Direktlänk till inlägg 16 februari 2017

Åt rätt håll

Av Göran - 16 februari 2017 19:48

Jo, men det känns faktiskt som om en del saker går åt rätt håll nu. Jag anar ett ljus långt borta i tunneln. Dels blir dagarna längre. Det är inte längre svart som i en kolsäck när klockan är halvfem på eftermiddagen. För inte så länge sedan var det becksvart redan vid 15-tiden.

Och sakta men säkert börjar livet att återvända till min kropp. Den kropp som för ett par veckor sedan blev helt slut och andfådd bara av att bära ut soppåsen till tunnan 15 meter från porten (en halvtrappa ner bara).

Samma kropp har idag gjort en ganska duktig köksröjning. Det dök nämligen upp en rask vaktmästare här imorse med order att riva ut skåpet som blir i vägen då diskmaskinen ska monteras in. Kanske, kanske betyder det att mina nya vitvaror har anlänt och att de kommer hit imorgon och monterar in diskmaskin, ny spis samt kyl och frys. I så fall får man kanske unna sig ett glas vin att fira med imorgon kväll.

Som är sista kvällen på längsta sjukperioden på sju år. Jag ska alltså jobba lördag natt. Men sen är det ju frivecka igen innan de fyra sista skiften före 14-dagarsledigheten som kommer i början av mars. Så de tolv timmarna ska jag väl klara av att kämpa mig igenom.

Köksröjningen gav mig insikten om vilken jävla hamster man är egentligen. Jag rev ut allt i skåpet och konstaterade att det egentligen inte är så mycket som jag verkligen behöver ha kvar. Efter att ha gjort samma sak med tre andra köksskåp hade jag plötsligt gott om plats de tre som fanns kvar.

Men... det förstås... då hade jag burit ut tre fulla plastkassar med sopor.

Gamla syltburkar, plastpytsar av alla möjliga slag som jag nån gång tänkt att de kan bli bra att ha. Pepparkaksburkar med så dålig kvalitet på plasten att de går sönder för minsta lilla och jag vet inte allt. Bara glasburkar blev en hel kasse full. Och då har jag ändå sparat 5-6 stycken utifall att...

Nånstans i bakhuvudet har jag tänkt i alla år att nästa sommar/höst så ska jag ta mig i kragen och komma iväg ut i bärskogen. Sedan var då tanken att dessa burkar skulle fyllas med hemlagad sylt på blåbär, hjortron och hallon. Och framför allt lingon som är så användbart. Och det är ju den goda intentionen som gjort att jag sparat på dem för att ha något att förvara sylten i när jag änltigen fått tummen ur.

Men efter dryga femtionio års levnad har jag idag erkänt för mig själv att jag nog aldrig blir någon bärplockare, hur gärna jag än vill vara duktig även på det området. Men har jag inte kommit igång på alla dessa år så är det ju faktiskt inte mycket som talar för att de förändras till hösten.

Köpesylt är inte på långa vägar lika god som hemlagad men nånstans måste man ändå säga stopp. Felix rårörda lingon är lite dyrare men helt ok som substitut och med tanke på hur sällan jag äter det så får jag väl fortsätta köpa.

Annan sylt äter jag praktiskt taget inte alls så om jag hade hemlagad hallonsylt t.ex är risken stor att jag skulle äta mycket mer socker än jag vill och bör.

Det är märkligt, det där, med tanke på hur mycket jag gillar att stövla omkring mellan enar och stenar och annan bråte för att leta svamp. Så det kan inte vara bara lättja! 

Imorgon ska jag försöka ta mig i kragen och städa upp mitt eget sovrum också. Det har varit lite av en avstjälpningsplats ett tag och det skulle behöva röjas så man kommer åt att dammsuga HELA golvet innan skurmoppen får sprida lite Ajax-doft också. Tvättstuga som jag bokade av senast är ombokad till imorgon så sängen ska bäddas om med rena lakan också. Sen borde jag vara lagom trött så jag klarar av att söva först hela natten och sedan så mycket som möjligt av lördagen innan det där nattskiftet.

Dotra har tjatat att jag ska bjuda henne och pojkvännen på en av hennes favoriter. Så jag ska rulla köttbullar också och göra lite sås till dem. Stuvade makaroner är beställt och till dem vill hon ha endera stekt rimmat fläsk eller hemlagade köttbullar med gräddsås. Den här gången blir det köttbullar. Själv byter jag makaronerna mot blomkål och mår minst lika gott.

Kanske, kanske att jag t.o.m tar och åker de två milen till Timrå och bevistar min första match för säsongen. AIK från Solna står för motsåndet och det brukar bli tuffa matcher. Men vi får se, det är ganska mysigt att boa ner sig i soffhörnet och se matchen på nya stora TV;n också.

Därmed tillönskar jag min lilla krets av ordbrukare en fortsatt fin torsdagkväll och natt. Tillsammans eller var för sig i Lockne, Sprängsviken, Tvååker och Snesslinge.

Whatever...

Vi ses! När andan faller på.

 
 
skogsnuvan

skogsnuvan

17 februari 2017 19:42

Men jäsiken nu tror jag gubben börjar bli frisk när du drar igång med röjning. Jag skulle behöva göra detsamma för det är inte klokt så mycket tok man samlar på sig överallt, plastburkar och glas och jag vet inte vad. Man tror att man behöver men inte gör man det. När man ska ha det hittar man det inte i alla fall. Fast det förstås jag plockar ganska mycket är och gör lingondricka och saft och sylt men inte i den omfattning som det finns burkar till. Andra bär fryser jag in och det är rätt fint att ha blåbär och hallon och hjortron den här tiden. Så bra att du verkar krya på dig och lycka till med dina nya vitvaror.

http://skogsnuvan.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Göran - Fredag 19 april 17:57

Jaha! Så var det fredag igen då! Till glädje för alla skolbarn och vuxna med dagtidsjobb. För skiftarbetare och pensionärer spelar ju dagarnas namn inte så stor roll. Numera är det ju inget som hindrar att man åker och storhandlar på en söndag hell...

Av Göran - Onsdag 17 april 10:45


Mitt lilla barnbarn slutar inte att fascinera mig. Igår var jag hemma hos exet på middag med dotter och mågämnet samt vår yngste son. När vi hade ätit klart satt lille Luis i sin pappas famn mitt emot mig vid bordet. Då plötlsigt fick vi ögonkontak...

Av Göran - Tisdag 16 april 12:28

Har ni tänkt på att kungen har namnsdag idag igen?  Nej det är varken Carl, Gustaf, Folke eller Hubertus i almanackan. Men det är... DEN SEXTONDE!!! Jodå, jag vet att jag skrivit den förut en gång men eftersom jag kom på det så återanvänder jag d...

Av Göran - Måndag 15 april 18:46

  Så har jag då äntligen fått träffa mitt allra första barnbarn. Min vackre dotterson Luis i sin bilbarnstol på golvet i mitt kök. De anlände i eftermiddags, de nyblivna föräldrarna med sitt lilla underverk. Och nu har jag fått hålla honom, snif...

Av Göran - Lördag 13 april 08:50

Facebook kan vara roligt ibland och har jag inget bättre för mig kan jag ju alltid fördriva tiden med att spela Quiz Planet, frågesportspelet där man kan spela med sina nätvänner och tävla i kunskap. Eller kanske snarare en blandning av tur och kunsk...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4 5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards