Direktlänk till inlägg 12 maj 2012

Majlördag mitt i Sverige

Av Göran - 12 maj 2012 11:48

Vår, mina vänner och vördade ordbrukare. Ett vackert ord tycker jag. Synd bara att vädret den senaste tiden inte varit lika vackert. Just idag är det väl inte alltför bedrövligt även om man inte kan säga att solen vräker ner från molnfri himmel precis. Men vår är det lik förblånat! Det syns överallt nu med blommande vitsippsbackar och små gröna "musöron" på björken som står några meter från min balkong.

Och för att hjälpa oss genomlida denna årstid av pollenatacker (för en del) och andra plågor gav oss Vår Herre, i sin outsinliga godhet, hockey-VM. Men som svensk skäms man lite då man tittar till på matcher där inte Sverige figurerar och ser dessa tomma eller halvtomma läktare. Visserligen sänkte man raskt priserna med en tusenlapp per biljett då man insåg att kreti och pleti inte har råd att pröjsa 1300-1500 kronor för att få komma in i Globen och titta på när Ukraina möter Kaszakstan eller liknande. Inte ens vårt eget Tre Kronor kunde fylla Globen med de priserna. Skäms hockeyförbundet! Niklas Drygegård i TV4 tyckte att det ansvariga skulle rullas i tjära och fjädrar men så långt går inte jag. Det räcker om de skäms.

Annars irriterar jag mig, för dagen, på en ny plåga inom telefonförsäljningen. För en timme sen blev jag uppringd av en engelsktalande kvinnoröst som påstod sig representera Microsoft på något sätt. "We provide service for your computer", sa hon.

Nu är det så att om någon ringer upp mig och pratar engelska så blir jag automatiskt misstänksam. Då är det nästan alltid något lurt med det hela. Jag har inte bett om nån "service for my computer" och skulle jag behöva så fixar jag i så fall det med nån som förstår ärans och hjältarnas språk, d.v.s vårt. För inte fanken kan jag beskriva datorproblem (om jag hade haft några) på engelska lika bra som på svenska.

Till saken hör också att senast jag jobbade natt så ringde samma j-a människa och väckte mig vid niotiden med samma ramsa och hade alltså redan nedkallat min heliga vrede över sig. Så imorse då hon började rabbla sin inövade text avbröt jag barskt och sa "No, thank you, I´m not interested!". Därefter la jag genast på innan hon hann börja försöka övertala mig att lyssna ändå och nu hoppas jag att jag är avbockad som hopplöst fall i deras listor.

Under sista natten på jobbet i måndags natt berättade jag för en arbetskompis om det första samtalet, ilsken eftersom det förstörde min sömn den dagen. Då talade han om att han också fått ett sånt samtal liksom flera av hans privata vänner och han hade konstaterat att det förstås handlade om försök till pengasvindel. Han hade lyssnat och sen blivit instruerad att besöka en viss hemsida, vilket han bara låtsades göra, och fattade snabbt att om han följt instruktionerna så hade det kostat pengar. Hur mycket vet man förstås inte men förbannad blir man ju ändå.

För några år sen fanns ett annat liknande fenomen där uppringaren påstod att man vunnit pengar. Jag jämnställde dessa samtal med mailen från holländska lotto som hävdade att jag vunnit en miljon. Alla vet ju att ingen vinner ens en påse skit utan att först köpa en lott eller medvetet lägga ett spel hos nån spelsite. Ändå tycks det finnas ett antal dumskallar som går på det. Annars skulle det ju inte förekomma.

Någon gång för länge sen ska någon ha satt in en annons i de största morgontidningarna i Kungl. Hufvudstaden där det stod; "Sätt in 100 kr på Pg.xxxxxxxxx och lär er spela dragspel!" Till dem som betalat kom efter några dagar ett litet brev med texten; "Tack för pengarna! Glöm nu inte att lära er spela dragspel!".

Jag trodde nog länge att detta bara var en vits, en påhittad "rolig historia" men enligt en allmänbildad kamrat så ska detta ha hänt i verkligheten och annonsören kunde inte fällas för något brott heller eftersom annonsen inte utlovade något i gengäld. Så visst finns det dumt folk.

Dit hör förstås varken jag själv eller någon av Eder, mina trogna ordbrukare i världens alla hörn. Nästa gång nån ringer och pratar engelska ska jag svara dem på svenska och pladdra på tills de ger upp. DÅ... kanske de stryker mig ur sina rullor.

Nu ska jag gå till närbutiken och handla jordnötter till den Flygande Jakob jag har lovat mina söner att laga till middag. Ska köpa ägg också så jag kan sno ihop en sockerkaka till eftermiddagskaffet.

Ha en underbar lördag i koja och slott i Örkelljunga, Tanumshede, Kristinehamn och Karesuando. Vi ses! Förr eller senare...

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Göran - Lördag 20 april 12:47

Nä, inte fanken blev det nån miljardvinst igår heller! Det blev som det nästan alltid blir. D.v.s noll rätt. En gång kändes det som jag varit nära storvinsten. För 4-5 år sen så var alla fem dragna nummer talgrannar med mina nummer. T.ex om jag had...

Av Göran - Fredag 19 april 17:57

Jaha! Så var det fredag igen då! Till glädje för alla skolbarn och vuxna med dagtidsjobb. För skiftarbetare och pensionärer spelar ju dagarnas namn inte så stor roll. Numera är det ju inget som hindrar att man åker och storhandlar på en söndag hell...

Av Göran - Onsdag 17 april 10:45


Mitt lilla barnbarn slutar inte att fascinera mig. Igår var jag hemma hos exet på middag med dotter och mågämnet samt vår yngste son. När vi hade ätit klart satt lille Luis i sin pappas famn mitt emot mig vid bordet. Då plötlsigt fick vi ögonkontak...

Av Göran - Tisdag 16 april 12:28

Har ni tänkt på att kungen har namnsdag idag igen?  Nej det är varken Carl, Gustaf, Folke eller Hubertus i almanackan. Men det är... DEN SEXTONDE!!! Jodå, jag vet att jag skrivit den förut en gång men eftersom jag kom på det så återanvänder jag d...

Av Göran - Måndag 15 april 18:46

  Så har jag då äntligen fått träffa mitt allra första barnbarn. Min vackre dotterson Luis i sin bilbarnstol på golvet i mitt kök. De anlände i eftermiddags, de nyblivna föräldrarna med sitt lilla underverk. Och nu har jag fått hålla honom, snif...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards