Direktlänk till inlägg 27 mars 2018

A working class hero

Av Göran - 27 mars 2018 07:35

Så otroligt ledsamt det känns att Erik "Jerry Williams" Fernström inte längre vandrar här på jorden. Denne glädjespridare som funnits i mitt liv sedan jag inte ens börjat skolan. Min kusin hade en vinylsingel som spelades flitigt hemma hos honom när jag var 5-6 år. "Darling Nellie Grey", hette låten och jag älskade den lika mycket som jag på den tiden älskade Sven-Ingvars och lite senare även Hep Stars.

Jag växte till mig och i mellanstadieåldern dök han åter upp i mitt liv. Från femte klass började man anordna disko på min skola en eller två gånger per termin. Och det fanns två låtar som var särskilt populära. Den ena hette "Looky, looky" och hade en särskild dans som hörde till. Och den andra var "Keep on" med Jerry Williams. När den spelades var det nästan ingen som inte var uppe och dansade. Var och en på sitt vis.

Men Jerka, som han också kallades ibland, var också en människa som stod upp för de svagaste i samhället och världen. Och egentligen är det lite märkligt att han aldrig egentligen sjöng politiska texter eftersom han var så engagerad.

Det finns dock ett undantag - hans cover på Beatleslåten "Working class hero". På orginalversionen hörs det tydligt hur ironisk John Lennon låter men i munnen på Jerry Williams får låten en helt annan själ. Jerry menar allvar när han sjunger att det är något att vara stolt över att vara arbetarklassens hjälte.

Och det var ju precis vad han var också. A working class hero! Få artister har haft så bred publik och jag vågar lova att t.o.m inom Sverigedemokraterna finns det masor som sörjer Jerry Williams trots att hans värderingar är ungefär så långt ifrån deras som man kan komma.

Så... Vila i frid, Jerka! Du kommer inte att glömmas på många, många år!

 
 
Ingen bild

jammar

27 mars 2018 08:05

Håller helt med dig! Bra skrivit.

 
skogsnuvan

skogsnuvan

27 mars 2018 09:04

Den killen var det sväng i, omöjligt att stå stilla när han drog igång. Tänk så många fina sångare och skådespelare som dött sista året. I lördags var jag och lyssnade på en konsert där några underbart fina musiker sjön Sven-Ingvars bitar. Dom hade letat fram en massa som man minns för länge sedan och dessutom en del jag aldrig hört. Så fina texter. Jag har dansat många gånger till dom och då har man inte lyssnat så mycket till texten men nu gjorde jag det. Jaså du gillar inte dans du. Jag trodde nog att du var en dansare. Det har väl inte undgått dig att jag älskar dans och skulle kunna dansa varje dag om jag inte bodde där jag bor. Ha nu en fin helg. Här är svinkallt idfag men solen skiner i alla fall.

http://skogsnuvan.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Göran - Onsdag 24 april 13:19

Onsdag. Mitt i veckan. Lill-lördag. Eller pig-lördag som några kallar det. Och äntligen har vi fått lite mer än enstaka plusgrader här på Sveriges midja. Efter 3-4 frostnätter och bara en eller två grader över noll om dagarna känns det skönt att slip...

Av Göran - Måndag 22 april 14:07

Idag blir det recykling i min blogg. Eller återvinning som det heter på svenska. Varför ska man skriva en ny blogg när det finns några gamla som jag är så nöjd med. Och varför ska inte jag få använda repriser när alla TV-kanaler gör det idelign?  Det...

Av Göran - Lördag 20 april 12:47

Nä, inte fanken blev det nån miljardvinst igår heller! Det blev som det nästan alltid blir. D.v.s noll rätt. En gång kändes det som jag varit nära storvinsten. För 4-5 år sen så var alla fem dragna nummer talgrannar med mina nummer. T.ex om jag had...

Av Göran - Fredag 19 april 17:57

Jaha! Så var det fredag igen då! Till glädje för alla skolbarn och vuxna med dagtidsjobb. För skiftarbetare och pensionärer spelar ju dagarnas namn inte så stor roll. Numera är det ju inget som hindrar att man åker och storhandlar på en söndag hell...

Av Göran - Onsdag 17 april 10:45


Mitt lilla barnbarn slutar inte att fascinera mig. Igår var jag hemma hos exet på middag med dotter och mågämnet samt vår yngste son. När vi hade ätit klart satt lille Luis i sin pappas famn mitt emot mig vid bordet. Då plötlsigt fick vi ögonkontak...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards