Direktlänk till inlägg 13 augusti 2014

Fritids-skatt...?

Av Göran - 13 augusti 2014 09:55

Godmorgon för fan! Eller god förmiddag, om ni så vill. Mig kvittar det, jag är inte så petnoga. Annat var det med min ömme fader och hans fru under sjuttiotalet. På den tiden, som tonåring i tidernas begynnelse, kunde jag obehindrat sova till 11-12 på dagen FAST jag lagt mig före midnatt. Då detta hände fick jag undantagslöst små spydiga kommentarer då jag steg upp om att jag gjort natten till dag och liknande. Idag är jag jättelycklig om jag, som just denna dag, lyckas sova till klockan åtta på morgonen en ledig dag.

Eller mer än 3½.4 timmar efter ett nattskift.

Är det åldern, det där som gör att man vaknar innan vår herre ens fått på sig kalsongerna om morgnarna? För visst är ordet "sovmorgon" fortfarande ett ord som man förknippar med njutning? Å andra sidan har tveklöst tidiga morgnar också sin charm. Att se solen stiga upp ur havet under morgonpromenaden, om man tar en sån. Eller att sitta utomhus och inta dagens första koffeindos till fågelkvitter och sommarvind.

Ska försöka njuta så gott jag kan av denna lediga onsdag. Det blir inte så mycket ledighet denna frivecka. Imorgon kör vi igång höstterminen för skyddskommittéen på jobbet så då får jag hasa mig dit vid sjutiden för att hinna förbereda det som ska förberedas innan mina skyddsombudskolleger kommer klockan åtta. Sen blir fredagen ledig såvida inte verkschefen är god nog att tillåta mig skriva protokollet på övertid. I så fall blir det någon timme på gästkontoret men jag misstänker att han tycker att jag ska göra det under ordinarie arbetstid, d.v.s på måndag.

Sen återstår två dagar innan allvaret för skiftlag 5 börjar på måndag men dessa dagar har jag lovat ställa upp för min favoritövertidsskiftledare (har ni hört/läst det ordet förr?)

Mannen som förtjänar detta epitet var min chef mellan 1999-2008 och den bäste chef jag någonsin haft, tror jag. Därför är det svårt att säga nej när han frågar. Dessutom kändes det, just då, som om jag behövde pengarna.

Nu är jag inte riktigt lika sugen på slantarna, skulle gärna varit ledig och vilat, men kanske jag väljer kompledighet istället för extrapengar. Fritid har de ju ännu inte hittat på nåt sätt att beskatta...

Men det kommer väl, det också, den dag politikerna får upp ögonen för hur mycket fritid en skiftarbetare faktiskt har. Ledighetsavgift eller fritidsskatt, benämningen lär väl bero på vilket av blocken som får makten i höst.

För den drabbar ju ingen av maktens män och kvinnor utan bara oss s.k gräsrötter inom t.e.x vården, industrin och transportsektorn.

Skrattskatt har de heller inte tänkt på ännu, såvitt jag vet. Men det är väl förstås bara en tidfråga innan någon riksdagsman får en snilleblixt att folk inte får ha det för roligt och räknar ut hur många skattefria skratt vi får ha per år innan det blir avgiftsbelagt. I riksdagen tycks de ju inte ha det alltför skoj så varför ska folket få ha det?

Nåväl... när jag går av sista natten nästa gång, i slutet av nästa vecka, är jag i alla fall ledig i sex dagar och kommer INTE att svara i telefonen om displayen visar nåt nummer tillhörande min arbetsgivare. De kan också försöka med att ringa från dolt nummer för såna samtal besvarar jag nästan aldrig.

Sist kan jag inte undå att sörja lite över Robin Williams, ett kraftigt underskattat geni, som har valt att gå ur tiden. Sorgligt, tycker jag! Mina första minnen av honom är från sent 70- eller möjligen tidigt 80-tal då han figurerade som utomjording i nån tramsig amerikansk serie som jag tror hette "Mork och Mindy". Sen var det väl "Good morning Vietnam" och senare "Döda poeters sällskap" där han visade att han kunde mycket mer än spela i B-betonade dussinserier i TV.

Må han vila i frid och må ni, mina vördade ordbrukare, ha långa och lycklig liv framför er med massor av meningsfull fritid som dessutom - förhoppningsvis - även i fortsättningen inte beskattas. Men man vet ju aldrig...

Ha en underbar onsdag i Vikmanshyttan, Hälleforsnäs, Fiskebäckskil och Bastuträsk. Som en bumerang kommer jag tillbaka. Förr eller senare...

 
 
Sanna

Sanna

15 augusti 2014 10:33

Angående sömnen du berättar om, nu och då tror jag mycket beror på att man sover inte lika djupt och länge som unga människor gör. De har mindre sorg och bedrövelser än äldre människor samt att de varken växer el behöver sömnen som näring som yngre behöver. Sedan kan man ju alltid diskutera om sömnen efter typ kl 7-8 är nyttig eller bara en olat. Fast skulle den inte ge nattarbetare styrka skulle ju folk gå under som jobbar nattetid. Så jag tror mycket hänger inne i huvudet på var och en numera när man kommit lite till åren.

Ha det bäst!
/Sanna

http://sancha.bloggplatsen.se

Göran

15 augusti 2014 13:18

Så är det säkert! Tackar för insiktsfull kommentar. Gunnar Sträng, den legendariske finansminstern, klarade sig ju med fyra timmars sömn. Och han blev ju över 80 år så...

 
skogsnuvan

skogsnuvan

17 augusti 2014 22:55

Nja jag är ju rätt gammal men sover alltid till klockan 8 på morgonen och lägger mig ungefär 12. Inte har det blivit annorlunda med tiden. Jag hatade att kliva upp klockan 6 när jag jobbade och behövde 5 väckarklockor för att komma upp. Det är en av fördelarna med att vara ledig. att få göra som man vill, ligga så länge man vill om man vill eller sitta uppe hela natten om man får för sig det. Det är frihet det.

http://skogsnuvan.bloggagratis.se

 
gun

gun

18 augusti 2014 21:43

Tror att skiftarbete tar på en när man får lägga om dygnen och
har man sedan jobbat i många år tror jag det blir värre.
Har inte jobbat nätter så jag har ingen erfarenhet.
Hoppas du haft en lugn och skön helg.
gun

http://anthilias.bloggplatsen.se

Göran

18 augusti 2014 21:51

Nja, så lugn som den kan vara när man jobbat extra i tolv timmar både i lördags och i söndags. Men nu återstår bara ett dagskift och två nätter innan nästa sexdagars ledighet. (Svamparna i skogen varnas härmed för då kommer jag och plockar er!) Och efter den skiftcykel som följer därefter vankas det 14-dagars igen.
F.ö har du helt rätt i att skiftarbete sliter hårdare på en, det är nog därför vi har så mycket fritid så vi hinner återhämta oss...

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Göran - Onsdag 24 april 13:19

Onsdag. Mitt i veckan. Lill-lördag. Eller pig-lördag som några kallar det. Och äntligen har vi fått lite mer än enstaka plusgrader här på Sveriges midja. Efter 3-4 frostnätter och bara en eller två grader över noll om dagarna känns det skönt att slip...

Av Göran - Måndag 22 april 14:07

Idag blir det recykling i min blogg. Eller återvinning som det heter på svenska. Varför ska man skriva en ny blogg när det finns några gamla som jag är så nöjd med. Och varför ska inte jag få använda repriser när alla TV-kanaler gör det idelign?  Det...

Av Göran - Lördag 20 april 12:47

Nä, inte fanken blev det nån miljardvinst igår heller! Det blev som det nästan alltid blir. D.v.s noll rätt. En gång kändes det som jag varit nära storvinsten. För 4-5 år sen så var alla fem dragna nummer talgrannar med mina nummer. T.ex om jag had...

Av Göran - Fredag 19 april 17:57

Jaha! Så var det fredag igen då! Till glädje för alla skolbarn och vuxna med dagtidsjobb. För skiftarbetare och pensionärer spelar ju dagarnas namn inte så stor roll. Numera är det ju inget som hindrar att man åker och storhandlar på en söndag hell...

Av Göran - Onsdag 17 april 10:45


Mitt lilla barnbarn slutar inte att fascinera mig. Igår var jag hemma hos exet på middag med dotter och mågämnet samt vår yngste son. När vi hade ätit klart satt lille Luis i sin pappas famn mitt emot mig vid bordet. Då plötlsigt fick vi ögonkontak...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards