Direktlänk till inlägg 11 mars 2011

Fredagkväll vid ett köksbord i Sverige

Av Göran - 11 mars 2011 22:12

Sådärja! Då var man ledig igen då! Sex dagar utan lönearbete ska genomlidas. Ett skitjobb men det SKA göras! Sovandet efter nattskift artar sig riktigt bra, igår lyckades jag sova till 14;30 och idag vaknade jag visserligen strax efter 10 men la mig igen sen vid 11-tiden och somnade om en timme ungefär.

Därefter följde en dag av seghet och trötthet men det är ju bara normalt efter nattskiften. Kvällen har tillbringats framför dumburken med min yngsta dotter som förgyller min tillvaro med sin närvaro sen en vecka tillbaka. Nämnda dotter sover sött i soffan sen lite mer än en timme. Får väl väcka henne och köra henne i säng innan jag lägger mig själv om en stund.

Måste berömma elitserienykomlingen AIK som än en gång slog mästarna HV71 i deras egen kula i Jönköping ikväl. De lever högt på sin målvakt som agerat "levande vägg" i alla slutspelsmatcher hittills. Men även på ett kämpande, stridande, hårt jobbande uteförsvar som hjälper både målvakten och varandra. Vad månde bliva....?

På jobbet handlar diskussionen mest om vår arbetsgivares önskan att vi ska acceprtera att jobba sexskift UTAN ersättning. Senaste budet är 1350 kr i månaden, d.v.s lika mycket som vi förlorar på skiftttilläggen om vi accepterar!

Det är alltså såhär......

Företaget vill att vi anställda ska ge upp vår rätt till sommarsemester och införa ett sjätte skiftlag. På det viset räknar de med jämnare drift och färre problem - alltså X antal miljoner i ökad vinst. MEN... denna ökade vinst ska inte komma oss gräsrötter till del FAST det i så fall skulle vara vi som skapar den.

Om vi tackar ja så sjunker vår OB-ers'ttning med i snitt 1350 kr/mån. och det säger man sig vara villiga att ersätta oss för. Men inte mer än så. De ska alltså tjäna miljoner eller miljarder men vi ska "gå jämnt upp"!

I min tankevärld är sommarsemestern årets höjdpunkt, det man ser fram emot hela året. Särskilt med tanke på den tuffa miljö vi jobbar i och hur kort en svensk sommar egentligen är. Enligt min åsikt är det inte ens förhandlingsbart!

Ska de få mig att rösta ja så får de "slanta upp" ordenltligt. 1350 fnyser jag åt och om de dubblerar budet är det fortfarande inte ett dugg intressant.

Givetvis finns det en nivå där även jag skulle känna att jag inte har råd att tacka nej men dit känns det oändligt långt.

Så därför planerar jag utifrån att det blir sommarsemester precis om vanligt. Tack och lov är ju inte detta en MBL-fråga utan det är semesterlagen som gäller och där kan inte arbetsgivaren köra över oss. I alla fall inte ännu, men med Reinfelldt o c:o i förarsätet så ska man väl inte vara för säker..

Sov gott, mina kära ordbrukare i Dals Långed, Slite, Funäsdalen och Arvika!

Godnatt Sverige (och alla andra jävla länder) var ni än är!

 
 
Gubbfan

Gubbfan

12 mars 2011 06:09

Räkna du med att semesterlagen blir uppluckrad.
Övertidstaket är ju borta från augusti.
Las kommer att bli så urvattnat att ingen kommer att märka när det tas bort.
Snart kommer alla anställda på ditt jobb få gå och återanställas som egna företagare utan någon som helst trygghet.


Det känns som om det snart borde vara dags för väpnad konflikt i samhället.

http://Gubbfan.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Göran - Fredag 19 april 17:57

Jaha! Så var det fredag igen då! Till glädje för alla skolbarn och vuxna med dagtidsjobb. För skiftarbetare och pensionärer spelar ju dagarnas namn inte så stor roll. Numera är det ju inget som hindrar att man åker och storhandlar på en söndag hell...

Av Göran - Onsdag 17 april 10:45


Mitt lilla barnbarn slutar inte att fascinera mig. Igår var jag hemma hos exet på middag med dotter och mågämnet samt vår yngste son. När vi hade ätit klart satt lille Luis i sin pappas famn mitt emot mig vid bordet. Då plötlsigt fick vi ögonkontak...

Av Göran - Tisdag 16 april 12:28

Har ni tänkt på att kungen har namnsdag idag igen?  Nej det är varken Carl, Gustaf, Folke eller Hubertus i almanackan. Men det är... DEN SEXTONDE!!! Jodå, jag vet att jag skrivit den förut en gång men eftersom jag kom på det så återanvänder jag d...

Av Göran - Måndag 15 april 18:46

  Så har jag då äntligen fått träffa mitt allra första barnbarn. Min vackre dotterson Luis i sin bilbarnstol på golvet i mitt kök. De anlände i eftermiddags, de nyblivna föräldrarna med sitt lilla underverk. Och nu har jag fått hålla honom, snif...

Av Göran - Lördag 13 april 08:50

Facebook kan vara roligt ibland och har jag inget bättre för mig kan jag ju alltid fördriva tiden med att spela Quiz Planet, frågesportspelet där man kan spela med sina nätvänner och tävla i kunskap. Eller kanske snarare en blandning av tur och kunsk...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards