Direktlänk till inlägg 6 november 2017

Mirakel sker ännu...

Av Göran - 6 november 2017 16:44

Härmed tar jag tillbaka texten i rubriken till föregående inlägg. Ledsen, Trelleborgare, men det blir ingen Sundsvallsresa för er kvalmatch. Jag gissar att ni är lika glada ändå eftersom ni slipper åka hit upp till Nordpolen och trängas med renar och isbjörnar. Till Jönköping kan ni väl nästan gå, eller hur?

Ja, på något underligt vis klarade giffarna att resa sig på nio och tvåla till IFK Göteborg med hela 3-0 på samma gång som Östersunds FK höll tätt och spelade 0-0 borta mot just Jönköping. Så med knapp nöd kravlade sig det svagare av norrlandslagen över strecket och slipper kvalspel.

Ja, i år, ja!

Invänder den borne pessimisten och jag är rädd att han har rätt. Det måste hända något radikalt i GIF Sundsvall nu så att man etablerar sig ordentligt och slipper denna kräftgång i tabellen varenda höst med vidhängande magsår och nervösa sammanbrott. Jag är knappast mannen att peka ut färdriktningen för dem men så mycket vet jag att det är bara idioter som medvetet gör om samma misstag och ändå förväntar sig ett annat resultat.

Två spelare har stuckit ut positivt under så gott som hela året, bägge har nu medgivit att gårdagens match var deras sista i GIF Sundsvalls tröja. Det är bara att önska Danielsson och Erik Larsson lycka till med sina fortsatta karriärer i Hammarby och Malmö om man ska tro pressens skvaller.

Noah Sonko Sundberg är AIK;s spelare under kontrakt och de kanske vill ha honom tillbaka nu när lånet går ut. Sebastian Rajalakso tycks ha hamnat i samma frysbox som Robbin Sehlin ifjol och året innna och jag skulle bli förvånad om han bklir kvar. Suljevic har redan lämnat så jag håller en tumme för att man kan försöka behålla Lars Krogh Gersson. Han var ju skadad hela hösten så han kanske inte är stekhet på marknaden. Men en hel och frisk Gersson skulle bli en viktig pjäs i nästa års lagbygge.

Det räcker liksom inte att ersätta de som flyttar med likvärdiga (om nu GIF ens har råd med det) utan det måste till nya med spetskompetens som höjer slagstyrkan på truppen, Riktigt bra spelare, alltså.

Men jag ska också säga att allt inte är helt nattsvart heller. Erik Björkander var visserligen på bänken under slutet av säsongen men han har under hela året innan tagit stora steg i sin utveckling. Kanske växer han en bit till om han får ett lite större ansvar i försvaret. Finske nyförvärvet Pirttijoki visade upp sig med några inhopp som såg väldigt lovande ut och kanske kan bilda nytt mittlås med Björkander. Våra spanjorer Gracia och Batanero har vuxit in fint i laget nu och borde bli ännu bättre nästa år.

Hoppet står väl till att man hittar sponsorer som är villiga att satsa på GIF. Stabilisera och bygga upp ekonomin ordentligt samt se till att dammsuga de närmaste grannskapen på talanger. Se till att norrlands talanger stannar i norrland åtminstone tills de är bra nog för utländska proffsligor. Sen gör det ju inget om man råkar knipa något guldkorn från landets södra halva heller. Som Björkander som ju kom från Mjällby i Blekinge.

Nåja, vi ska genomlida en vinter först innan det åter är dags för fotboll i Sverige. Och då får vi väl se hur det går.

 
 
skogsnuvan

skogsnuvan

12 november 2017 08:50

Du är ju precis som brorsan. Han tittar på fotboll och ishockey och det går inte att prata med honom. Han bara muttrar och har inte hört ett dugg vad man säger. Nåja du skriver kanske om något annat en annan dag som jag kan svara på. Du vet ju min inställning till sport puuuuuu

http://skogsnuvan.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Göran - Måndag 22 april 14:07

Idag blir det recykling i min blogg. Eller återvinning som det heter på svenska. Varför ska man skriva en ny blogg när det finns några gamla som jag är så nöjd med. Och varför ska inte jag få använda repriser när alla TV-kanaler gör det idelign?  Det...

Av Göran - Lördag 20 april 12:47

Nä, inte fanken blev det nån miljardvinst igår heller! Det blev som det nästan alltid blir. D.v.s noll rätt. En gång kändes det som jag varit nära storvinsten. För 4-5 år sen så var alla fem dragna nummer talgrannar med mina nummer. T.ex om jag had...

Av Göran - Fredag 19 april 17:57

Jaha! Så var det fredag igen då! Till glädje för alla skolbarn och vuxna med dagtidsjobb. För skiftarbetare och pensionärer spelar ju dagarnas namn inte så stor roll. Numera är det ju inget som hindrar att man åker och storhandlar på en söndag hell...

Av Göran - Onsdag 17 april 10:45


Mitt lilla barnbarn slutar inte att fascinera mig. Igår var jag hemma hos exet på middag med dotter och mågämnet samt vår yngste son. När vi hade ätit klart satt lille Luis i sin pappas famn mitt emot mig vid bordet. Då plötlsigt fick vi ögonkontak...

Av Göran - Tisdag 16 april 12:28

Har ni tänkt på att kungen har namnsdag idag igen?  Nej det är varken Carl, Gustaf, Folke eller Hubertus i almanackan. Men det är... DEN SEXTONDE!!! Jodå, jag vet att jag skrivit den förut en gång men eftersom jag kom på det så återanvänder jag d...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards