöver ruskas om emellanåt, få tryggheten i den invanda förstörd och lära oss nåt nytt.

Att all utveckling kräver förändringar är ju en sanning som många arbetsgivare använder för att försvara och förklara de konstiga idéer de vill genomföra. Men jag vet också att långt ifrån all förändring leder till  uttveckling.

Men det är förstås bara att tugga i sig och lära om. Har man inte värre bekymmer så är det väl inte så synd om en!

Det finns ju för all del glädjeämnen också. Igår knåpade jag ihop ett travtips till V64-tävlingarna på Rommetravet och när jag vaknade imorse kom jag ihåg att jag inte hade kollat av det innan jag kröp i säng igår. Tre rader med fem rätt gav mig dryga 700 kronor tillbaka från satsade 48 kr. Därför har jag kostat på ett lite större system än jag brukar till kvällens V75 som går på Bodens travbana. Där fick jag min första lite större vinst för kanske 30 år sedan då jag drog in en jätteskräll i Dagens dubbel som gav närapå 12 000 på ett spel för 30 spänn. Och som om inte det vore nog så blev det Dagens dubbel i Boden igen en månad senare ungefär. Och båda mina vinnarhästar var med igen. Båda hade också fått en siffra högre i startnummer. 10-5 var den vinnande kombinationen första gången så jag spelade 10-kronors och hade med nr 11 i avd. 1 och 6 i avd. 2. Och trir ni inte att båda vann igen. Men den gången gav det "bara"kring 1300 i vinst. Men det är ju förstås också jättebra utdelning när man bara spelat för 30.

Så nu hoppas jag att mitt "flow" håller i sig och att det rasslar in någon miljon eller så efter att det traditionella midnatsstravet är avgjort. Jag är knappast vaken då men kollar av det imorgon bitt.

Fortsättning följer. Kanske....

Håll era tummar för det, kära ordbrukare i Grisslehamn, Askersund, Lövstanäs och Byske.

Ha sen en fortsatt trevlig helg! Vi ses!

Av Göran - 15 juni 2022 19:12

Oups! Det blidde två inlägg idag. Vissa dagar blir det inget alls och ibland i veckor i sträck ligger den här bloggen helt för fäfot, som vi säger häruppe om mark som inte brukas. Men idag är alltså ett lysande undantag. Detta mest för att jag blev inspirerad av en liten film som min hyresvärd lagt ut på Facebook.

Några av er kanske har hört talas om Skvadern, detta märäkliga fantasidjur som är till hälften en hare ochtill andra hälften en tjäder. Den uppstoppade Skvadern finns att beskåda i ett museum på Norra Stadsbergets friluftsområde. Enligt en gammal skröna så hade en flottningsinspektör fått syn på en Skvader i skogarna norr om Sundsvall, uppemot Härnösand. Det målades först en tavla av den och senare var det en konservator som skapade det uppstoppade underverket. Detta fantasifoster har med åren blivit något av en symbol för landskapet Medelpad och staden Sundsvall och diverse föreningar inom idrott och kultur har lånat det som namn till sina klubbar.

Det senaste året har min hyresvärd satsat stora pengar på att förbättra utemiljön på flera sätt och ett av sätten var att anlita en duktig graffitimålare för att göra en grå husgavel lite intressantare. Den som har tålamod i dryga 3½ minut minuter kan själv följa hela skapandeprocessen av den flygande Skvadern i klippet nedan. Den har visst varit ute och pallat morötter också... Håll med om att det är imponerande.

Så det finns alltså hyresvärdar som satsar på att öka trivsel och trygghet för sina hyresgäster.

Och själva konstverket tycker jag är ett jättelyft för den förut rätt trista husfasaden. Vad tycker du?

Filmen är utlagd av hyresvärden själva. Balder heter företaget och jag tycker att jag kan bjuda på att ge dem lite gratis reklam när de gör så här fint åt oss som bor här. Huset jag bor i har ingen skvader men nytt tak håller man på att lägga nu. Samt att man gör en hel del annat som bara syftar till trivsel för oss som bor här. En bra hyresvärd bland alla skurkfirmor som finns i den branschen!


Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< Juni 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards