Alla inlägg den 22 november 2017

Av Göran - 22 november 2017 21:21

    

Gottegris? Jag? Absolut inte! Men såhär såg fikabordet på jobbet ut när mina arbetskamrater kommit. Detta ska tjogtalet fabriksarbetare smaska i sig innan klockan sex imorgon bitti. Och då ska ni veta att detta inte på något sätt är något rekord. En gång för ett par år sedan var det mer än dubbelt så mycket.

När mitt skiftlag kom till första nattskiftet var jag redan där sedan 1½ timme. Detta eftersom jag varit på kurs hela dagen sedan åtta på morgonen och måste fylla ut mina tolv timmar för att få kvitta bort nattjobbet. 

Så efter kursen bytte jag om och knallade upp till fabriken för att göra månadens skyddsrond. Den hann jag göra klar innan jobbarkompisarna började dyka upp och fylla godisbordet. Av nån anledning slumpade det sig så att det idag var nio stycken som hade handlat kanellängder, punchrullar, chokladbollar, rulltårtor samt diverse kex och godis.

Men jag stod emot. Rörde inte minsta karamell fast Tomas fått tag i pinfärsk engelsk konfekt vilket jag brukar ha svårt att motstå. 

Antar att vi skapat den där traditionen att alltid ha fikabröd på första nattskiftet för att stå ut. Imorgon kväll är det andra och sista nattskiftet och då är det hämtmat istället. Oftast pizzeriamat men någon gång asiatiskt och då kan jag ibland kosta på mig att beställa. Annars har jag nästan alltid hemlagat med mig.

Det hade jag dock inte idag för frysen var tom på matlådor. Så det blev att beställa från vår matlådeleverantör.

Ett närliggande lunchställe levererar matlådor på beställning till det låga priset av 55 kronor för matlåda med dryck plus en liten plastburk med rivna morötter eller vitkålssallad. Jag beställde både lunch och middag eftersom jag skulle vara kvar så länge. Så det blev stekt strömming till lunch och karré med sås och potatis till middag. Allt därifrån är lagat från grunden. Inget pulvermos, alltså och ingen brunsås från påse.

Nu blir det ingen "sista natt" för min del eftersom mötet med skyddsombuden börjar klockan sju på fredag. Det betyder att jag har betald sovtid från 20:00 imorgon kväll och får övertid för fredagens möte. Därför nyttjar jag lite kompledighet så slipper jag att åka dit alls imorgon kväll.

Dagen imorgon har jag dock stora planer för. Prio ett är vinterdäcken som ska på bilen. Därefter ska jag åka till min kurdiske frisör och diskutera fotboll medan han befriar mig från överflödigt hår. En massa tomkartonger från förrådet och kassar med tidningar ska sedan fraktas till återvinningen samt att jag vill hinna ett träningspass också.

Så jag håller tummarna för att det inte blir full snöstorm så jag inte tar mig ut med bilen.


Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards