Direktlänk till inlägg 2 februari 2015

Februarimåndag

Av Göran - 2 februari 2015 13:23

Fy för den lede, vad illa jag tycker om vintern! Har den ens något existensberättigande? Jo, jag vet att en del åker skidor på den eller snöskoter och inte vill leva utan det. Bygger "gubbar" av den! Men de blir ju själva gamla en dag!

Har bara stuckit näsan utanför porten två gånger och ingen av dem blev långvarig. Eftersom det vräkte ner snö då jag kom hem igår från Willys satte jag aldrig i motor- och kupévärmare eftersom bilen blir så isig då. Därför gick jag ut för några timmar sedan och sopade bort snön innan jag satte i kabeln i motorvärmarstolpen.

Och... tror ni att jag hann mer än innanför dörren innan det satte i att snöa lika jävligt igen? Nej, just det. Så nu står det en blå-vit snöhög på min parkeringsplats och ser ut ganska mycket som en iglo.

Sen var jag ute med soppåsen för en halvtimme sedan och det blåste forfarande småjävlar ute och snöade också.

Jag hade rensat och skurit blomkål och broccoli och därför blev påsen snabbt full av rotstock och blad som jag inte så gärna vill äta. Men resten är nu förkokat för att så småningom ostgratineras i ugnen och bli middag åt far och son Karlsson tillsammans med gammaldags hederligt knaperstekt rimmat fläsk. Om jag vissa andra dagar har retat upp LCHF-gudarna så plockar jag poäng hos dem idag åtminstone. Inte en kolhydrat så långt ögat når!

Jag har bestämt mig nu för att strama upp det där med maten igen, det har varit lite si och så en längre tid nu. Jag har hittat på ursäkter inför mig själv alldeles för ofta den senaste tiden och intalat mig att "bara idag" kan jag äta spagetti/ris/potatis eftersom sonen ville ha det. Och så skärper jag till mig från och med imorgon...

Jo, tjena´, vad jag har skärpt mig då!

Har tänkt lite på det där med att "eftersom det aldrig är för sent att bättra sig så kan jag vänta ett tag till"! Sonen är snart utflyttad föresten. Hans mor ahr fått lägenhet så nu tänker han bo hos henne ett slag istället.

Jag har försökt intala mig själv att det då blir enklare att vara nitisk med maten eftersom jag då bara har mig själv att laga till/handla för. Men det vete väl fanken om det är så. För inte är det ju hans fel att jag gör de val jag gör!

Det är bara så bekvämt att använda som ursäkt inför sig själv att någon annan ska ha mat och inte vill äta som jag.

Övertidsskiften är avklarade och nu efteråt känner jag mig nöjd med att jag bet ihop och gjorde det. Om inte annat kommer jag att glädjas åt det då februarilönen anländer.

Fast då lär väl en eller annan kostnad som jag inte räknat med hitta mig. Som de ALLTID gör om jag råkar ha lite bättre lön någon månad. Tror nästan att det är nån naturlag som styr det där...

Därför planerar jag inte in att köpa något jag inte skulle ha köpt annars utan väntar in universums hämnd för något jag gjort mig skyldig till men inte minns eller vet om. För så brukar det ju alltid bli!

Men... har ni tänkt på att det inte ens är fem månader kvar till midsommarafton? En midsommar då jag dessutom är ledig för första gången sedan jag återgick till skiftarbete för snart fem år sedan. En gång var jag visserligen ledig på själva midsommaraftonen men började dagskift på midsommardagen och var därmed tvungen att hålla mig i någorlunda stillhet, någorlunda nära hemmet för att komma i säng i tid och orka upp klockan halv fem på morgonen.

Men kommande sommar är jag alltså ledig hela helgen! Undrar just vad man hittar på då?

Varmare lär det ju vara åtminstone! Och snön bör ja ha gått upp i rök. Vattenånga alltså.

Det får bli trösten en kulen februarimåndag några mil öster om Sveriges geografiska mittpunkt.

Sköt om er kära ordbrukare i Harstena, Almagrundet, Draghällan, Bjuröklubb och Ölands södra udde och på alla andra fyrplatser. Liksom på ställen som saknar fyr.


 
 
skogsnuvan

skogsnuvan

2 februari 2015 14:11

Jag håller med dig. Jag hade tur som fick plogat igår men idag har det vräkt ner lika mycket igen och 10 grader kallt och snålblåst. Fy sjutton så jag har slitit med snön. En av gubbarna kom och skulle ha fika mitt i alltihop och jag trodde aldrig han skulle gå. Bilen sopade jag av i lördags och igår och idag är den som en stor snöhög igen och snön fortsätter att vräka ner. Jag har ätit bruna bönor och fläsk till lunch för med den här motionen man får varje dag behöver man inte banta. Nu håller jag på att klä av julgranen lite smått. Det tar sin lilla tid för jag har den knökfull med gamla julsaker. Vi får hålla tummarna för att det slutar snöa snart.

http://skogsnuvan.bloggagratis.se

Göran

2 februari 2015 14:21

Ja du, Anita, det hoppas jag nog ännu mer för din skull än för min egen. Här finns det raska vaktmästare med hjullastare som skottar så det slipper jag. Men kanske måste jag snart ta mig i kragen och sopa av balkongräcket...
Nej, föresten, jag ska ändå inte använda balkongen förrän tidigast i maj!
Och... om jag ska äta bruna bönor (som jag tycker mycket om) så måste jag åter hitta på nån väldigt bra ursäkt för sirapen i dem ger ju socker och därmed kolhydrater...
Men min gratäng går inte heller av för hackor!

 
Gubbfan

Gubbfan

2 februari 2015 16:48

Det är trösterikt att höra att även du har förstått att det är bara fem månader kvar till sommaren.
Och bara elva månader tills du står och svär i snön igen.
:-)

Så det där om mat: Ge den i det där med kolhydratfaran.
Ät det som är gott!
Bara inte så förtvivlat mycket och så ofta.
När din ungar lyckats få in dig på äldrevården om inte alltför många år, det går förtvivlat fort tyvärr, så skall du minnas all den GODA maten du har lagat. Så kanske storköks-smörjan kan sväljas.

Njut av livet nu.
På långvården blir det inte så rasande kul är jag rädd.

http://Gubbfan.bloggplatsen.se

Göran

2 februari 2015 17:43

Måste förtydliga; LCHF-käket ÄR gott! Man lagar mat med riktigt smör och grädde och det vet väl alla att då blir nästan allt gott!
Men man avstår alltså från det mesta av kolhydraterna. Och bara jag kommer in i vanan igen så går det hur bra som helst. Jag mår bra av det och vikten minskar. Om än inte i raketfart kanske...
Dagens frukost/lunch bestod av en omelett fylld med champinjoner stekta i smör med ännu en gräddskvätt. Gott som bara den, jag lovar. Middagen var ännu bättre! (Den skrev jag ju om i bloggen)

 
gun

gun

2 februari 2015 18:51

Tror inte på några dieter..... finns bara en sak min bäste herre
ät sunt och med måtta så ska du se att du håller vikten!!!
LCHF är inte bra för dig i längden om du kör den benhårt.
Kan gå så illa att du får uppsöka sjukhuset.
Även här har den vidriga snön kommit och nu sjunker temperaturen utomhus.
Du får gå ut och göra snöänglar och bygga snölyktor när du är ledig.
gun

http://anthilias.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Göran - Torsdag 28 mars 13:42

Det moderna bondfångeriet börjar ta sig nya skepnader! Bara idag har jag anmält fyra annonser på FB där den ena utgav sig för att vara Youtubern och infuensern Joakim Lundell, alias Jockiboy, i en intervju hos Bianca Ingrosso. Man hör att det är ha...

Av Göran - Onsdag 27 mars 19:23

Måndagen och tisdagen liksom bara försvann. Och snart har väl även onsdagen följt i deras spår. Det grämer mig en aning att när jag nu äntligen hittade ett sätt att se all ishockey i hela Europa och även i Nordamerika helt gratis så är favortlaget ut...

Av Göran - Tisdag 26 mars 09:50

God Tisdagförmiddag på er, kära ordbrukare! Den här dagen började  tidigt. Redan halv fem vaknade jag utan att kunna somna om. Låg dock kvar ändå i en halvtimme innan naturen krävde uppstigning. En dusch och en kopp kaffe och sen byta lakan i sänge...

Av Göran - Fredag 22 mars 11:29

Nu är han äntligen här, mitt allra första barnbarn! Han skulle ju ha kommit igår egentligen men han tog sån tid på sig att det hann bli fredag. Lik sin pappa är han och givevis det mest fantastiska barn som någonsin fötts! Precis som ALLA barn både f...

Av Göran - Torsdag 21 mars 11:42

Jamen, det har ju liksom bllvit lite av en tradition att jag lägger ut "21/3" av och med Dan Hylander och Raj Montana Band när datumet infaller. Den har passerat 40-stecket och Dan själv fyller sjuttio i år om jag inte minns fel. Men både han och låt...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards