Direktlänk till inlägg 1 februari 2018

Insnöad

Av Göran - 1 februari 2018 09:50

Minns knappt när det senast föll så mycket snö på så kort tid! Tror vi får gå tillbaka till 1986 i februari. Då bodde jag i radhus och slet som ett djur med snön i fyra dagar efter varandra. Våra garageinfarter ramades in av förråden vilket gjorde att det var lä från vinden just där. Så när det snöade och blåste på samma gång kunde det samlas till 60-70 cm djup snö på infarten fast det kanske inte fallit mer än 20 cm totalt.

Idag behöver jag ju inte skotta alls. På jobbet brukar jag retas lite med arbetskamrater med egna hus och när det snöar sucka djupt och oja mig över att jag måste sopa av balkongräcket nu igen.

Om vädret mojnar ska jag dock sopa av Madame Citroen så vi kan åka och proviantera lite. Mycket som saknas nu efter arbetsperiod och sovdag igår efter nattskift. Annars överlever jag ju till imorgon också utifall snöovädret håller i sig.

Och blir det kris kan jag ju faktiskt pulsa iväg till fots till närbutiken om jag måste.

Kalendern i min "aj-fån" talar om för mig att det imorgon är Groundhogdagen i USA. Och jag upphör aldrig att förvånas över alla liknande dagar man tycks fira därborta. Imporgon är det alltså murmeldjurets dag, ett djur som jag knappt ens vet vad det är. Kanske nåt besläktad med mullvaden? Eller...? 

Hur som haver så sägs det, enligt Wikipedia, att denna dagen ska man kunna bedöma eller gissa hur lång vintern ska bli. Så traditionen måste väl komma från norra delarna av landet för i Kalifornien, Texas eller Miami har de väl inte så mycket till vinter. Eller...?

Själv vet jag bara att enligt mina personliga värderingar när det gäller snö så har vi så det räcker och blir över för längesen. För mig räcker det att det blir vitt på marken så att vintermörkret blir lite mindre kompakt. Men nu närmar det sig meterdjup. Om vi inte redan är där...

Men man får försöka att se det positivt. När allt detta smälter och bildar vårflod av kolossalformat så sjunker väl elpriset som en sten ungefär.

Inte?

Jomen, när vårfloden blir för liten måste ju elbolagen kompensera sig för den förlusten så nog kompenserar de väl tillbaka till oss när det går åt andra hållet?

Inte???

"Kan di va´så jävvli´a?"

 
 
Andy

Andy

1 februari 2018 10:31

Nu när du är insnöad får du ju passa på att se "Måndag hela veckan" som ju handlar om Groundhog day. :-)

http://charterresor.carbonmade.com/blog

Göran

1 februari 2018 10:32

Tack för tipset men jag är måttligt intresserad av amerikanska högtider.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Göran - Måndag 22 april 14:07

Idag blir det recykling i min blogg. Eller återvinning som det heter på svenska. Varför ska man skriva en ny blogg när det finns några gamla som jag är så nöjd med. Och varför ska inte jag få använda repriser när alla TV-kanaler gör det idelign?  Det...

Av Göran - Lördag 20 april 12:47

Nä, inte fanken blev det nån miljardvinst igår heller! Det blev som det nästan alltid blir. D.v.s noll rätt. En gång kändes det som jag varit nära storvinsten. För 4-5 år sen så var alla fem dragna nummer talgrannar med mina nummer. T.ex om jag had...

Av Göran - Fredag 19 april 17:57

Jaha! Så var det fredag igen då! Till glädje för alla skolbarn och vuxna med dagtidsjobb. För skiftarbetare och pensionärer spelar ju dagarnas namn inte så stor roll. Numera är det ju inget som hindrar att man åker och storhandlar på en söndag hell...

Av Göran - Onsdag 17 april 10:45


Mitt lilla barnbarn slutar inte att fascinera mig. Igår var jag hemma hos exet på middag med dotter och mågämnet samt vår yngste son. När vi hade ätit klart satt lille Luis i sin pappas famn mitt emot mig vid bordet. Då plötlsigt fick vi ögonkontak...

Av Göran - Tisdag 16 april 12:28

Har ni tänkt på att kungen har namnsdag idag igen?  Nej det är varken Carl, Gustaf, Folke eller Hubertus i almanackan. Men det är... DEN SEXTONDE!!! Jodå, jag vet att jag skrivit den förut en gång men eftersom jag kom på det så återanvänder jag d...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3
4
5 6
7
8
9
10 11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards