Direktlänk till inlägg 30 augusti 2020

Sörforsolyckan

Av Göran - 30 augusti 2020 22:12

Söndag kväll och lokalpressen skriver att man nu hållit ett första förhör med den unga tjej som körde olycksbilen vid den fruktasnvärda olyckan i Sörfors, väster om Sundsvall i våras, där fyra 16-åriga pojkar miste livet.

De satt alla i baksätet på den bil som kördes av en 19-årig tjej och en flicka på bara 14 satt bredvid henne i framsätet,

Flickorna hade bilbälte på sig och räddades förmodligen också av airbags medan killarna i baksätet satt utan bälten och flög iväg olika långt ur bilen då den kraschade mot en tall.

Hon som körde har sedan dess legat nedsövd mestadels i väntan på att se hur allvarliga hennes skador var. Men nu är hon alltså vaken och talbar såpass att polisen kunnat förhöra henne.

De straffivrande krafterna i vårt samhälle vill nog gärna se henne få livstid men jag kan inte låta bli att tycka lite synd om henne. Har inte sett det själv men flera bekanta har berättat om videos på nätet filmade inifrån olycksbilen där man hetsat föraren att öka farten mer och mer. Troligen höll olycksbilen en hastighet av dryga 150 km/timmen då den gick av vägen och kraschade mot ett träd.

Fruktansvärt förstås att fyra tonårspojkar fick sätta livet till men de kommer ju inte tillbaka av att föraren får lagens strängaste straff. Man måste komma ihåg att hon som körde bilen måste leva resten av sitt liv med vetskapen att om hon inte brytt sig om deras önskan om att öka hastigheten kanske pojkarna varit vid liv.

Samtidigt kanske man måste statuera exempel och tala om för unga människor att oavsett hur mycket ens passagerare hetsar en att köra fortare så är man, som förare, alltid 100 % ansvarig när man sitter bakom ratten.

Pojkarnas anhöriga ska förstås också respekteras efter att de förlorat söner, bröder, barnbarn och vad ni vill men mina tankar landar ändå hos den 19-åriga föraren med ett år bakom sig som körkortsinnehavare.

Såklart hade hon ingen avsikt att skada någon men att hon visat dåligt omdöme råder det ju ingen tvekan om.

Risken är stor att hennes liv är lika förstört som det är för de anhöriga til dödsoffren. Är inte det straff nog?

Vi får väl se hur allt slutar men jag har svårt att se annat än att det blir rättegång och misstänker att lagen kommer att vara ganska sträng mot henne.

Hoppas dock att ur allt detta kommer en insikt hos ungdomar att man ska låta bli att försöka hetsa någon att köra fortare än vad som är tillåtet och att den som håller i ratt och gaspedal får kraften att säga nej om någon ber en att gasa hårdare.

Därmed kör vi denna söndagkväll i mål och stänger butiken för den här gången. Sov gott, mina kära ordbrukare i Sodom och Gomorra och alla andra jävla bondhålor och kyffen. Var inte så förtvivlat rädda om er men var rädda om varandra! Vi ses igen!

 
 
wiper

wiper

31 augusti 2020 12:21

Vilken fruktansvärd olycka. Det är straff nog att hon kommer att må dåligt av detta kanske hela sitt liv och att hon blev hetsad av killarna var ingen höjdare.Som du säger så visade hon dåligt omdöme och gjorde som killarna sa. Sen tänker jag även på killarnas familjer. Det är ett svårt avvägande.

Ha en fin början på veckan
Hälsning från Malin

http://wiper.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Göran - Onsdag 24 april 13:19

Onsdag. Mitt i veckan. Lill-lördag. Eller pig-lördag som några kallar det. Och äntligen har vi fått lite mer än enstaka plusgrader här på Sveriges midja. Efter 3-4 frostnätter och bara en eller två grader över noll om dagarna känns det skönt att slip...

Av Göran - Måndag 22 april 14:07

Idag blir det recykling i min blogg. Eller återvinning som det heter på svenska. Varför ska man skriva en ny blogg när det finns några gamla som jag är så nöjd med. Och varför ska inte jag få använda repriser när alla TV-kanaler gör det idelign?  Det...

Av Göran - Lördag 20 april 12:47

Nä, inte fanken blev det nån miljardvinst igår heller! Det blev som det nästan alltid blir. D.v.s noll rätt. En gång kändes det som jag varit nära storvinsten. För 4-5 år sen så var alla fem dragna nummer talgrannar med mina nummer. T.ex om jag had...

Av Göran - Fredag 19 april 17:57

Jaha! Så var det fredag igen då! Till glädje för alla skolbarn och vuxna med dagtidsjobb. För skiftarbetare och pensionärer spelar ju dagarnas namn inte så stor roll. Numera är det ju inget som hindrar att man åker och storhandlar på en söndag hell...

Av Göran - Onsdag 17 april 10:45


Mitt lilla barnbarn slutar inte att fascinera mig. Igår var jag hemma hos exet på middag med dotter och mågämnet samt vår yngste son. När vi hade ätit klart satt lille Luis i sin pappas famn mitt emot mig vid bordet. Då plötlsigt fick vi ögonkontak...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29 30
31
<<< Augusti 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards