Direktlänk till inlägg 5 juli 2009

Folkpension - kom tillbaka!

Av Göran - 5 juli 2009 23:34

Ännu en helg närmare folkpensionen.... Fast egentligen inte! Folkpensionen finns ju inte längre. Nu ska vi ju så stort få välja själva.

Visst kollar också jag mitt orangea kuvert varje gång det kommer men jag kan ju inte påstå att det säger mig så värst mycket...

Jag ogillar väldigt kraftigt när politikerna lägger på folket ansvar för nåt de är osäkra om de klarar av själva. För precis så tror jag att det var med pensionsreformen! De kände att det höll på att glida dem ur händerna och nån på nåt partikansli (borgerligt förmodligen) kläckte en ljus idé!

"För fan, grabbar och tjejer, jag har det! Vi ger folk eget ansvar för sina pensioner och de som inte klarar av det får skylla sig själva! Sen går vi ut i talarstolarna och kallar det valfrihet! Sktibra va´? Det borde ge en procentenhet eller två hos SCB!"

Jag undrar hur många som egentligen har full koll på sina pensionspengar. Och hur många som gör som jag; stoppar huvudet i sanden och hoppas på det bästa!

Kanske har jag sagt det förr här, jag minns inte säkert, men..... Vad i herrans namn ska jag med valfrihet till om jag inte har kompetensen att göra rätt val? 

Det är lite som att skicka en femåring att köpa alla ingredienser till Sjötunga Walewska utan att tala om vilka saker som ska vara i eller hur mycket.

Ska avsluta med ett av mina favoritskämt (minns inte vem jag har stulit det från) ;

"Det där med valfrihet... är det en så stor fråga egentligen? Jag menar.... hur många valar i fångenskap kan det finnas?"

Ha det gott, svenska folk!

 
 
Gubbfan

Gubbfan

9 juli 2009 11:21

Det enda du med säkerhet kan veta om pensionen är att det kommer att bli knapert. Men var inte för pessimistisk. Du kommer i alla fall att få glädjen att betala mer i skatt per inkomstkrona än de som till äventyrs har lönearbete.
Om det nu är en tröst.
:-(

http://Gubbfan.bloggagratis.se

 
Catten

Catten

10 juli 2009 17:13

Det där skämtet har jag aldrig hört förut - jag snor det av dig hörru!! =)

http://catten.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Göran - Onsdag 24 april 13:19

Onsdag. Mitt i veckan. Lill-lördag. Eller pig-lördag som några kallar det. Och äntligen har vi fått lite mer än enstaka plusgrader här på Sveriges midja. Efter 3-4 frostnätter och bara en eller två grader över noll om dagarna känns det skönt att slip...

Av Göran - Måndag 22 april 14:07

Idag blir det recykling i min blogg. Eller återvinning som det heter på svenska. Varför ska man skriva en ny blogg när det finns några gamla som jag är så nöjd med. Och varför ska inte jag få använda repriser när alla TV-kanaler gör det idelign?  Det...

Av Göran - Lördag 20 april 12:47

Nä, inte fanken blev det nån miljardvinst igår heller! Det blev som det nästan alltid blir. D.v.s noll rätt. En gång kändes det som jag varit nära storvinsten. För 4-5 år sen så var alla fem dragna nummer talgrannar med mina nummer. T.ex om jag had...

Av Göran - Fredag 19 april 17:57

Jaha! Så var det fredag igen då! Till glädje för alla skolbarn och vuxna med dagtidsjobb. För skiftarbetare och pensionärer spelar ju dagarnas namn inte så stor roll. Numera är det ju inget som hindrar att man åker och storhandlar på en söndag hell...

Av Göran - Onsdag 17 april 10:45


Mitt lilla barnbarn slutar inte att fascinera mig. Igår var jag hemma hos exet på middag med dotter och mågämnet samt vår yngste son. När vi hade ätit klart satt lille Luis i sin pappas famn mitt emot mig vid bordet. Då plötlsigt fick vi ögonkontak...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards