Alla inlägg den 26 juni 2018

Av Göran - 26 juni 2018 22:13

Allsång på Skansen i all ära men det missade jag helt avsiktligt och med lätt hjärta. Istället såg jag Island kämpa mot Kroatien och då och då zappade jag över till Argentina-Nigeria. Islänningarna visade samma kämpatakter som tog dem så långt i EM härom året men räckte inte riktigt till mot Kroatien.

En poäng och hemresa direkt efterf gruppspelet blev det för Islänningarna i deras första världsmästerskap. Men jag måste ändå säga att jag beundrar våra grannar i nordväst.

Tänk att detta lilla land med bara c:a 300 000 invånare (En tredjedel av Stockholms befolkning, alltså. I HELA LANDET!) tagit sig först till Europamästerkapet där man krigade ner flera meriterade motståndare. Sedan även till VM där världens 24 bästa landslag gör upp om guldet. Det är inget mindre än en bragd och jag hoppas vi får se mer av dem under kommande EM och VM.

Toppnumret denna vecka är väl annars våra egna blågula gossars möte med Mexiko imorgon. Då ska vi hålla alla tummar som finns för att Granqvist, Ekdahl, Forsberg och Lustig m.fl ska göra sitt livs match ochj sätta de där tacoätarna på plats. Jodå, jag inser att chansen inte är stor - Mexico har ett, på papperet, mycket mer meriterat lag än vårt. Men större under har ju skett så jag slutar inte hoppas förrän möjligen då slutsignalen ljuder.

Jag får laga något riktigt svenskt till middag, typ köttbullar med gräddsås och lingon (Tacos tar vi en annan dag!). Allt för att ingjuta mod i sonen och mig och kanske via telepati till svenska landslaget därborta i Ryssland.

Däremot kan jag nog inte klä mig i gult och blått. Blå byxor och skjortor liksom strumpor och underkläder har jag gott om men jag tror inte att jag äger ett enda gult klädesplagg. I tonåren på sjuttiotalet minns jag att jag ägde ett par knallgula jeans och flera gula T-shirts. Men dessa är ju både utslitna och urvuxna för länge sen och därmed också bortkastade. Så jag får i så fall åka iväg och inhandla något nytt.

Idag kom sommaren tillbaka till Sverigbes midja. Det kryllade av människor på badstranden här nedanför då jag körde förbi där vid tvåtiden på eftermiddagen. Själv har jag inte badat utomhus på två eller tre år. Ifjol var det aldrig badväder då jag var ledig och samma sak var det sommaren innan om jag minns rätt.

Det börjar också b li länge sedan jag badade inomhus eftersom det är 1½ år sedan mitt badkar havererade och byttes mot duschdraperi och en gummilist på golvet som håller vattnet nära avloppsbrunnen. 

Det funkar ju, det också, men nog känner jag ibland att det vore mysigt att få krypa ner i ett varmt bad.

Man får inte allt här i livet men nu ska jag i alla fall glädja dem av de trogna ordbrukarna som läst ända hit med att avsluta. På radion i eftermiddags hörde jag en sportreporter säga att; "Det bästa med den här matchen (Danmark-Frankrike) är att den är slut nu. Det kanse också är det bästa med dagens inlägg från mig. Nattinatti!


Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14 15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
<<< Juni 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards