Direktlänk till inlägg 2 maj 2009

Forrest Gump

Av Göran - 2 maj 2009 22:57

TV4 plus visade en av mina absoluta favoritfilmer ikväll - Forrest Gump! Jag tycker att den filmen har ALLT! Den har spänning och dramatik (ex.vis scenerna där han är i Vietnam och krigar), den har romantik i den kärlek huvudpersonen hyser till sin barndoms kärlek Jenny och den har framför allt massor av humor.

Undrar hur man kom på tanken att skriva om den halvimbecille Forrest som utan egen förskyllan hela tiden hamnar i diverse historiska händelser och bl.a skakar hand med 3 presidenter (fotomontaget är helt outstanding) och lyckas i det mesta utom i kärleken. Även om de på amerikanskt manér "får varandra" för en kort tid på slutet när Jenny redan är döende.

Tom Hanks makalösa skådespel är förstås en viktig del. Han sitter på en bänk vid en busshållplats och berättar för vem som orkar lyssna sitt livs egendomliga historia. Lyssnarna avlöser varandra men Hanks (Forrest Gump) sitter kvar och berättar lugnt och sakligt hur det egentligen gick till när han blev krigshjälte, skapade ett jätteföretag med sin räktrålare och blev världsmästare i pingis.

Visst, filmen är typiskt amerikansk! Skildrar "den amerikanska drömmen" där vem som helst kan lyckas bara han/hon har lite "jävlaranamma". Jag brukar inte orka med sån där patriotisk skit men denna film är undantaget som bekräftar regeln. Många scener är redan odödliga och för varje gång jag ser den upptäcker jag nya grejer värda att minnas.

Om jag skulle göra en lista över favvofilmer hamnar nog denna på första plats. Och efter den kommer....


* Kellys hjältar (Clint Eastwood, Telly Savalas m.fl)

* Rainman (Dustin Hoffman, Tom Cruise)

* Den nakna pistolen (Första filmen med Leslie Nielsen, George Kennedy m.fl)

* Crocodile Dundee (även här första filmen med Paul Hogan, Linda Kozlowski)


Min filmsmak är alltså ganska enkel - tror knappast att Svenska Akademien skulle hålla med om nåt av mina val men så tycker jag!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Göran - Lördag 20 april 12:47

Nä, inte fanken blev det nån miljardvinst igår heller! Det blev som det nästan alltid blir. D.v.s noll rätt. En gång kändes det som jag varit nära storvinsten. För 4-5 år sen så var alla fem dragna nummer talgrannar med mina nummer. T.ex om jag had...

Av Göran - Fredag 19 april 17:57

Jaha! Så var det fredag igen då! Till glädje för alla skolbarn och vuxna med dagtidsjobb. För skiftarbetare och pensionärer spelar ju dagarnas namn inte så stor roll. Numera är det ju inget som hindrar att man åker och storhandlar på en söndag hell...

Av Göran - Onsdag 17 april 10:45


Mitt lilla barnbarn slutar inte att fascinera mig. Igår var jag hemma hos exet på middag med dotter och mågämnet samt vår yngste son. När vi hade ätit klart satt lille Luis i sin pappas famn mitt emot mig vid bordet. Då plötlsigt fick vi ögonkontak...

Av Göran - Tisdag 16 april 12:28

Har ni tänkt på att kungen har namnsdag idag igen?  Nej det är varken Carl, Gustaf, Folke eller Hubertus i almanackan. Men det är... DEN SEXTONDE!!! Jodå, jag vet att jag skrivit den förut en gång men eftersom jag kom på det så återanvänder jag d...

Av Göran - Måndag 15 april 18:46

  Så har jag då äntligen fått träffa mitt allra första barnbarn. Min vackre dotterson Luis i sin bilbarnstol på golvet i mitt kök. De anlände i eftermiddags, de nyblivna föräldrarna med sitt lilla underverk. Och nu har jag fått hålla honom, snif...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30 31
<<< Maj 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards