Direktlänk till inlägg 30 april 2014

Grattis CeGe!

Av Göran - 30 april 2014 12:13

Tjenare Kungen! Och grattis på födelsedagen! Vi känner ju inte varann så jag skickar ingen present och har inte för avsikt att fira dagen något speciellt mer än att laga Piccata Milanese åt mig och sonen. Eller kanske rättare sagt en variant av piccata. I orginalreceptet tror jag att det ska vara kalvstek i tunna skivor men jag ska göra den av skinkstek som ska bankas ut tills den är riktigt tunn och därefter dubbelpaneras i mjöl, vispat ägg och sist i en 50/50-blandning av ströbröd och riven parmesan. Sen steker man dem hastigt på hög värme. Till detta ska också göras en tomatsås och färsk tagliatelle som avnjutes med ett glas iskall mjölk. Mjölk eftersom jag har vit vecka sedan snart två månader på obestämd tid. Och mjölk är ju vitt så....

Frostiga vindar gör också att jag kommer att se dagens superallsvenska match mellan GIF Sundsvall och Hammarby från soffhörnet istället för att stå och frysa på läktaren. Hoppas på seger för "Norr-landslaget", som GIF kallar sig men framför allt hoppas jag på att de som trotsar kylan och åker till Norrporten arena slipper se slagsmål och kravaller som ju tyvärr ofta inträffar då Fjollträsksupportrarna ger sig ut i landsorten. Bajens fans brukar dock vara lite beskedligare än AIK:s och Djurgårdens så det blir säkert en lugn tillställning.

Drar mig till minnes en match för 35-40 år sen då MITT lag (IFK Sundsvall) var allsvenska och mötte Djurgården hemma i dåvarande Idrottsparken. Innan matchen ens startat stämde den tillresta DIF-klacken upp med en hånramsa och skanderade gång efter gång att "Sundsvall har ingen tunnelbana".

Men IFK;s fans svarade dem då de tystnade med att ropa "Vi har ingen tunnelbana, vi har ingenting att dölja". Fyndigt tyckte jag då och tycker så ännu.

Just den gången spårade Djurgårdarna på läktaren ur och polisen ingrep och tog med sig 3-4 stycken därifrån. Men sånt hoppas jag att vi slipper se idag.

Likaså hoppas jag slippa höra hatramsor om att man ska krossa eller döda motståndarna. En hejaklack gör bäst nytta då de stöttar sina egna och struntar i motståndet. Inte heller ska de skandera "domarjävel" när de tycker att visselblåsaren har misskött sitt uppdrag. Fotbollsdomare är också människor och lite felmarginal måste även de få ha, tycker jag.

Därmed tillönskas de trogna ordbrukarna en angenäm sista april. Skjut inte sönder fingrar eller ögon med pyrotekniska leksaker ikväll bara. Och var aktsamma med elden i Ljusnarsberg, Teckomatorp, Väckelsång och Gånghester. Ha det!

 
 
gun

gun

2 maj 2014 15:08

Hoppas du även fick en fin 1:a Maj. Här nere började det att regna när eldarna skulle tändas men det blev en brasa ändå.
Även om solen lyser här så är vindarna betydligt svalare.
Du får ha en trevlig helg.
gun

http://anthilias.bloggplatsen.se

 
skogsnuvan

skogsnuvan

2 maj 2014 19:46

Din modell av picata tycker jag låter som en väldigt god variant och nu börjar jag längta efter italiensk mat. Själv fick jag Janssons frestelse hos brorsan och det är gott det också. Hoppas att det inte blir slagsmål på fotbollmatchen. Det är nog med det som var i Helsingborg och jag blir så förbannad på fjantiga karlar som beter sig som stenåldersmänniskor bara för fotboll. Man tror inte sina ögon

http://skogsnuvan.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Göran - Onsdag 24 april 13:19

Onsdag. Mitt i veckan. Lill-lördag. Eller pig-lördag som några kallar det. Och äntligen har vi fått lite mer än enstaka plusgrader här på Sveriges midja. Efter 3-4 frostnätter och bara en eller två grader över noll om dagarna känns det skönt att slip...

Av Göran - Måndag 22 april 14:07

Idag blir det recykling i min blogg. Eller återvinning som det heter på svenska. Varför ska man skriva en ny blogg när det finns några gamla som jag är så nöjd med. Och varför ska inte jag få använda repriser när alla TV-kanaler gör det idelign?  Det...

Av Göran - Lördag 20 april 12:47

Nä, inte fanken blev det nån miljardvinst igår heller! Det blev som det nästan alltid blir. D.v.s noll rätt. En gång kändes det som jag varit nära storvinsten. För 4-5 år sen så var alla fem dragna nummer talgrannar med mina nummer. T.ex om jag had...

Av Göran - Fredag 19 april 17:57

Jaha! Så var det fredag igen då! Till glädje för alla skolbarn och vuxna med dagtidsjobb. För skiftarbetare och pensionärer spelar ju dagarnas namn inte så stor roll. Numera är det ju inget som hindrar att man åker och storhandlar på en söndag hell...

Av Göran - Onsdag 17 april 10:45


Mitt lilla barnbarn slutar inte att fascinera mig. Igår var jag hemma hos exet på middag med dotter och mågämnet samt vår yngste son. När vi hade ätit klart satt lille Luis i sin pappas famn mitt emot mig vid bordet. Då plötlsigt fick vi ögonkontak...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards