Direktlänk till inlägg 25 juli 2015

Jag tycker att det är otäckt. På riktigt!

Av Göran - 25 juli 2015 20:54

Otäckt, hotfullt, skrämmande, vad du vill. är orden jag använder om SD:s frammarsch i väljarbarometrarna. Vart håller mitt land på att ta vägen? Vad händer med mitt Sverige?

För ett par dagar sedan kommenterade jag ett inlägg av en av de flitigaste bloggarna här, en föredetta riksdagsman från just SD. Men inför valet i höstas kuppades han bort från riksdagslistorna eftersom ledningen i Sthlm tyckte att han tassat lite för långt in under rasisitiska flaggor. Han är alltså inte riksdagsman längre men man uteslöt honom inte ur partiet som man gjort med många andra som gjort övertramp in i öppet rasistiska uttalanden.

Jag skrev i min kommentar ungefär så¨här... "Är´nt´e kônstut att ETT enda parti i Sveriges riksdag hela tiden känner sig tvingade att tala om att de inte är rasister? Och att samma parti årligen utesluter hundratals medlemmar för just rasistiska uttalanden... Kan det var något i er politk som lockar dem till er eller har ni bara en jävla otur?"

Och gissa om hatet genast vällde fram! Mothuggen haglade på den blogg där jag kommenterat och de var inte precis vänliga, kan jag säga.

Jag som vant mig vid en besökarstatistik runt 5-20 ordbrukare per dag fick helt plötsligt 45 besökare. Kan det ha haft nåt samband med min kommentar på denna site...?

De titulerar varandra "Sverigevänner" då de håller tal i offentliga sammanhang. Åkesson själv inleder ofta sina anföranden med just de orden.

Att vara "Sverige-vän"... Vad innebär det? Får man älska sitt land på samma gång som man tycker att vi ska ta vår del av ansvaret för flyktingar från olika krigshärdar världen över? Eller MÅSTE man hata muslimer...?

Jag har flera vänner som bekänner sig till den islamska tron, som firar sin Ramadan som en rättrogen muslim skall. Är det nåt fel på mig som inte är ett dugg rädd för dem? Är det nåt konstigt att tro att man kan leva sida vid sida FAST man har olika tro. Själv har jag ju ingen tro alls, jag är om inte ateist så i alla fall agnostiker.

Utgör jag därigenom ett hot mot svenskheten? Är jag en risk i Sverigedemokraternas Sverige för att jag tycker att människor är lika mycket värda oavsett var de är födda?

För någon dag sedan fick jag en kommentar som bestod av ett antal frågetecken. Min första tanke var att den nog kom ifrån någon som sympatiserar med innehavaren av bloggen jag råkade kommentera. Och jag besvarade den med ett emkelt utropstecken. Hoppas kommentatorn förstod!

Detta med invandring/integration/flyktingar är svåra frågor. Min egen personliga åsikt är att vi ska försöka hjälpa så många vi kan till en trygg tillvaro. Hur vi sedan gör det bäst kanske kan diskuteras.

Men enligt min mening är vi svenskar priviligierade som bor i ett land som inte varit i krig på flera hundra år och som aldrig varit ockuperat av främmande makt. Därför tror jag att det kan vara svårt för många att ta till sig att det kan innebära döden för många att stanna i sitt hemland. Därför tror jag att vi måste försöka ta emot så många vi kan.

I medmänsklighetens namn.

Därmed fortsätter jag att suga på min whisky (Loch Lomond) en stund till och tacka högre makter att just jag hade turen att födas i ett land där man löper väldigt liten risk att bli torterad, mördad eller misshandlad bara för att man inte tycker som de styrande i alla frågor.

Sköt om er, kära ordbrukare, i Flurkmark, Målilla, Askersund och Hjoggböle. Vi ses igen! När andan faller på...

 
 
gun

gun

25 juli 2015 23:41

Tror att du hamnade i ett getingbo.... otäckt och man kan bli mörkrädd för allt som händer.
Hoppas du har bättre väder där uppe i norr än vad vi har här nere i norr!!
gun

http://anthilias.bloggplatsen.se

Göran

26 juli 2015 10:14

Ja, lite så var det fast inte fullt så aggressivt. Jag trampade i ett jordgetingbo som barn och anfölls genast av tusen arga små missiler. Riktigt så arga var inte de här människorna men det märktes tydligt att det är väldigt lätt att trampa dem på ömma tår. Min äldste son, nyss hemflyttad från samma stad där bloggaren bor, berättar också att han var glad att komma därifrån för där blev han ofta illa bemött p.g.a sitt utseende (adopterad från Sydkorea) vilket aldrig har hänt honom här i Sundsvall. Kanske är rasisterna fler där än här...

 
Zeunertz

Zeunertz

21 augusti 2015 13:51

Passa dig för att slänga in en brandfackla på Mr Ts blogg. Jag har själv gjort det och fick ett 40-tal besökare och en arg besökare som krävde källhänvisning på mitt fördomsfulla angrepp på att det fanns ca 20 % okunniga anhängare av den där sekten. Det jag har lärt mig är att det enda humana i deras approach är att dom håller varandra om ryggen. Girighet är deras motto. Allt handlar i huvudsak om den ofantliga kostnadsbesparingen efter att vi har stängt gränsen.

/M

http://Zeunertz.bloggplatsen.se

Göran

21 augusti 2015 15:58

Jotack, jag fick själv anonyma kommentarer som jag inte publicerade där man talade om vad de ska göra med "muslimkramare" och övriga som inte delar deras åsikter den dag de tagit makten. Man hör liksom fraset av de bruna skjortorna och trampet av marschkängor...
Den med frågetecknen tyckte jag var oförarglig så den fick synas men nånstans fick jag känslan att även den var någon sorts hot...

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Göran - Onsdag 24 april 13:19

Onsdag. Mitt i veckan. Lill-lördag. Eller pig-lördag som några kallar det. Och äntligen har vi fått lite mer än enstaka plusgrader här på Sveriges midja. Efter 3-4 frostnätter och bara en eller två grader över noll om dagarna känns det skönt att slip...

Av Göran - Måndag 22 april 14:07

Idag blir det recykling i min blogg. Eller återvinning som det heter på svenska. Varför ska man skriva en ny blogg när det finns några gamla som jag är så nöjd med. Och varför ska inte jag få använda repriser när alla TV-kanaler gör det idelign?  Det...

Av Göran - Lördag 20 april 12:47

Nä, inte fanken blev det nån miljardvinst igår heller! Det blev som det nästan alltid blir. D.v.s noll rätt. En gång kändes det som jag varit nära storvinsten. För 4-5 år sen så var alla fem dragna nummer talgrannar med mina nummer. T.ex om jag had...

Av Göran - Fredag 19 april 17:57

Jaha! Så var det fredag igen då! Till glädje för alla skolbarn och vuxna med dagtidsjobb. För skiftarbetare och pensionärer spelar ju dagarnas namn inte så stor roll. Numera är det ju inget som hindrar att man åker och storhandlar på en söndag hell...

Av Göran - Onsdag 17 april 10:45


Mitt lilla barnbarn slutar inte att fascinera mig. Igår var jag hemma hos exet på middag med dotter och mågämnet samt vår yngste son. När vi hade ätit klart satt lille Luis i sin pappas famn mitt emot mig vid bordet. Då plötlsigt fick vi ögonkontak...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards