Direktlänk till inlägg 15 juni 2022

En flygande skvader

Av Göran - 15 juni 2022 19:12

Oups! Det blidde två inlägg idag. Vissa dagar blir det inget alls och ibland i veckor i sträck ligger den här bloggen helt för fäfot, som vi säger häruppe om mark som inte brukas. Men idag är alltså ett lysande undantag. Detta mest för att jag blev inspirerad av en liten film som min hyresvärd lagt ut på Facebook.

Några av er kanske har hört talas om Skvadern, detta märäkliga fantasidjur som är till hälften en hare ochtill andra hälften en tjäder. Den uppstoppade Skvadern finns att beskåda i ett museum på Norra Stadsbergets friluftsområde. Enligt en gammal skröna så hade en flottningsinspektör fått syn på en Skvader i skogarna norr om Sundsvall, uppemot Härnösand. Det målades först en tavla av den och senare var det en konservator som skapade det uppstoppade underverket. Detta fantasifoster har med åren blivit något av en symbol för landskapet Medelpad och staden Sundsvall och diverse föreningar inom idrott och kultur har lånat det som namn till sina klubbar.

Det senaste året har min hyresvärd satsat stora pengar på att förbättra utemiljön på flera sätt och ett av sätten var att anlita en duktig graffitimålare för att göra en grå husgavel lite intressantare. Den som har tålamod i dryga 3½ minut minuter kan själv följa hela skapandeprocessen av den flygande Skvadern i klippet nedan. Den har visst varit ute och pallat morötter också... Håll med om att det är imponerande.

Så det finns alltså hyresvärdar som satsar på att öka trivsel och trygghet för sina hyresgäster.

Och själva konstverket tycker jag är ett jättelyft för den förut rätt trista husfasaden. Vad tycker du?

Filmen är utlagd av hyresvärden själva. Balder heter företaget och jag tycker att jag kan bjuda på att ge dem lite gratis reklam när de gör så här fint åt oss som bor här. Huset jag bor i har ingen skvader men nytt tak håller man på att lägga nu. Samt att man gör en hel del annat som bara syftar till trivsel för oss som bor här. En bra hyresvärd bland alla skurkfirmor som finns i den branschen!


 
 
skogsnuvan

skogsnuvan

15 juni 2022 19:53

Jag kan inte säga annat än att den var riktigt snygg och jag tycker att man gjorde en väldigt fin bild. Tänk att stå där uppe och måla Bara det är en bedtrift minsann. Jag gruvar mig för helgen för det skulle bli regn och just när jag ska ha 8 fruntimmer hos mig nere vid sjön och ha växtförgningskurs. Vad säger du om det. Hoppas dom inte blir förkylda eller halkar i blötan och bryter benen. Håll tummarna för att vädergubbarna har fel.

http://skogsnuvan.bloggplatsen.se

Göran

15 juni 2022 21:09

Hoppas alla dina elevr kommer hem helskinnade1 Mannen som målade skvadern hade ju i alla fall en skylift till sin hjälp.

 
Linda, Fastighets AB Balder

Linda, Fastighets AB Balder

16 juni 2022 09:44

Hej Göran,
Tack för din delning och dina fina ord! Vi blir så glada över ditt inlägg. För även vi tycker er skvader är toppen.
Önskar dig en fin dag, vänligen Linda och resten av kollegorna på ditt fastighetsbolag Balder.

http://www.balder.se

Göran

16 juni 2022 12:06

Se där. Roligt att ni på Balder hittade hit o fick ta del av berömmet. Det är ni värda.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Göran - Måndag 22 april 14:07

Idag blir det recykling i min blogg. Eller återvinning som det heter på svenska. Varför ska man skriva en ny blogg när det finns några gamla som jag är så nöjd med. Och varför ska inte jag få använda repriser när alla TV-kanaler gör det idelign?  Det...

Av Göran - Lördag 20 april 12:47

Nä, inte fanken blev det nån miljardvinst igår heller! Det blev som det nästan alltid blir. D.v.s noll rätt. En gång kändes det som jag varit nära storvinsten. För 4-5 år sen så var alla fem dragna nummer talgrannar med mina nummer. T.ex om jag had...

Av Göran - Fredag 19 april 17:57

Jaha! Så var det fredag igen då! Till glädje för alla skolbarn och vuxna med dagtidsjobb. För skiftarbetare och pensionärer spelar ju dagarnas namn inte så stor roll. Numera är det ju inget som hindrar att man åker och storhandlar på en söndag hell...

Av Göran - Onsdag 17 april 10:45


Mitt lilla barnbarn slutar inte att fascinera mig. Igår var jag hemma hos exet på middag med dotter och mågämnet samt vår yngste son. När vi hade ätit klart satt lille Luis i sin pappas famn mitt emot mig vid bordet. Då plötlsigt fick vi ögonkontak...

Av Göran - Tisdag 16 april 12:28

Har ni tänkt på att kungen har namnsdag idag igen?  Nej det är varken Carl, Gustaf, Folke eller Hubertus i almanackan. Men det är... DEN SEXTONDE!!! Jodå, jag vet att jag skrivit den förut en gång men eftersom jag kom på det så återanvänder jag d...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< Juni 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards