Direktlänk till inlägg 31 augusti 2010

"Verklighetens folk" eller "Möjligheternas land"...

Av Göran - 31 augusti 2010 21:08

Valrörelsen är i full gång och ledarna för de olika partierna gör sitt bästa för att övertrumfa varandra. SVT sänder sina partiledarutfrågningar och ikväll var det KD;s Hägglund som stod på tur. Jag tyckte han kom lindrigt undan av utfrågarna, de var betydligt tuffare mot FP-ledaren igår. Och med all rätt enligt min åsikt för när jag lyssnade på Björklund igår fick jag snabbt tanken att här har vi mannen som vill presentera ett starkt alternativ för dem som sympatiserar med Sverigedemokraterna och övriga högerextrema grupper. Vete fan vilka som skrämmer mest, FP eller SD! Skillnaderna i åsikter tycks mycket marginella och FP har ändå en lååång historia som riksdagsparti och är kanske därigenom mer legitima att rösta på för vissa väljare som kanske är liiite rädda för att SD kan stälal till en massa elände om de kommer över spärren och in i riksdagen.

Personligen hoppas jag att varken SD eller FP får 4 % av Sverige med sig!

Slogans har båda sidor också förstås, som vanligt. Vinner de rödgröna så får vi "möjligheternas land" medan alliansen talar om "verklighetens folk". Är det vi det?

Och.. är vi INTE verklighetens folk om Sahlin o c:o segrar den 19:e?

Eller blir Sverige "omöjligheternas land" om borgarna sitter kvar?

Nåja, för oss samhällsbärare blir det inga sötebrödsdagar hur det än går - det är nog det enda jag är helt övertygad om inför valet.

Men hösten (För det ÄR nog höst nu) har ju roligare saker att bjuda på också. Var i svampskogen en sväng igen i söndags och plockade gula kantareller, blek taggsvamp och lite fårticka som blev en härlig svampstuvning på varma mackor som middag igår. Lite dåligt med soppar dock, synd för jag gillar Karl-Johan också! Men fortfarande finns ju de små underbara bruna trattisarna att se fram emot. Än har de inte stuckit upp sina små bruna trynen men om ett par veckor så...

Annars håller jag på att avsluta mina uppgifter i dagtidsgruppen. Från nästa onsdag är jag åter skiftarbetare med OB-tillägg och mycket mer fritid. Ja, jag väljer att försöka fokusera på det positiva fast jag inte ens vet om jag klarar av skiftgång. Gubben är ju inte 25 längre...

Nu önskar jag valmanskåren tillika ordbrukare en fortsatt fin kväll och natt. Sov gott när det blir så dags i Knäred, Skuttunge, Gäddede och Vuollerim!

 
 
Ingen bild

Niklas

31 augusti 2010 21:52

Du verkar väldigt lättskrämd. Själv är jag rädd för att det småskaliga krig som vi redan nu ser i förortsgettona kommer att fortsätta växa som en följd av den politik de sju riksdagspartierna fört i decennier och fortsätter att föra.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Göran - Onsdag 17 april 10:45


Mitt lilla barnbarn slutar inte att fascinera mig. Igår var jag hemma hos exet på middag med dotter och mågämnet samt vår yngste son. När vi hade ätit klart satt lille Luis i sin pappas famn mitt emot mig vid bordet. Då plötlsigt fick vi ögonkontak...

Av Göran - Tisdag 16 april 12:28

Har ni tänkt på att kungen har namnsdag idag igen?  Nej det är varken Carl, Gustaf, Folke eller Hubertus i almanackan. Men det är... DEN SEXTONDE!!! Jodå, jag vet att jag skrivit den förut en gång men eftersom jag kom på det så återanvänder jag d...

Av Göran - Måndag 15 april 18:46

  Så har jag då äntligen fått träffa mitt allra första barnbarn. Min vackre dotterson Luis i sin bilbarnstol på golvet i mitt kök. De anlände i eftermiddags, de nyblivna föräldrarna med sitt lilla underverk. Och nu har jag fått hålla honom, snif...

Av Göran - Lördag 13 april 08:50

Facebook kan vara roligt ibland och har jag inget bättre för mig kan jag ju alltid fördriva tiden med att spela Quiz Planet, frågesportspelet där man kan spela med sina nätvänner och tävla i kunskap. Eller kanske snarare en blandning av tur och kunsk...

Av Göran - Torsdag 11 april 11:59

Det här blir mitt  sista inlägg som tar upp religioner. För den här gången, åtminstone! Möjligen återkommer jag till ämnet nån gång i framtiden, det får vi se. Jag vill vara tydlig med att jag inte missunnar någon deras tro. Eller att jag tycker ...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards