Direktlänk till inlägg 21 april 2014

Mer om hat

Av Göran - 21 april 2014 09:22

Jag skrev om hat för ett litet tag sen. FInns massor att säga och skriva i den frågan om man börjar filosofera om saken. Har ni tänkt på att det finns "fult" hat men även hat som anses ok i mångas ögon?

Rasism hör väl till den förstnämnda gruppen. Det säger samhället fy skäms åt liksom större delen av världen. Därför börjar också de flesta rasister sina rasistiska uttalanden med "jag är inte rasist men...".

Men att hata rasisterna är närapå rumsrent. Varför är det så? Om man är emot rasism är det väl snudd på rasism att hata en grupp människor för deras åsikters skull. Eller...? Att ogilla deras åsikt står ju var och en fritt men människan bakom åsikten är ju faktiskt också en människa. Och sammantagna måste de väl räknas som "folkgrupp" som ju är förbjudet i svensk lag att hetsa mot. De är väl värda att respekteras precis som andra om man bekänner sig till tron på alla människors lika värde.

Och brottslingar... Får man hata dem? Eller borde man försöka förstå dem och nöja sig med att hata deras handlingar?

Jag säger inte vad någon annan ska tycka i frågan men visst tål det att tänka på?

Och exemplen kan göras hur många som helst.

Män som hatar kvinnor eller behandlar kvinnor illa är också en av de grupper som är allmänt accepterat att hata.

Men... kvinnor som offentligt spyr galla över män är absolut inte alls samma sak. Det händer då och då i debattprogram i TV på bästa sändningstid att extremfeminister tillåts dra alla män över en kam och kalla oss djur eller värre. Varför är det ok?

Min personliga slutsats blir att INGET hat egentligen är ok. Det finns alldeles för mycket hat i världen! Om vi lade lika mycket energi på förståelde och empati skulle jorden vara en bättre plats att leva på.

Så... döm ingen medmänniska förrän du har gått en mil i hans/hennes skor! Även den mest förhärdade brottsling har varit någons lilla barn en gång och det finns alltid en anledning till varför det blev som det blev.

Därmed tillönskas den lilla men naggande goda läsekretsen en fortsatt glad påsk i Enköping, Tvååker och Trehörningssjö. Eller var ni nu lever och verkar!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Göran - Fredag 19 april 17:57

Jaha! Så var det fredag igen då! Till glädje för alla skolbarn och vuxna med dagtidsjobb. För skiftarbetare och pensionärer spelar ju dagarnas namn inte så stor roll. Numera är det ju inget som hindrar att man åker och storhandlar på en söndag hell...

Av Göran - Onsdag 17 april 10:45


Mitt lilla barnbarn slutar inte att fascinera mig. Igår var jag hemma hos exet på middag med dotter och mågämnet samt vår yngste son. När vi hade ätit klart satt lille Luis i sin pappas famn mitt emot mig vid bordet. Då plötlsigt fick vi ögonkontak...

Av Göran - Tisdag 16 april 12:28

Har ni tänkt på att kungen har namnsdag idag igen?  Nej det är varken Carl, Gustaf, Folke eller Hubertus i almanackan. Men det är... DEN SEXTONDE!!! Jodå, jag vet att jag skrivit den förut en gång men eftersom jag kom på det så återanvänder jag d...

Av Göran - Måndag 15 april 18:46

  Så har jag då äntligen fått träffa mitt allra första barnbarn. Min vackre dotterson Luis i sin bilbarnstol på golvet i mitt kök. De anlände i eftermiddags, de nyblivna föräldrarna med sitt lilla underverk. Och nu har jag fått hålla honom, snif...

Av Göran - Lördag 13 april 08:50

Facebook kan vara roligt ibland och har jag inget bättre för mig kan jag ju alltid fördriva tiden med att spela Quiz Planet, frågesportspelet där man kan spela med sina nätvänner och tävla i kunskap. Eller kanske snarare en blandning av tur och kunsk...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards