Alla inlägg den 11 maj 2014

Av Göran - 11 maj 2014 15:16

Det blev mycket TV igår. Först premiär i hockey-VM för svensk del med programenlig vinst mot lillebror Danmark. Medan Kanada förlorade mot Frankrike. Och Finland mot Vitryssland...

Nån krönikör i Aftonbladet (tror jag att det var) menade att Finlands start kanske ändå var bättre än Sveriges. Jag läste rubriken och ingressen bara men fattade det som om han menade att om man förlorar mot en "blåbärsnation" i inledningen av VM så är ju den nästan obligatoriska plattmatchen avklarad. Att då skärper spelarna till sig och blir lite mer ödmjuka även inför sämre motstånd. Jag kan ändå inte låta bli att tycka att det är bättre att vinna än att förlora.

Och om detta hänt för 25-30 år sedan då kretsen av arbetskamrater dominerades av finländare kan ni ge er på att de fått höra det i flera dagar efteråt. Jävlar så odräglig jag hade varit då!

Sen blev det Lasse Kronérs "Smartare än en femteklassare" och det är då märkligt hur lite jag kan av dessa frågor. Jag lovar att jag har fler rätt i "Postkodmiljonären" och "Vem vet mest" än jag har i det där programmet. Så jag ska INTE anmäla mig som aspirant dit.

I Eurovision kommer jag inte heller att ställa upp, även om självaste Bert Karlsson skulle ringa och tjata. Jag hade TV;n på och hörde väl mer än jag såg eftersom jag sysslade med annat. Och som alla år så vann rätt låt, d.v.s den som fick mest poäng.

Och visst är det väl lite kul att en låt om allas lika värde vinner i en tid då högerpopulistiska grupper vinner allt mer mark på allt fler håll i Europa och världen. En liten spark i arslet på Putin m.fl.

Annars kan jag väl inte säga att jag bryr mig så mycket om det där spektaklet. Är glad att inte Sverige vann så att mina skattepengar behöver vara med och betala för det nästa år.

När ESC var slut en stund efter midnatt råkade jag slå över till tvåan som repriserade den partiledardebatt som sändes tidigare i veckan och som jag missade då. I stort sett samma pajkastning som vanligt där ingen svarar på de andras frågor utan ställer egna istället om och om igen.

Dock blir jag allt mer klar över att en blankröst kan vara en röst som gynnar SD så något blankröstande blir det inte tal om i år. Inte heller valskolk, såklart!

Nej, jag får se till att uppdatera mig ordentligt i möjliga partiers program i god tid innan valet. Hur ställer sig t.ex FI till singelfarsors problem i vardagen? Hur mycket mer skatt måste jag betala om V får tillräckligt mycket makt?

Nu sprider sig dofterna från den potatisgratäng jag har i ugnen så det är kanske bäst att jag avrundar svamlet och går och tittar till den. Grillpannan ska hettas upp och köttbitar ska kremeras samt en sallad ska väl skäras till också.

Så därmed önskar jag god tur till GIF Sundsvall mot Degerfors (TV12 kl. 18) samt Tre Kronor som spelar klockan 20 i TV4. Så... det blir mycket TV idag också...

Och fortsatt trevlig söndag till mina vördade ordbrukare i slott och koja i Laholm, Lillpite, Klockestrand, Fridkulla och Lesjöfors.

Fånga dagen, annars gör nån annan det!

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards