Alla inlägg den 24 maj 2024

Av Göran - Fredag 24 maj 13:06

Ännu en vecka lider mot helg och månaden Maj är också snart över. Det går så fort. Det känns som nästan nyss som det låg 3 meter höga snöhögar kvar efter lastmaskinernas skottande i vintras. Nu är de reducerade till små högar av det grus som också följde med när man snöröjde.

Sommardäcken är sen länge monterade och man slipper dubbarnas sång mot asfalten när man åker bil. Häggen blommar för fulla muggar, som jag skrev om häromdagen.

Vilket leder mina tankar till ännu en såndär Lundellare som jag nog aldrig kan tröttna på.

När han nån gång spelas på radion handlar det nästan alltid om ett fåtal låtar med Öppna landskap, När jag kysser havet, Lycklig, lycklig och Kär och galen i spetsen.

Kan inte riktigt förstå det när det finns så otroligt mycket mer att spela ur hans gigantiska katalog.

Den här, till exempel, har jag aldrig hört på någon radiokanal. Däremot vet jag att jag delat den här på bloggen ett flertal gånger. Men det är den värd. Lyssna själv och njut!

Som sagt... En sån där låt som jag aldrig tröttnar på. Nån mer som tycker likadant? Hand upp!

Hockey-VM tuffar vidare och imorgon spelar Tre Kronor semifinal efter att ha besegrat de finska lejonen igår kväll. Det satt dock långt inne och krävdes förlängning innan Sverige äntligen lyckades lura in en avgörande puck bakom världens kanske bästa målvakt, Emil Larmi.

Sverige dominerade ju långa stunder och jag gissar, utan att veta säkert, att skottstatistiken vanns stort av oss. Men finländarna krigade ända in i kaklet som de alltid gör när de möter oss.

Sverige "gick rent", d.v.s förlorade inte en enda poäng under gruppepelet medan Finland bara vann tre av sina sju matcher. Men detta är helt betydelselöst när vi grannar möts på isen. Då är det två lag som är beredda att offra några tänder bara man vinner mot arvfienden. Och just därför är just dessa kamper alltid höjdpunkten på varje VM- eller OS-turnering. 

På söndag spelar vi alltså endera final eller bronsmatch, det avgörs imorgon vilket det blir.

Då och då får jag reklam-sms från en COOP-butik på andra sidan staden. Så även igår och jag åkte förbi där för att köpa deras billiga befria karré på bit.

Då fick jag se att de hade en stor kyl där som var nästan helt fylld av surströmmingsburkar. Jag trodde det var utsålt överallt sen augusti förra året. Men COOP på Riddargatan i Sundsvall har alltså inte så många surströmmingsfantaster i sin kundkrets.

För det var en rejäl laddning som stod där. Inte bara några enstaka burkar, alltså, utan kanske 40-50 st. Filéer från Röda Ulven och priset var 129 kr/st.

Jag köpte dock inga eftersom jag redan har en vacker liten samling i kylen från de två senaste åren.

Men om det, till äventyrs, finns någon som läser, vill ha och dessutom bor inom åkavstånd så får ni tipset helt gratis.

Det om detta! Dags att dra till skogs en stund så Thea för göra sig av med både kroppsavsöndringar (visst är väl det ett fint ord för hundarna huvudsakliga ärenden under promenaderna?) men även lite energi.

Hon var nyss här och klättrade på mina ben medan hon viftade uppffodrande på svansen och hennes talföra ögon sa till mig att; "Upp med dig, gubbe! Nu sticker vi ut och har lite lajbans!"

Så jag ska hörsamma hennes vänliga uppmaning och runda av denna text innan det blir en roman av den.

Ha nu en härlig fredag och helg, kära ordbrukare i Lammhult, Övertorneå, Alunda och Hälleforsnäs.

Förr eller senare lär jag komma tillbaka! Ha det gott till dess!

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11 12
13 14 15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29 30 31
<<< Maj 2024 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards