Alla inlägg den 20 oktober 2012

Av Göran - 20 oktober 2012 11:11

Den senaste tiden har jag sett namnet Gunilla Persson på kvällspressens nätupplagor nästan varje dag. Och inte brytt mig särskilt mycket förrän igår då jag såg att hon visst lyckats reta upp inte bara Pernilla Wahlgren (som jag tycker är ungefär lika intressant som Persson) utan självaste Jan Guillou också.

Så då började jag undra vem hon var, den där damen som uppenbarligen är det hetaste nyhetsstoffet just nu eftersom det skrivs om henne varenda dag.

Hade hon uppfunnit nåt revolutionerande bränsle som gör att våra bilar och flygplan inte skitar ner?
Hade hon hjälpt svältande barn i Afrika till ett bättre liv?

Hade hon....? Ja, vad stort hade denna kvinna åstadkommit för att förtjäna spaltmeter i våra nyhetsmedier?
Jag borde väl ha fattat direkt. Jag har ju själv sen länge varit klar över att AB och Expressen inte är nåt annat än skvallerblaskor nuförtiden. Som skiter i svältande barn och andra som lider. Och miljöförstöring och rasism och övrigt elände.

Mycket lite forskning krävdes för att ta reda på att hon är en "Anka". Uttrycket anspelar på Anna Anka, en annan av dessa tydligen så riksintressanta Hollywoodfruar. Som blivit kända för att de gift sig med obscent rika amerikaner. Inte för att de åstadkommit nåt av egen kraft. Så då förstår jag ju! Fast ändå inte...

Jag fattar att kvällsdrakarna måste skriva om henne därför att "läsarna vill ha det"! DET fattar jag däremot inte alls!
Varför i herrans namn är det intressant att läsa eller se på TV hur folk lever i en lyx som är bortom all vett och sans?

Fru Persson hade alltså retat Pernilla W så till den milda grad att PW sagt till en tidning att "det finns två sorters svin - en del äter man och andra heter Gunilla Persson!"

Elakt visserligen men jag måste medge att jag gillar humorn i uttalandet. PW har kanske mer innanför pannbenet än jag trodde. Och... hon har ju dessutom skapat sig sin egen karriär även om hon säkert haft draghjälp av att ha kända föräldrar. Men sjunga kan hon ju, inget snack om den saken. De där Hollywoodfruarna åker ju egentligen bara snålskjuts på sina män. Och på det faktum att en massa svenskar tydligen gillar att se dem på TV. Och TV3;s vilja att ge dem vad de vill ha!

Själv gillar jag att se annat på TV. Som Skavlan, Uppdrag granskning och Kalla fakta t.ex Så jag är nog en dålig tittare i ekonomiskt ansvariga kanalchefers ögon. Jag är nog ingen "målgrupp".

Jag är dessutom världens sämsta kund då det gäller försäljning via telefon. Köper aldrig så mycket som en knappnål via telefon och är t.o.m ibland direkt otrevlig när säljaren blir för påstridig.

Förr fanns ju ambulerande försäljare som knackade dörr och sålde dammsugare, uppslagsverk eller ibland en hel religion. Dessa lärde sig tidigt att ta ett steg fram då dörren öppnades och sätta sin fot i dörrspringan för att få mer tid att sälja in sin vara. Nutidens motsvarighet, telesäljarna, höjer rösten och frågar och om verkligen har råd att tacka nej till det fantastiska som han/hon erbjuder i sin godhet.

Det är då han vaknar, den där lilla elaka gubben med horn i pannan som bor inom mig. Häromdagen blev jag uppringd på mobilen av en flåshurtig ung man som gjorde sitt bästa för attt få mig att flytta mina försäkringar till Folksam trots att jag förklarade att jag aldrig mer kommer att ha några som helst affärer med detta bolag.

När han inte gav sig frågade jag om Folksam tror att folk är så dumma att de inte kommer självmant om bolaget vore så fantastiskt som säljarna försöker ge sken av. Då blev han tyst!

Jo, det är sant! Och under denna tystnad förklarade jag för honom VARFÖR jag aldrig kommer att försäkra ens en trampcykel hos dem och bad honom sen att radera mig i registret över presumtiva kunder.

Har inte köpt men tankat hem från Spotify Ulf Lundells senaste album "Rent förbannat" och lyssnat några gånger. Han är bitter och besviken på sitt gamla land, precis som jag. Och han tecknar upp en bild av det tjyvsamhälle jag också försöker beskriva här ibland. Jag rekommenderar särskilt låten "Nattvakten stjäl"

Men nu ska vi inte förstöra en hel lördag med att gå omkring och vara purkna över alltings jävlighet. Det kunde ju vara mycket värre. Det kan ALLTID bli värre/sämre/kallare/dyrare etc.!

Så glöm eländet en stund och gå ut i solen/regnet/stormen/snön i Smålands stenar, Upplands Väsby, Hovs hallar och Övertorneå eller var ni nu bor och verkar, kära ordbrukare!

Ha en fin helg och hålla tummarna för Timrå IK borta mot Frölunda frampå kvällskvisten!


Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards