Direktlänk till inlägg 15 augusti 2010

Folket bygger landet - om vi får lust

Av Göran - 15 augusti 2010 10:30

Nu har det alltså startat officiellt! Jag talar om valrörelsen, detta spektakel som äger rum vart fjärde år då våra folkvalda ställer sig i talarstolarna och slår sig för bröstet av stolthet över vad de åstadkommit i regering eller oposition.

Alla partier talar sig varma för sin hjärtefrågor men ännu hellre smutskastar de sina motståndare och berättar vilket helvete som väntar om den motsatta sidan får regera. Sanningen, mina vänner, är att skillnaderna är marginella. Till syvende og sidst (som dansken säger) så är det vi s.k vanligt folk (arbetare och tjänstemän) som får betala kalaset oavsett om regeringen är blågrön, rödgrön eller gulbrun. Så fort valet är över blir det beige i alla fall av allting.

Nä, det var bättre förr! Ju förr desto bättre, som jag brukar säga. Eller om inte bättre så i alla fall roligare och mer intressant! Politikerna är så slätstrukna nuförtiden, liksom stöpta i samma form. Lite som amerikanske TV-serier, väldigt förutsägbara.

För vem finns det idag som kan få massorna att jubla över poltiska uttalanden? Vem visar den där glöden som fick gräsrotsvalarbetarna att springa benen av sig i trappor och villaområden för att vinna nån tiondels procent av valmanskåren?

Svaret är självklart att det inte finns nån! Vi har ingen Olof Palme, Gunnar Sträng eller Fälldin längre. Vi har Alfons Åberg (Reinfeldt), Christina Lugn (Sahlin) och Lille Fridolf (Peter Eriksson, MP). Vem är bäst? Vem ville mest väl? Vem är bäst lämpad att sköta Sveriges finanser och utrikespolitik?

Fan vet! Jag har en bestämd känsla att det blir bara skit oavsett vem som vinner.

För ungefär såhär är det..... Vad de säger och vad de egentligen menar.

De säger: Vi måste satsa på vård, skola och omsorg! (De orden kommer ni att få höra till leda de kommande veckorna

Såhär blir det: Så fort valet är över är det just där de skär ner. Skattesänkningarna måste ju finansieras. Eller nåt annat. Beroende på vilka som segrar.

De säger: Vi satsar på arbetslinjen! Det ska löna sig att arbeta.

Såhär blir det: Man sätter åt alla dem som inte arbetar. Alltså även de som HAR arbetat 40-50 år och betalat skatter för att få en trygg ålderdom och de som blivit sjuka av sitt arbete och inte längre kan utföra det.


Ja, listan kan göras hur lång som helst men jag tror ni fattar redan. Alltså, hur vi än gör får vi stå för fiolerna.

Hur ska man då kunna ändra på det här då? Eller går inte det? Jag säger som Hasse Alfredsson i den där Lindeman-sketchen där han beskriver hur man lagar anka (Inuti ankan låg där en and, inuti anden en höna, inuti hönan en duva och inuti duvan låg där en älg...!!!)

"Jo, det GÅR! Men det är jävligt svårt!"

Vad jag tror måste till är att kreti och pleti engagerar sig politiskt och börjar förändra underifrån. Som i Ulf Lundells vackra vision....

"Det är folket som bygger landet

Folket, de är de enda som kan det

Det kommer underifrån när den dagen är här

Om folket vill så bygger folket landet"

Men orkar vi det? Njae, det tvivlar jag på även om tanken är vacker. Jag tror att vi är för mätta, för lata, för bekväma och för välmående för att orka starta nån revolution. Låt politikerna hållas så slipper vi! Men klaga kan vi förstås göra oavsett vem som styr! Det kanske är det som är demokrati....

Nåja, än är det lite sommar kvar. Låt oss njuta av den och glömma för en stund att vi snart ska utse våra ledare för nästkommande mandatperiod.

Så gå ut i sol, moln eller regn och njut av livet medan ni kan i Ytterby, Övralida, Teckomatorp och Rinkeby. Eller var ni nu befinner er, kära ordbrukare!

Och mitt kära Timrå IK vann sin första träningsmatch igår kväll. Alltid nåt att glädjas åt!

Ha en härlig söndag.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Göran - Måndag 15 april 18:46

  Så har jag då äntligen fått träffa mitt allra första barnbarn. Min vackre dotterson Luis i sin bilbarnstol på golvet i mitt kök. De anlände i eftermiddags, de nyblivna föräldrarna med sitt lilla underverk. Och nu har jag fått hålla honom, snif...

Av Göran - Lördag 13 april 08:50

Facebook kan vara roligt ibland och har jag inget bättre för mig kan jag ju alltid fördriva tiden med att spela Quiz Planet, frågesportspelet där man kan spela med sina nätvänner och tävla i kunskap. Eller kanske snarare en blandning av tur och kunsk...

Av Göran - Torsdag 11 april 11:59

Det här blir mitt  sista inlägg som tar upp religioner. För den här gången, åtminstone! Möjligen återkommer jag till ämnet nån gång i framtiden, det får vi se. Jag vill vara tydlig med att jag inte missunnar någon deras tro. Eller att jag tycker ...

Av Göran - Tisdag 9 april 13:10

"Vi har vår i luften, flickor! Var har ni er?" Det skämtet är så gammalt att det inte ens var nytt i min fars ungdom på 30- och 40-talen. Och kanske är jag lite för snabb med att utropa vår bara för att vi här på Sveriges midja är inne på andra dag...

Av Göran - Söndag 7 april 16:47

Jag skriver ju ofta om bloggens backspegel. Om hur bra stöd den är för minnena. Men av just denna dag har jag minnen ändå som härrör från långt innan jag ens hade hört ordet blogg. Och än mindre sett en persondator. Jag talar om den sjunde april 19...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards