Direktlänk till inlägg 28 maj 2009

"När storfiskar´n talar om hur stora fiskar han får...."

Av Göran - 28 maj 2009 22:33

Torsdagen är snart över och endast fredagen återstår innan min lediga helg börjar. Lördag förmiddag blir det fisketävling i Ängomstjärnen, Matfors, ett par mil väster om stan anordnad av korpidrottsföreningen på jobbet. Det brukar var trevligt vare sig man får fisk eller ej. Sist jag deltog, för 2 år sen, kom jag trea med min 1,2 kilos regnbåge! Kommer ihåg att jag även lurade upp mitt livs första ruda men den fick jag inte väga in. Endast "planterad" fisk räknades.

Men regnbågssforellen hamnade i klotgrillen tillsammans med några enekvistar så att den blev både grillad och lite rökt - något jag rekommenderar varmt till er som gillar att grilla fisk. Lägg i lite enris och lägg på locket ett tag så får fisken en helt annan smak!

På tal om ruda föresten.... (För den som inte vet kan jag berätta att ruda är en skräpfisk i klass med mört ungefär!) En gång för läääänge sen hade jag haft en fiskedag vid en liten fin öringsjö några mil hemifrån och på kvällen då vi skulle till att åka hem kom en arbetskamrat dit tillsammans med sin bror (som var chaufför åt dem) och en god vän. De var lite "styrkta" av diverse drycker redan då de kom och berättade att de hade en gummibåt (förbjudet i den sjön) och tänkte lägga nät för att riktigt säkerställa god fångst. (Jätteförbjudet i den sjön!!!) Kaxiga som tusan var de två som inte hade kört bil och min arbetskamrat lovade att bara jag inte "satte dit" dem så skulle han ta med sig några fina öringar till mig på jobbet nästa dag då vi skulle jobba eftermiddagsskift. Självklart hade jag inte en tanke på att "sätta dit" de även om jag själv inte skulle ha gjort vad de planerade!

Nästa dag kom min arbetskamrat till jobbet och var inte alls så kaxig längre. Tvärtom såg han ganska moloken ut och min första tanke var att de råkat ut för kontrollanter (s.k fiskepoliser) och jag tänkte att nu tror de väl att jag har tipsat om deras olagliga fiske.

Men när jag frågade honom svarade han först undvikande men sen kröp det fram att de hade sjösatt gummibåten och lagt ut nätet.

- Jaha, sa jag. Och var är då fisken jag skulle få?

- Nja, svarade han. Vi fick ingen öring.

- Nähä, sa jag då. Menar du att ni inte fick nån fisk alls fast ni nätade?

- Jo, bekände han skamset. Vi fick 19 rudor.....

Jag kunde inte annat än skratta och min kommentar var ju spontan och klockren.... SOMLIGA STRAFFAR GUD PÅ EN GÅNG!

God fiskelycka till hela Sverige (utom mina medtävlare på lördag)!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Göran - Onsdag 24 april 13:19

Onsdag. Mitt i veckan. Lill-lördag. Eller pig-lördag som några kallar det. Och äntligen har vi fått lite mer än enstaka plusgrader här på Sveriges midja. Efter 3-4 frostnätter och bara en eller två grader över noll om dagarna känns det skönt att slip...

Av Göran - Måndag 22 april 14:07

Idag blir det recykling i min blogg. Eller återvinning som det heter på svenska. Varför ska man skriva en ny blogg när det finns några gamla som jag är så nöjd med. Och varför ska inte jag få använda repriser när alla TV-kanaler gör det idelign?  Det...

Av Göran - Lördag 20 april 12:47

Nä, inte fanken blev det nån miljardvinst igår heller! Det blev som det nästan alltid blir. D.v.s noll rätt. En gång kändes det som jag varit nära storvinsten. För 4-5 år sen så var alla fem dragna nummer talgrannar med mina nummer. T.ex om jag had...

Av Göran - Fredag 19 april 17:57

Jaha! Så var det fredag igen då! Till glädje för alla skolbarn och vuxna med dagtidsjobb. För skiftarbetare och pensionärer spelar ju dagarnas namn inte så stor roll. Numera är det ju inget som hindrar att man åker och storhandlar på en söndag hell...

Av Göran - Onsdag 17 april 10:45


Mitt lilla barnbarn slutar inte att fascinera mig. Igår var jag hemma hos exet på middag med dotter och mågämnet samt vår yngste son. När vi hade ätit klart satt lille Luis i sin pappas famn mitt emot mig vid bordet. Då plötlsigt fick vi ögonkontak...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30 31
<<< Maj 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards