Direktlänk till inlägg 10 september 2014

Internet och demokrati

Av Göran - 10 september 2014 10:58

Har ni tänkt någon gång på att internet ju faktiskt befrämjar en massa bra saker? Yttrandefrihet till exempel.

Innan internet så visst kunde alla skriva ner sina tankar men det var inte så lätt att dela ut dem till världen. Så de som trodde (hur man nu kunde tro nåt så korkat) att i-net bara var en "fluga" som skulle dö ut lika snabbt som den kom lär ju ha fått äta upp sina ord åtskilliga gånger.

Bloggar är ju ett lysande exempel på detta. Jag har suttit och slumpat runt en bra stund här på bloggplatsen och konstaterar att de allra flesta intressen man kan ha finns representerade här. Politik, idrott, hästar, porslinsmålning eller naturfotografi. You name it! Så gott som allt finns här. Det finns t.o.m bloggar som uteslutande handlar om bloggarens och dennes närmsta omgivnings toalettbesök. Jo, det är sant!

Inte för att jag personligen är ett dugg intresserad av att läsa om sånt. Men det fina i kråksången är ju att då är det ju bara att låta bli. Liksom jag gör när jag hittar extrema politiska eller fanatisk-religiösa bloggar.

Alla har dock rätten att skriva ner sina tankar och drömmar liksom att lägga upp bilder av sina egna fötter eller godisskålar för att ta några exempel.

På längre sikt undrar jag faktiskt om det kanske inte till och med kan befrämja demokratins  och yttrandefrihetens utveckling i stater där den idag är beskuren eller t.o.m förbjden. Tyvärr finns det ju förstås en väldig massa människor som inte får tillgång till varken dator eller internet på grund av fattigdom. Så kanske vore den viktigaste hjälpen att ge fattiga  länder, näst efter mat, kläder och bostad, utbildning så att alla kan läsa och skriva och därefter ge dem tillgång till internet. Skicka iväg de där datorerna som med i-landsmått blivit för gamla och långsamma till länder där datorer knappt finns och låt dem komma i kontakt med resten av världen.

Valrörelsen är inne på upploppsrakan nu och om en vecka vet vi (kanske) vad statsministern kommer att heta under kommande fyraårsperiod. Och varenda dag hittar media SD-are som beter sig rasistiskt, uttalar sig nedsättande om muslimer och invandrare i största allmänhet. Och ändå bara växer de i opinionsmätningarna...

Kanske är det som någon sa nån gång; "All publicitet är bra publicitet". Kanske är det så att medias klappjakt på detta parti i slutänden faktiskt gynnar dem snarare än stjälper dem. Vi får se på söndag kväll. MIN röst får de dock aldrig i livet!

Oavsett vad du själv tycker och gillar, käre enskilda ordbrukare, så gå och rösta på söndag! Demokratin är ingen självklarhet, rätt som det är kan den vara borta! Därför är det viktigt att utnyttja sin demokratiska rätt att välja vilka som ska styra i riksdag, landsting och kommun. Och om du inte kan bestämma dig är det bättre att rösta blankt än att inte rösta alls. Skolkar du så visar du att du inte bryr dig men om du blankröstar så har du åtminstone visat ditt missnöje. Vad väljer du?

Ikväll startar också hockeyallsvenskan och mitt Timrå möter Mora i premiären. Tyvärr dock utan mig på läktaren, finanserna tillåter inte det just nu. Men i anden är jag närvarande och stöttar mitt lag.

Så all lycka till Timrå IK ikväll och en fortsatt härlig dag till dig som eventuellt läste ända hit, du är en tålmodig människa! Ha en fortsatt fin onsdag så ses vi när andan faller på...

 
 
skogsnuvan

skogsnuvan

11 september 2014 18:07

Blankrösta blir det nog för min del för jag litar inte ett dugg på politiker. Se bara vad dom lovade sist och allt har bara blivit sämre och sämre. Dessutom gillar jag inte att dom nergör varandra så till den milda grad. Usch jag blir så less på hela skiten. men internet är bra det har du rätt i. Jag har genom mitt bloggande träffat så många trevliga människor och lärt mig så mycket och tänk när min bror var i Kina i 7 år. Vi hade kontakt via skape flera gånger i veckan och det kändes också så bra.

http://skogsnuvan.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Göran - Onsdag 17 april 10:45


Mitt lilla barnbarn slutar inte att fascinera mig. Igår var jag hemma hos exet på middag med dotter och mågämnet samt vår yngste son. När vi hade ätit klart satt lille Luis i sin pappas famn mitt emot mig vid bordet. Då plötlsigt fick vi ögonkontak...

Av Göran - Tisdag 16 april 12:28

Har ni tänkt på att kungen har namnsdag idag igen?  Nej det är varken Carl, Gustaf, Folke eller Hubertus i almanackan. Men det är... DEN SEXTONDE!!! Jodå, jag vet att jag skrivit den förut en gång men eftersom jag kom på det så återanvänder jag d...

Av Göran - Måndag 15 april 18:46

  Så har jag då äntligen fått träffa mitt allra första barnbarn. Min vackre dotterson Luis i sin bilbarnstol på golvet i mitt kök. De anlände i eftermiddags, de nyblivna föräldrarna med sitt lilla underverk. Och nu har jag fått hålla honom, snif...

Av Göran - Lördag 13 april 08:50

Facebook kan vara roligt ibland och har jag inget bättre för mig kan jag ju alltid fördriva tiden med att spela Quiz Planet, frågesportspelet där man kan spela med sina nätvänner och tävla i kunskap. Eller kanske snarare en blandning av tur och kunsk...

Av Göran - Torsdag 11 april 11:59

Det här blir mitt  sista inlägg som tar upp religioner. För den här gången, åtminstone! Möjligen återkommer jag till ämnet nån gång i framtiden, det får vi se. Jag vill vara tydlig med att jag inte missunnar någon deras tro. Eller att jag tycker ...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards