Direktlänk till inlägg 20 april 2009

Gott kaffe - en mänsklig rättighet?

Av Göran - 20 april 2009 22:26

Måndag igen! Denna pärla bland veckans dagar då man äntligen får återse sin älskade arbetsplats. Nejdå, jag har inte blivit helgalen, jag har bara drabbats av en liten släng av ironi.

Idag var det dags för comeback i ordinarie jobb efter en dryg vecka som t.f portvakt. Själva jobbet börjar sitta i ryggraden nu så det innebar inga större bekymmer. Värre var det faktum att jag inte hade tillgång till riktigt kaffe utan hänvisades till vad man brukar kalla snabbkaffe eller instant coffee som det heter på amerikanska.

Jamen, fy fan för snabbkaffe! När de tog bort vårt fria kaffe på jobbet köpte jag först en burk av Lidl;s variant men den var i det närmaste odrickbar. Har sen prövat både Willys eget märke och det s.k originalet, Nescafé och det sistnämnda kan väl duga i yttersta nödfall men inte fasen smakar det bra! Måste nog försöka övertyga mina kolleger om att gå samman och köpa en perkulator eller bryggare så vi åtminstone får gott kaffe mitt i all annan bedrövelse...

Måndag innebar också barnbidrag (Tack snälla sossarna för detta 50-talspåhitt som konstigt nog fortfarande får finnas kvar) och påfyllning av diverse förnödenheter i kyl och frys.

Och våren rullar på! Fortsätter det i samma takt är gräsmattan helt snöfri till helgen och därmed är ju det veckoslutet förstört för då måste man ju kratta bort allt dött som ligger där. Löv och kvistar m.m

Och gör man det så skapar man ju ännu mer jobb åt sig själv på lite sikt för då sätter ju gräseländet igång att växa så man måste frisera det med jämna mellanrum. Man kanske borde bo i lägenhet ändå och kunna stå på balkongen och se på när andra klipper gräs eller skottar snö!

Fast.... visst är det ljuvligt att få ta tidningen och kaffekoppen (nybryggt riktigt kaffe, förstås) och sätta sig på altanen en sommarmorgon innan grannskapet vaknat och lyssna på fågelkvittret. Försök höra bofinkar på sjunde våningen i en sån där "folksilo"! Eller sitta i vardagsrummet och se hur ett rådjur trycker nosen mot föntret och tittar in nyfiket.

Så jag får väl kämpa på ett tag till med gräs, ogräs eller snö, beroende på årstid. Allt för naturupplevelsen!

Nu hägrar en annan upplevelse, nämligen kudden! Sov gott i Falsterbo, Karesuando, Grythyttan och Ölands södra udde eller var ni nu befinner er!

 
 
Gubbfan

Gubbfan

21 april 2009 12:15

Va?
Har du gräs idet där mjuka gröna som man kan gå barfota i på sommare?
Du har nog missförstått något. Du har väl läst någon trädgårdstidning kan man tänka. Mossa skall det var. Inget klippande, bara lite vatten om det skulle bli en torrperiod. Både vackert och arbetsbesparande.
:-)

http://Gubbfan.bloggagratis.se

 
Göran

Göran

21 april 2009 15:32

Javisst! Mossan är klart underskattad. Mycket bättre än gräs. Eller så kan man asfaltera hela skiten och måla grönt. Men maskrosorna får man förstås ändå...

http://singelfarsan.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Göran - Onsdag 17 april 10:45


Mitt lilla barnbarn slutar inte att fascinera mig. Igår var jag hemma hos exet på middag med dotter och mågämnet samt vår yngste son. När vi hade ätit klart satt lille Luis i sin pappas famn mitt emot mig vid bordet. Då plötlsigt fick vi ögonkontak...

Av Göran - Tisdag 16 april 12:28

Har ni tänkt på att kungen har namnsdag idag igen?  Nej det är varken Carl, Gustaf, Folke eller Hubertus i almanackan. Men det är... DEN SEXTONDE!!! Jodå, jag vet att jag skrivit den förut en gång men eftersom jag kom på det så återanvänder jag d...

Av Göran - Måndag 15 april 18:46

  Så har jag då äntligen fått träffa mitt allra första barnbarn. Min vackre dotterson Luis i sin bilbarnstol på golvet i mitt kök. De anlände i eftermiddags, de nyblivna föräldrarna med sitt lilla underverk. Och nu har jag fått hålla honom, snif...

Av Göran - Lördag 13 april 08:50

Facebook kan vara roligt ibland och har jag inget bättre för mig kan jag ju alltid fördriva tiden med att spela Quiz Planet, frågesportspelet där man kan spela med sina nätvänner och tävla i kunskap. Eller kanske snarare en blandning av tur och kunsk...

Av Göran - Torsdag 11 april 11:59

Det här blir mitt  sista inlägg som tar upp religioner. För den här gången, åtminstone! Möjligen återkommer jag till ämnet nån gång i framtiden, det får vi se. Jag vill vara tydlig med att jag inte missunnar någon deras tro. Eller att jag tycker ...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27
28
29
30
<<< April 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards