Direktlänk till inlägg 12 mars 2016

Grattis Frans!

Av Göran - 12 mars 2016 22:14

Ja, jag erkänner, Jag HAR tittat på Mello-finalen. Hela dessutom! Å andra sidan kan jag, till mitt försvar, sanningsenligt säga att jag varken har sett en enda deltävling eller en enda minut av "Andra chansen".

Däremor hörde jag alla låtar i deltävling nummer fyra i radio för den lördagen jobbade jag natt och satt i en gaffeltruck med fungerande radio.

Vann rätt låt då? Tja, mig kvittar det egentligen vilket men eftersom nu lille Frans fick flest poäng så är det ju logiskt att han får tävla för Sverige när den stora festivalen går av stapeln i maj.

Jag håller med Jonas Gardell att det saknades "galningar". Det var inte mycket som stack ut. De flesta låtar kommer att spelas sönder och samman i P3 pch de kommersiella skvalkanalerna. Vilket betyder att innan april ens börjat kommer jag att hata, verkligen HATA, flera av dem. Samir och Viktors "Bada nakna" till exempel! Den har redan spelats massor i reklamkanalerna som oftast är igång i matsalen på jobbet och den tillhör de där som de spelar en gång i timmen ungefär. Panetos dansdiscolåt är en annan.

Annars då? Tja... Evenemanget som sådant var bättre i år än de senaste gångerna jag tittat. Tidigare år har man låtit B- eller C-skådisar fylla ut tiden mellan låtarna med taffligt gjorda sketcher som inte fyllde någon funktion alls. Men i år hade man skalat bort allt sånt onödigt trams och koncentrerat sig på musiken. Jag tyckte också att mellanakten med Jonas Gardell var både rolig och bra. Och inte för lång - det är nästan lika viktigt!

Efter Gardell följde ett potpurri på hits från de senaste 15 årens festivaler och det dröjde nog till femte eller sjätte låten innan jag insåg att allt var live. Jag trodde att de visade arkivbilder men det hände alltså just då i Friends Arena. Och det var ju lite mäktigt att de tagit dit så många artister som bara fick göra en liten del av sin hitlåt.

Hoppas bara att Frans har någon vuxen med sig så att han kan få vara med en liten stund på efterfesten när det nu blev han som vann. Hoppas också att samma vuxna människa ser till att ta hem honom innan merparten av artisterna fyllnat till för mycket. Det brukar visst gå ganska vilt till på de där festerna efter "mellom".

Här pågår dock inget som helst festande. Inget vin, ingen whisky eller ens coca cola, chips eller ostbbågar har passerat mina läppar denna afton, Det har varit genomgående vatten faktiskt- Inte dumt det heller!

Och så kommer det att fortsätta ett tag nu. Då och då brukar jag få för mig att ta en eller ett par vita veckor och en sån period har infallit nu. Hur länge får vi se men eftersom jag börjar jobba på onsdag och går av sista natten först nästa söndag morgon så blir det ju åtminstone till dess.

När jag börjar efter nästa frivecka är det påskafton vilket innebär storhelgstillägg de tre första skiften och vanligt nattillägg den sista. Kommer att sitta som en fläskläpp på aprillönen!

Dessutom är det åter dags för 14-dagarsledigt när jag går av sista natten efter påsk. Den helgen är lite av en favorithelg för de flesta skiftarbetare. I likhet med mig som är alldeles oreligiös bryr sig få om påsken, det gör oss inget att jobba då. Men om man har turen att få göra det så blir det fina pengar!

Ryggproblemen går åt rätt håll också och det är ju tur för igår kväll tog jag min sista receptbelagda (lite mer potenta) värktablett. Men som jag mår nu så klarar jag mig med curadon.

Läkarintyget skulle doktorn skicka med posten, av nån anledning. Så jag hoppas det kommer innan onsdag.

Min hockeysäsong är över, Timrå har spelat klart. Och det blev ju faktiskt en säsong med mersmak till slut. Från att ha legat i botten av tabellen före jul tog man sig samman och bärgade till sist en slutspelsplats. Att det sen inte räckte till mer än så förlåter jag gärna för avslutningen gav oss, deras fans, lite mer hopp inför framtiden. Kan de bara behålla de bästa och bygga vidare på det de påbörjat så tror jag att vi tar oss tillbaka till högsta serien inom kanske 3-4 år. Jag ska hålla tummar för Skellefteå i SM-slutspelet och för Modo i det fortsatta kvalet. Jag tror att få klubbar har mer att förlora än Ö-vikslaget med de stolta traditionerna.

De vann SM-guld på 00-talet och det kan låta konstigt men jag tror att det var det sämsta som hänt klubben i modern tid. Eller kanske rättare sagt, de hade inte förståndet att förvalta det på ett klokt och bra sätt. 

Man hade då ett lag som kryllade av meriterade namn. Spelare som hade varit bra. Men som inte längre var det. Eller inte orkade anstränga sig på samma sätt när de var officiellt bäst i landet.

Nu har de, som många andra klubbar, svajiga finanser också. Så om de ramlar ur finns risken att de måste genomgå samma stålbad som Timrå gjort.

Leksand och Tingsryd krigar nu om vilka som ska ta sig an Modo i kvalet och jag tror inget av lagen är ofarliga för grannarna i norr. Men... den som lever får se!

Därmed ska jag ta och stänga ner datorn och borsta tänderna och krypa till kojs.

Vi hörs igen! När inspirationen och lusten att skriva kommer nästa gång...


 
 
skogsnuvan

skogsnuvan

14 mars 2016 10:35

Jag tittade lite då och då och ska erkänna att jag somnade till då och då Efter två dagar ute på sjön i solen tar det på krafterna

http://skogsnuvan.bloggagratis.se

Göran

14 mars 2016 12:34

Jamen det vet väl alla att "sjön suger"! Du missade säkert inget viktigt.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Göran - Onsdag 24 april 13:19

Onsdag. Mitt i veckan. Lill-lördag. Eller pig-lördag som några kallar det. Och äntligen har vi fått lite mer än enstaka plusgrader här på Sveriges midja. Efter 3-4 frostnätter och bara en eller två grader över noll om dagarna känns det skönt att slip...

Av Göran - Måndag 22 april 14:07

Idag blir det recykling i min blogg. Eller återvinning som det heter på svenska. Varför ska man skriva en ny blogg när det finns några gamla som jag är så nöjd med. Och varför ska inte jag få använda repriser när alla TV-kanaler gör det idelign?  Det...

Av Göran - Lördag 20 april 12:47

Nä, inte fanken blev det nån miljardvinst igår heller! Det blev som det nästan alltid blir. D.v.s noll rätt. En gång kändes det som jag varit nära storvinsten. För 4-5 år sen så var alla fem dragna nummer talgrannar med mina nummer. T.ex om jag had...

Av Göran - Fredag 19 april 17:57

Jaha! Så var det fredag igen då! Till glädje för alla skolbarn och vuxna med dagtidsjobb. För skiftarbetare och pensionärer spelar ju dagarnas namn inte så stor roll. Numera är det ju inget som hindrar att man åker och storhandlar på en söndag hell...

Av Göran - Onsdag 17 april 10:45


Mitt lilla barnbarn slutar inte att fascinera mig. Igår var jag hemma hos exet på middag med dotter och mågämnet samt vår yngste son. När vi hade ätit klart satt lille Luis i sin pappas famn mitt emot mig vid bordet. Då plötlsigt fick vi ögonkontak...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards