Direktlänk till inlägg 2 februari 2015
"Just nu är det många som ringer till oss..."
Det känner vi igen, eller hur? Och vi finner oss i det eftersom vi inte har nåt annat val. Vi kanske MÅSTE ha kontakt med det där företaget eller den där myndigheten som talar om att väntetiden beräknas till "mindre än..." och att vi behåller vår plats i kön.
Men det där är inget annat än ett jävla otyg. Vad det handlar om är ju förstås att de ökat sina vinstmarginaler genom att ge sina kunder riktigt jävla dålig service! För visst f-n är tillfällena lätt räknade då du har tid/vill sitta och vänta med luren vid örat i kanske 25 minuter. Eller ännu mer, i vissa fall.
Skulle du intervjua en toppchef hos t.ex Telia, Försäkringskassan, Swedbank eller nästan vilket företag som helst så skulle de spiksäkert svänga ihop nån ursäkt/förklaring menad att få oss att tro att det blivit såhär för att förbättra för oss kunder.
Men "då ljuuuuuger pigan", som Fridolf Rhudin sa i sin klassiska monolog om den ensamma hunden.
Ja, det är inget annat än en ren lögn om de säger så. För det där handlar endast och allenast om att tjäna pengar.
Men vi snälla, lydiga kunder finner oss i det för.... Vi har för fan inget annat val! Men dålig service är det! Riktigt, riktigt dålig service!
Jag har skrivit om detta förut om än för ganska längesen och då nämnde jag även den kurs jag deltog i när min arbetsgivare skulle införa kvalitetssäkring enligt ISO-systemet. Där fick vi bland mycket annat lära oss att det inte fanns nåt som hette bra kvalitet. Man skulle säga RÄTT kvalitet istället. D.v.s kunden skulle få vad kunden hade rätt att förvänta sig, vad de beställt och vad de betalade för helt enkelt. Vår utmärkte föreläsare lärde oss också att allt utöver tre signaler i en telefonväxel var oacceptabelt. Det var FEL kvalitet!
Nu tror kanske mina ordbrukare att jag deltog i den kursen för typ 35-40 år sen. Men det var faktiskt så sent som i början av 90-talet. Och ändå har man från företagarhåll förändrat kvalitetsbegreppet så mycket sen dess!
Det är ju bara det att det är fortfarande skitdålig kvalitet om jag tvingas vänta i 15-45 minuter för att bli kopplad rätt i deras växel. Det är inte bara dåligt, det är uruselt! Om man nu ens kommer fram...
Jag har väl för h-e annat att göra än att sitta och få bakelitöra av att hålla telefonen tryckt emot det i en halv evighet. Varför ska jag behöva vänta och vänta och vänta? De väntar minsann inte på mig! Eller på er andra heller för den delen. De tycker minsann att de ska ha sina pengar absolut senast på förfallodagen.
Tänk om man skulle skicka dem ett brev istället... "Just nu är det många som skickar fakturor till mig så din fodran är placerad i kö. Jag tar ställning till just ert störtlöjliga krav så fort jag hinner och ni behåller er plats i kön. Er väntetid beräknas till mindre än sex månader. Tryck ETT om du väljer att avstå ditt krav!"
Eller kanske vi alla skulle bojkotta alla företag där man får den där klassikern i örat om man ringer dem!
Detta ligger naturligtvis helt i linje med det medvetna arbete som våra olika regeringar bedrivit under mer än trettio år. Att företagens vinster måste få öka. Hela tiden och in i oändlighet! Annars kanske de flyttar till Ukraina, Bulgarien eller Pakistan så de inte svälter ihjäl.
Börjar det inte bli dags att starta en motståndsrörelse som sätter stopp för det där förbannade kösystemen som låter ens bank stänga alla sina kundtjänster och ersätta dem med en halvautomatisk som förläggs i Polen eller nåt annat låglöneland? Börjar det inte bli dags att något politiskt parti för upp frågan på agendan.
Jag är i alla fall skitless på "Just nu är det många som ringer...". Anställ mer folk då för i helvete! Kan ni inte klara av att serva kunden inom rimlig tid (max ett par minuter) så har ni förbanne mig misslyckats! Punkt.
Och NUUUU trampar jag på ömma tår... "Misslyckas" är inte ett okej ord att använda i deras kretsar. Misslyckas får man ju inte göra. Misslyckas man tjänar man ju mindre stålar om ens några överhuvudtaget.
Så... från och med imorgon; Vägra telefonköer! Vägra att slösa din dyrbara tid på att hålla en tyst telefon mot örat där det enda som hindrar dig att somna är den där rösten som med jämna mellanrum påminner oss om att vi "behåller vår plats i kön" och i enstaka fall även tackar oss för att vi väntar.
Vill de oss något får de väl söka upp oss. Lycka till, säger jag. Mig kan ni leta i ishallar där Timrå IK spelar, i aluminumfabriker, svampskogar samt vid ödsligt belågna mörka små skogstjärnar sommartid. Lycka till, som sagt!
Men... just nu är det inte en enda jävel som ringer så hade ni ringt nu så hade ni kanske fått svar...
Otur va´?
Succé även igår i hockey-VM för vårt käraste landslag, Tre Kronor. Igår var det Tysklands tur att få en lektion i "hur den svenska grisen biter". Citatet vet jag inte varifrån det kommer men jag gillar att använda det emellanåt. Det blev rena, rama...
Ibland undrar jag om demensen redan börjat smyga sig på mig. Fast om jag bara tänker efter en aning så vet jag ju att det inte är nåt nytt. Att då och då vara lite disträ är kanske en del av min personlighet. Då låter det genast mindre negativt. Bä...
Nu är det en tid på året som jag, som barn och tonåring, såg fram emot rätt länge. Eller... Rättare sagt så är det TVÅ tider på året som jag såg fram emot då. Samtidigt dessutom! Dels är det ESC-finalen ikväll. Stora "Mellon" alltså. Fram till kan...
"Alla klagar på vädret men ingen gör nåt åt det!" Nej, hur skulle vi kunna det? Men klaga kan vi ovh klaga har vi (jag) rätt att göra idag. Maj månad är åtta dagar gammal och utanför fönstren yr det snö i luften. SNÖÖÖ!!! I MAJ??? Ska det VARA s...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
|||||||||
2 | 3 |
4 | 5 |
6 |
7 |
8 |
|||
9 |
10 |
11 |
12 |
13 | 14 |
15 |
|||
16 |
17 |
18 |
19 |
20 | 21 |
22 |
|||
23 |
24 |
25 | 26 |
27 |
28 |
||||
|