Direktlänk till inlägg 23 januari 2015

Poitivitetsterrorism och glädjeextremister

Av Göran - 23 januari 2015 08:44

Godmorgon Sverige! Och resten av universum också, förstås. Även om det ju inte är morgon överallt på jorden på samma gång. Eller i universum för den delen...

Egentligen borde jag ligga och försöka sova efter sista natten men eftersom jag ju bytte bort den så har jag redan sovit, vaknat av egen kraft, druckit första koppen kaffe, ätit frukost och sen druckit kaffe igen.

Så just nu mår jag ganska bra. Efter omständigheterna...

Jo, för vi svenskar måste ju alltid ha ett litet förbehåll. "Man mår som man förtjänar" eller "Det kunde ha varit värre" är ju standardsvar när någon frågar oss hur vi mår.

Och jag förstår inte varför det tydligen stör de där mest militäriska positivitetsterroristerna. Vi vet ju alla ändå att det där är ironi. När vi säger "Jo, för fan, jag har mått sämre!" så menar vi ju egentligen att allt är helt ok.

Inget fel med att vara positiv men hur man uttrycker det borde vi väl få bestämma själva. Redan som barn lär vi ju oss att använda tvärtom-språket och säger "Jättekuuuuul" när vi tycker nåt är mördande tråkigt. Det sitter i sen när vi växer upp och därför svarar man sällan att man mår kanon utan nöjer sig med "Jodå, det knallar..."

Så, alla ni glädjeextremister, försök att förstå att det inte ligger i linje med den svenska folksjälen att vara sådär glad och glättig hela tiden. Sickan Carlsson var alltså en myt! En lögn!

Inte heller på hennes tid var folk sådär sprudlande uppåt som hon spelar i gamla filmer från trettio- och fyrtiotalen. Sickan själv fanns kanske men hennes rollfigurer fanns alltså inte i verkligheten då heller.

Sitta på ett hölass och sjunga och det dessutom med full orkester som kompade från ingenstans! Hur trovärdigt var det? 

Annars så känner jag väl att denna morgon inte är så pjåkig. Minus tolv ute visserligen men... det kunde ju ha varit värre! Som alltid! Men än har jag ju både tak över huvudet och väggar omkring mig som stänger fimbulvintern ute.

Det är dessutom fredag vilket betyder både På spåret och Skavlan på TV och kanske något annat också. Dagen ska ägnas åt att frakta sonen till arbetsförmedlingen samt kanske försöka hinna in på jobbet en sväng för att prata lite med de fackliga kollegerna. De hade styrelsemöte igår när jag var inne och skrev protokoll från skyddskommittéen i onsdags så jag fick åka hem med bara ena ärendet uträttat.

Kanske åker jag upp till syster och svåger en sväng också och fyller på min vedkorg. Jag har stående tillåtelse att hämta ved till öppna spisen hos dem om jag vill och betalar med gentjänster om de ber om nåt. Och med tanke på temperaturen utanför fönstren vore det lite mysigt med en brasa ikväll.

Nöjd med mig själv, eller föresten GANSKA nöjd, efter att ha försett mina vördade ordbrukare med två nya ord. I alla fall har inte jag hört någon annan säga varken positivitetsterrorism eller glädjeextremist förut.

Så håll till godo i Ammarnäs, Heby, Ulvsunda och Marstrand. Ha en lagom fin fredag och en hyfsad helg!


 
 
skogsnuvan

skogsnuvan

23 januari 2015 21:11

Min första arbetskamrat hade ett uttryck som hon alltid använde när någon frågade hur hon mådde." Huvudet upp och fötterna ner." Jag visste att hon mådde rätt dåligt men uttrycket var bra för det var ju sant. Har man huvudet ner och fötterna upp kanske man inte mår så bra åtminstone inte efter en stund. Att saker och ting alltid kunde vara värre är då minsann ingen tröst. Nåja idag har det varit en bra dag för mig också och jag har varit på revy och skrattat och ätit god middag i stan med en massa trevliga människor så jag behöver inte ens säga annat än att Jo tack jag mår bara bra . Kram och trevlig helg Jag ska se Shettland den nya deckarn ocg sedab ör det dags att sova,

http://skogsnuvan.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Anna

24 januari 2015 23:18

Glädjeterrorist och positivitextremist - anmäler sig! För att underrätta eder om att det hade kunnat vara värre och det knallar minsann värre framåt/mot våren, och det hade minsann verkligen kunnat vara sämre och det finns all anledning att därför både vara glädjeextremist och - positivitetstterrorist.

Några magiska veckor kvar till det verkligen på riktigt hade kunnat vara värre = november. Några magiska veckor kvar - till våren. Och - att inte längre behöva - någon ved. . .

I - glädjepositivitetsextremistterrorns - tecken. . . /Anna

Göran

25 januari 2015 12:29

Jag säger som de lär säga i "gnällbältet"; Vackert väder? Ja, idag ja..."

 
gun

gun

25 januari 2015 19:25

Här knallar det på som vi säger.
Låter inte illa att ha stående ved att hämta. Vissa har det bra:).
Men skönt är det med brasa när det är kallt ute.
gun

http://anthilias.bloggplatsen.se

 
Gubbfan

Gubbfan

25 januari 2015 19:50

Det är klart att man inte skall vara för optimistisk.
Innan jag blev pensionär pysslade jag med siffror åt småföretagare.
Då gällde det att alltid vara bekymrad, för om man sa att det gick jättebra för en stackars småskutt så fanns ju alltid risken att skattmasen började ana att det var dags för en skatterevision.
DET ville man sällan
:-)
Dessutom gällde det ju att få företagaren att inte vara för spendersam med privata utgifter. Dels kunde sådant väcka masens misstankar och så gällde det faktiskt det där "Vackert väder? Ja, idag ja...".

http://Gubbfan.bloggplatsen.se

Göran

25 januari 2015 22:06

Precis! Lagoma korvar är bäst. sa luffaren Paradis-Oskar i Astrid Lindgrens Rasmus på luffen. Härligt när det kommer kommentarer som ger ens inlägg nya dimensioner! Tack, "Gubbfan"!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Göran - Onsdag 24 april 13:19

Onsdag. Mitt i veckan. Lill-lördag. Eller pig-lördag som några kallar det. Och äntligen har vi fått lite mer än enstaka plusgrader här på Sveriges midja. Efter 3-4 frostnätter och bara en eller två grader över noll om dagarna känns det skönt att slip...

Av Göran - Måndag 22 april 14:07

Idag blir det recykling i min blogg. Eller återvinning som det heter på svenska. Varför ska man skriva en ny blogg när det finns några gamla som jag är så nöjd med. Och varför ska inte jag få använda repriser när alla TV-kanaler gör det idelign?  Det...

Av Göran - Lördag 20 april 12:47

Nä, inte fanken blev det nån miljardvinst igår heller! Det blev som det nästan alltid blir. D.v.s noll rätt. En gång kändes det som jag varit nära storvinsten. För 4-5 år sen så var alla fem dragna nummer talgrannar med mina nummer. T.ex om jag had...

Av Göran - Fredag 19 april 17:57

Jaha! Så var det fredag igen då! Till glädje för alla skolbarn och vuxna med dagtidsjobb. För skiftarbetare och pensionärer spelar ju dagarnas namn inte så stor roll. Numera är det ju inget som hindrar att man åker och storhandlar på en söndag hell...

Av Göran - Onsdag 17 april 10:45


Mitt lilla barnbarn slutar inte att fascinera mig. Igår var jag hemma hos exet på middag med dotter och mågämnet samt vår yngste son. När vi hade ätit klart satt lille Luis i sin pappas famn mitt emot mig vid bordet. Då plötlsigt fick vi ögonkontak...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards