Direktlänk till inlägg 17 april 2019

Vår men kallt

Av Göran - 17 april 2019 08:53

Min vana trogen vaknade jag strax efter fem imorse. Så länge har jag alltså jobbat dagtid nu att jag "kommit in i lunken" och behöver strängt taget ingen väckarklocka. Åtminstone nio morgnar av tio vaknar jag lite innan mobilen larmar, stiger upp och slår av larmet innan det hunnit ljuda. Men idag tittade jag bara trotsigt på klockradions display, log lite i mjugg och bad den fara åt h-e. Inget larm var ju inlagt eftersom jag fr.o.m idag är ledig ända till 2/5.

Men det där med att somna om är ju inte alltid enkelt. Jag lyckades slumra till 3-4 gånger och steg inte upp förrän id sju så man kanske kan kalla det sovmorgon. Många tar inte det ordet i  sin mun om de inte sovit till åtminstone nio eller halv tio. Men andra ord får ju tolkas olika av olika människor så vaför inte ordet sovmorgon?

Det finns massor av platser, länder, städer och byggnadsverk jag skulle vilja se innan jag dör. Så idag är jag tacksam över den där Paris-resan jag gjorde med gymnasiekamrater 1975. Då fick jag nämligen se, bland mycket annat, den urgamla katedralen belägen mitt i Seinefloden, Notre Dame. Både från ut- ohc insidan. Något som numera är omöjligt efter branden som härjat kyrkan de senaste dagarna. Ett stycke kulturhistoria har gått förlorat till elden.

Möjligen bygger man så småningom upp en kopia av den klassiska katedralen som idag bara finns på film och bilder. Men det blir ju aldrig riktigt samma sak. Att gå in i denna urgamla kyrka fyllde en liksom med respekt och då menar jag inte i religiös bemärkelse, ateist som jag är. Men man blir liksom ödmjuk inför både konsten på väggar, tak och pelare men också för att man förstår vilket slit det måste ha varit att få allting på plats med de primitiva metoder som fanns att tillgå mellan 1163-1345. 52 år tog det alltså att färdigställa denna magnifika katedral!

Och nu är allt förstört. Tornen har rasat ihop och när allt är släckt kommer det bara att finnas en stor hög med tegel och aska. Sorgligt!

Så nu fattade jag beslutet att så fort den där Eurojackpoten slår in för mig så ska jag se till att komma iväg ut i världen och försöka hinna se så många som möjligt av de sevärdheter jag ännu inte fått se.

Peterskyrkan i Rom, Taj Mahal, kinesiska muren, Macho Pichu, frihetsgudinnan och Jesusstatyn i Rio för att nämna några. Konserthuset i Sydney och Niagarfallen är andra platser dit pengarna från jackpoten ska få ta mig. Så jag kanske lämnar in en rad extra på fredag då man åter lottar ut drygt en halv mijard.

Våren kommer allt mer även om det fortfarande inte är någon värme att tala om i luften. Särskilt inte på nätterna då kvicksilvret gått ner en bra bit under nollan och tvingat mig att koppla in motor- och kupévärmare både söndag och måndag kväll för att slippa skrapa is på morgonen efter.

Idag tänkte jag städa kök och badrum samt göra rent insidan av rutorna i bilen. Vindrutan är så pass illa däran att det blir svårt att se framåt kvällen om man kör mot solnedgången. Men med s.k mirakeldukar (eller trolltrasor) är det ju snabbt ordnat utan kemikalier. Förr annvände jag T-sprit för att få fönstren rena men idag är det bara dessa micro-fiber-dukar som gäller. Enkelt och dessutom miljövänligt!

En dammsugning av Madame Citroens innersta skulle inte heller skada men vi får vl se vad jag hinner och orkar.

Ungefär fyra kilo gammaldags hederlig svensk kolsvart bondkatt ligger just nu framför tangentbordet och spinner högljutt fast jag inte har rört honom. Så länge han inte lägger sig PÅ tangentbordet så får han väl ligga där. Spinnandet antyder ju att han mår gott så varför störa honom?

Därmed tror jag att det får duga för idag. En halvtaskig blogg är ju också en blogg och ingen tvingade dig att läsa. Om du var korkad nog att läsa ända hit...

Ha en härlig aprilonsdag, kära ordbrukare i Månsbo, Ulvsunda, Hörnefors och Kungsbacka. Vi ses!


 
 
skogsnuvan

skogsnuvan

19 april 2019 08:34

Äntligen vår. Precis som du skulle jag vilja se så mycket av världen men det finns bara en hake. För lite pengar men jag har i alla fall varit i Kina och det var väl mitt livs äventyr eftersom Kinabror bodde där och vi bodde mitt i vardagen och jag var där tre veckor. Nåja jag får nöja mig med att flyga en sväng till blåkulla och gå på lite pimpeltävlingar ocb njuta av solen Glad Påsk på dig

http://skogsnuvan.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Göran - Onsdag 17 april 10:45


Mitt lilla barnbarn slutar inte att fascinera mig. Igår var jag hemma hos exet på middag med dotter och mågämnet samt vår yngste son. När vi hade ätit klart satt lille Luis i sin pappas famn mitt emot mig vid bordet. Då plötlsigt fick vi ögonkontak...

Av Göran - Tisdag 16 april 12:28

Har ni tänkt på att kungen har namnsdag idag igen?  Nej det är varken Carl, Gustaf, Folke eller Hubertus i almanackan. Men det är... DEN SEXTONDE!!! Jodå, jag vet att jag skrivit den förut en gång men eftersom jag kom på det så återanvänder jag d...

Av Göran - Måndag 15 april 18:46

  Så har jag då äntligen fått träffa mitt allra första barnbarn. Min vackre dotterson Luis i sin bilbarnstol på golvet i mitt kök. De anlände i eftermiddags, de nyblivna föräldrarna med sitt lilla underverk. Och nu har jag fått hålla honom, snif...

Av Göran - Lördag 13 april 08:50

Facebook kan vara roligt ibland och har jag inget bättre för mig kan jag ju alltid fördriva tiden med att spela Quiz Planet, frågesportspelet där man kan spela med sina nätvänner och tävla i kunskap. Eller kanske snarare en blandning av tur och kunsk...

Av Göran - Torsdag 11 april 11:59

Det här blir mitt  sista inlägg som tar upp religioner. För den här gången, åtminstone! Möjligen återkommer jag till ämnet nån gång i framtiden, det får vi se. Jag vill vara tydlig med att jag inte missunnar någon deras tro. Eller att jag tycker ...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards