Direktlänk till inlägg 24 april 2019

Sova uppkopplad...

Av Göran - 24 april 2019 21:34

... ska jag göra om en stund. Idag kom så dagen då jag hade tid på sjukhusets sömnklinik. Där förevisades en mätutrustning som jag ska fästa på kroppen när jag lägger mig ikväll. En dosa ska sitta upptill på bröstkorgen och en annan på nedre delen av magen. Sen ska jag ha en klämma på ett finger och en liten klyka av plast i näsan. 

Bekanta som gjort samma undersökning har pratat om någon mask som man skulle ha över ansiktet och jag gruvade mig lite för att det kanske skulle bli svårt att sova med en sådan. Men de här grejorna känns som jag borde kunna stå ut med att ha på mig för en ynka natt.

Sedan ska utrustningen köras tillbaka till sjukhuset före klockan nio imorgon bitti. Så då passar jag på att ta omvägen runt Birsta och inta frukost på "Det stora blå". De öppnar ju nio så det passar ju precis. Inte är det heller någon stor omväg. Det tar inte ens tio minuter från sjukhuset till IKEA.

Priset har ju visserligen stigit med 100 % sedan jag upptäckte deras fruksot men 59 är fortfarande alldeles acceptabelt med tanke på allt som finns att välja på. För mig blir det äggröra, bacon och grönsaker. Plus ett glas juice och rejäl kopp kaffe efteråt. Möjligen slinker det med nån köttbulle eller prinskorv också.

För den som inte behöver bry sig om kolhydrater, fett, socker eller annat måste ju denna buffé vara rena paradiset. Utom de saker jag nämnde har du ju inlagd sill, flera sorters bröd och pålägg, fil eller yoghurt samt tunna pannkakor. Ibland, men inte alltid, har de t.o.m Janssons frestelse. Men den avstår jag gärna för (utan skryt) jag gör så väldigt mycket godare Janssons själv. IKEA;s tror jag är gjord på lättmjölk utspädd med vatten. Men så var han ju smålänning ända in i hjärtat också, han Kamprad.

Sommardäcken ska monteras på bilen också så det vore ju bra om jag orkade släpa upp dem från källaren och lägga i bagagerummet innan jag åker. Så kan jag skifta däcken på vägen hem.

Märkligt att jag har så svårt att komma till skott i rättan tid med det där. Annars är jag absolut inte känd för att inte passa tider. Men det är ju förstås en annan sak. Då handlar det om respekt mot andra, att ingen ska behöva stå och vänta för att jag inte ser till att komma i tid. Att inte ha skiftat däck drabbar ju ingen annan än mig själv.

Men jag ser fram emot att slippa höra dubbens sjungande mot torr asfalt.

Äldste sonen som bott i andra hand på två olika ställen i två år kommer inom kort att flytta till samma hus som jag bor i. Tvårummaren i vindsvåningen blir hans förhoppningsvis innan helgen.

Tur att det löste sig i sista minuten annars hade han varit hemlös till veckan. Han är inte så sugen på att flytta hit igen men har inte så mycket att välja på. För varken han eller jag vill att han ska flytta tillbaka till mig. Han är ändå 27 år fyllda. Det blir dock ett dyrt byte för hans blivande lägenhet är totalrenoverad och hans hyra kommer att vara c:a 500 kr mer än jag betalar för mina 91 kvardat och fyra rum.

Men han tjänar ju bra och har haft en fantastisk löneutveckling under sina få år på jobbet. Inte heller har han en massa lån så det klarar han. Antagligen har han skaffat sig en del dyra vanor som han får ge upp tills vidare bara.

Viktigt från början bara att jag håller mig på min kant och inte ringer på hans dörr stup i kvarten. Jag tror att det kanske kan ha oroat en del att inte få känna sig privat när man har farsan i samma hus. Men jag är medveten om risken så jag ska hålla lite distans, åtminstone från början.

Nu ska jag se om jag kan bli vän med all teknik jag ska sova med inatt. Men jag kommer tillbaka. Förr eller senare!

Jag kommer alltid tlllbaka. "Om Gud vill å pjäxer´n håll´!"

 
 
skogsnuvan

skogsnuvan

25 april 2019 07:59

Men oj Jag har totalt glömt att man ska byta till sommardäck och just imorse for Kinabror till Skåne och ska vara borta en hel månad. Jag brukar ha problem med däcken för dom sitter så hårt. Få se om jag kan be någon om hjälp om jag går bet. Lycka till med sömntestet. Brorsan har en mask som han har när han sover. Efter att att han fått den är han mycket piggare. Att ha andningsuppehåll är inte bra. Lycka till

http://skogsnuvan.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Göran - Måndag 22 april 14:07

Idag blir det recykling i min blogg. Eller återvinning som det heter på svenska. Varför ska man skriva en ny blogg när det finns några gamla som jag är så nöjd med. Och varför ska inte jag få använda repriser när alla TV-kanaler gör det idelign?  Det...

Av Göran - Lördag 20 april 12:47

Nä, inte fanken blev det nån miljardvinst igår heller! Det blev som det nästan alltid blir. D.v.s noll rätt. En gång kändes det som jag varit nära storvinsten. För 4-5 år sen så var alla fem dragna nummer talgrannar med mina nummer. T.ex om jag had...

Av Göran - Fredag 19 april 17:57

Jaha! Så var det fredag igen då! Till glädje för alla skolbarn och vuxna med dagtidsjobb. För skiftarbetare och pensionärer spelar ju dagarnas namn inte så stor roll. Numera är det ju inget som hindrar att man åker och storhandlar på en söndag hell...

Av Göran - Onsdag 17 april 10:45


Mitt lilla barnbarn slutar inte att fascinera mig. Igår var jag hemma hos exet på middag med dotter och mågämnet samt vår yngste son. När vi hade ätit klart satt lille Luis i sin pappas famn mitt emot mig vid bordet. Då plötlsigt fick vi ögonkontak...

Av Göran - Tisdag 16 april 12:28

Har ni tänkt på att kungen har namnsdag idag igen?  Nej det är varken Carl, Gustaf, Folke eller Hubertus i almanackan. Men det är... DEN SEXTONDE!!! Jodå, jag vet att jag skrivit den förut en gång men eftersom jag kom på det så återanvänder jag d...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards