Direktlänk till inlägg 3 september 2015

Paradiset

Av Göran - 3 september 2015 12:26

Vet inte om den är ny eller om jag missat den. Men låten i youtubeklippet nedan hörde jag på nattradion i söndags natt och föll som en fura. En ganska enkel låt egentligen men det är rösterna som skapar magin. Att Bosse Sundström är en bra sångare visste jag, gillar många av Bo Kaspers låtar.

Men underbara Frida Andersson med sin vackra röst och vackra finlandssvenska dialekt är en nyare bekantskap för mig. Jag hade hört hennes version av Lundells mästerverk "Jag saknar dej" (Länkar ut den också på samma gång), en låt jag nog aldrig trodde att jag skulle gilla med någon annan än upphovsmannen.

Lyssna och njut av Bo Sundström och av Frida Andersson gånger två, kära ordbrukare!



Och så, Fridas tolkning av Lundells bitterljuva "Jag saknar dej"...



"Som om min själ har gått ifrån mej för att vara hos dej, så saknar jag dej..."  Det är så man ryser av välbehag av denna ljuvligt vackra text. Nästan så att man kan se den där "gaslågeblå" himlen över Västerbron framför sig. Och Fridas vackra röst gör ju inte saken sämre.

Jag tror vi behöver lite sånt som är vackert nu då sommaren övergått i höst. Åtminstone rent almanckmässigt är det ju höst då augusti tickar undan och september är här. Och det märks. Borta är augustivärmen och shortsvädret. 

Bara 12-13 grader här på Sveriges midja så nu får man ta de långbenta brallorna till heders igen.

Dagen inleddes med en stadig IKEA-frukost. Och det var inte utan att jag höjde på ögonbrynen då jag såg att de höjt priset IGEN.

För ett år sedan kostade frukostbuffén 29 kr för den som hade Familykortet. Den första januari höjde de till 39 och nu har de slagit på en tia till. Var ska detta sluta, månntro?

Nåja, det är ju fortfarande billigt och trevligt sällskap hade jag också i form av min tama husmekaniker och hans granne och goda vän Maritta.

Och när vi ändå är inne på mat kan jag ju berätta att idag ska jag laga och äta något jag aldrig smakat förut. För en tid sedan såg jag att Lidl hade Kängurubiffar i sin frysdisk och köpte eftersom jag blev nyfiken. Till dessa blir det stekt potatis och bearnaisesås samt en krispig sallad med fetaost i. Allt för att fira högertrafiken som fyller 48 år i Sverige idag och dessutom spännande att pröva nåt så ovanligt!

Svampturen jag låg och planerade i sängen innan jag somnade igår är uppskjuten till imorgon i förhoppningen att vädret kanske blir lite mindre grått och ruggigt.

Nu hoppas jag bara att mina kära ordbrukare njuter lika mycket som jag av mina små bidrag lånade från youtube.

Ha er en alldeles fantsastisk torsdag i Elverum, Töreboda, Robertsfors och Karlholmsbruk!

Vi ses igen! När andan faller på...

 
 
skogsnuvan

skogsnuvan

3 september 2015 22:22

Vilken underbar låt och vilken klar fin röst den tjejen har. Aldrig hört biten förut. Du måste berätta hur kängurun smakade som kött eller kanske mer åt kycklinghållet. Spännande. Jag ska på sommaren längsta utflykt. Far till Umeå och Tefteå loge för att gå på sommarens sista dans. Ska bli så spännande så. När man inte som flyttfåglarna kan dra mot södern får man väl ta bilen mot norr då

http://skogsnuvan.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Göran - Onsdag 24 april 13:19

Onsdag. Mitt i veckan. Lill-lördag. Eller pig-lördag som några kallar det. Och äntligen har vi fått lite mer än enstaka plusgrader här på Sveriges midja. Efter 3-4 frostnätter och bara en eller två grader över noll om dagarna känns det skönt att slip...

Av Göran - Måndag 22 april 14:07

Idag blir det recykling i min blogg. Eller återvinning som det heter på svenska. Varför ska man skriva en ny blogg när det finns några gamla som jag är så nöjd med. Och varför ska inte jag få använda repriser när alla TV-kanaler gör det idelign?  Det...

Av Göran - Lördag 20 april 12:47

Nä, inte fanken blev det nån miljardvinst igår heller! Det blev som det nästan alltid blir. D.v.s noll rätt. En gång kändes det som jag varit nära storvinsten. För 4-5 år sen så var alla fem dragna nummer talgrannar med mina nummer. T.ex om jag had...

Av Göran - Fredag 19 april 17:57

Jaha! Så var det fredag igen då! Till glädje för alla skolbarn och vuxna med dagtidsjobb. För skiftarbetare och pensionärer spelar ju dagarnas namn inte så stor roll. Numera är det ju inget som hindrar att man åker och storhandlar på en söndag hell...

Av Göran - Onsdag 17 april 10:45


Mitt lilla barnbarn slutar inte att fascinera mig. Igår var jag hemma hos exet på middag med dotter och mågämnet samt vår yngste son. När vi hade ätit klart satt lille Luis i sin pappas famn mitt emot mig vid bordet. Då plötlsigt fick vi ögonkontak...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3 4 5 6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< September 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards