Direktlänk till inlägg 11 juli 2016

Grattis Portugal

Av Göran - 11 juli 2016 11:13

Måndag igen. Veckans bästa dag. En ny vecka ligger oskriven framför oss. En vecka som vi kan göra precis så bra som vi vill, orkar och kan.

Det blev fotboll på TV igår, mycket fotboll. Först omstart av allsvenskan och en lektion för GIF Sundsvall där lärarna hette IFK Göteborg. Och det såg verkligen ut som om "Änglarna" fått ordning på vad det nu var som inte funkade 100 % innan uppehållet. På samma gång som det såg ut som om Runar Sigurjonsson tog med sig all fantassi och spelglädje från "giffarna" när han flyttade tll Schweiz härom veckan. För Sundsvallslaget stod inte alls att känna igen från storsegern mot Östersund innan EM-uppehållet.

Sen blev det EM-final mellan värdlandet Frankrike och uppstickarna Portugal. Portugals landslag påminner på sätt och vis om vårt eget de senaste åren. De har en megastjärna som de bygger allting på.

Men nu blev han ju skadad, Christiano Ronaldo, redan i första halvlek och tvingade utgå. En av de portugisiska ledarna klappade Ronaldo på axeln då de bar ut honom och sa något som tycktes trösta superstjärnan lite. För Ronaldo nickade och torkade bort tårarna. Jag tänkte att han nog sa något om att de skulle ta hem guldet ändå för Ronaldos skull. För att han förtjänade att få det.

Och det gjorde de ju också till sist. Vann med 1-0 och bärgade därmed guldet till Portugal som aldrig vunnit varken EM eller VM men ofta varit med och gått långt. Så det är bara att lyfta på kepsen och gratulera. Ronaldo är en av vår tids absolut bästa spelare. Han har varit med länge och alltid levererat. Så jag unnar både honom och hela landet den här framgången. Frankrike skapade många fler öppna lägen men det var Portugal som gjorde mål. Och det är ju det som räknas.

Men nu är EM över för denna gång och för Sverige slutet på en era där allt kretsat kring Zlatan. En ny förbundskapten ska börja bygga ett nytt landslag utan "Ibra", Kim Kjällström och Andreas Isaksson. Det kanske inte blir så tokigt ändå. Den nye har ju hela laget från förra årets U21-lag som vann EM-guldet åt oss. Plus Martin Olsson, Micke Lustig, Emil Forsberg och några till som börjar bli ganska rutinerade. Kanske går vi tillbaka till det traditionella svenska sättet att ta oss fram intenationellt - att ha en defensiv plan där alla gör sin uppgift och vi väntar in chanserna.

Det var så vi fick bronset i USA 1994 och med samma disciplinerade spel nådde Island och Wales längre än någon trott i årets mästerskap.

Dagen är ledig och det enda på agendan är väl att fylla på med lite basvaror i kyl och skafferi. Mjölk och en ostbit och kanske något mer smörgåspålägg. Så jag går väl och väcker Madame Citroen och frågar om hon har lust att frakta mig till Willys eller kanske Lidl där de har bra priser på smörgåsmat.

Ha en härlig måndag, kära ordbrukare, i slott och koja från Ystad till Treriksröset!

 
 
Annorlunda

Annorlunda

12 juli 2016 21:35

Mina frågor till er! .. Hoppas att ni svara på dom! UTMANING - Frågor! 1. Har du några sommarplaner? .. ​2. Vilket är ditt drömresmål och varför? .. 3. Vad är ditt favoritmärke och varför? .. 4. Vad är du mest nöjd med hos dig själv? .. 5. Vad shoppar du helst på nätet? .. 6. Vilka appar använder du mest? .. 7. Vad önskar du att du vore bättre på? .. 8. Vem SMS:ade du senast och vad skrev du? .. 9. Vad skulle du göra om du vann 1 miljon? .. 10. Vilken film eller serie skulle du vilja leva i? .. 11. Vilken är din favoritmiddag? .. Mina frågor till er! .. Hoppas att ni svara på dom! .. Hur mår du? Hur känns det att vara veckans blogg? .. Vad kommer vi att få läsa om i din blogg? .. Vilket är ditt bästa inredningstips, generellt? .. Hur spenderar du helst din lördagskväll? .. Vilka andra bloggare hittar du inspiration ifrån? .. Dela med dig av en dold talang du har! .. Vart befinner du dig i livet om 10 år? .. Vad är framgångsreceptet för dig och din blogg? .. Nämn 3 saker som du önskar dig just nu! .. http://nouw.com/annorlundaannorlunda/profile
Sprid utmaningen vidare och så vidare!

http://annorlundamamma.nouw

Göran

12 juli 2016 23:23

Det här kallar inte jag en kommentar. Det får gå för denna gång men liknande kommer icke att publiceras här i fortsättningen.I kommentarsrutan kommer endast kommentarer att finnas. Blogga får du och alla andra göra på er egen blogg. Jag kommer inte att ställa upp som gratis annonsplats för andras bloggar. Den här är min och här bestämmer jag. Respektera!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Göran - Fredag 19 april 17:57

Jaha! Så var det fredag igen då! Till glädje för alla skolbarn och vuxna med dagtidsjobb. För skiftarbetare och pensionärer spelar ju dagarnas namn inte så stor roll. Numera är det ju inget som hindrar att man åker och storhandlar på en söndag hell...

Av Göran - Onsdag 17 april 10:45


Mitt lilla barnbarn slutar inte att fascinera mig. Igår var jag hemma hos exet på middag med dotter och mågämnet samt vår yngste son. När vi hade ätit klart satt lille Luis i sin pappas famn mitt emot mig vid bordet. Då plötlsigt fick vi ögonkontak...

Av Göran - Tisdag 16 april 12:28

Har ni tänkt på att kungen har namnsdag idag igen?  Nej det är varken Carl, Gustaf, Folke eller Hubertus i almanackan. Men det är... DEN SEXTONDE!!! Jodå, jag vet att jag skrivit den förut en gång men eftersom jag kom på det så återanvänder jag d...

Av Göran - Måndag 15 april 18:46

  Så har jag då äntligen fått träffa mitt allra första barnbarn. Min vackre dotterson Luis i sin bilbarnstol på golvet i mitt kök. De anlände i eftermiddags, de nyblivna föräldrarna med sitt lilla underverk. Och nu har jag fått hålla honom, snif...

Av Göran - Lördag 13 april 08:50

Facebook kan vara roligt ibland och har jag inget bättre för mig kan jag ju alltid fördriva tiden med att spela Quiz Planet, frågesportspelet där man kan spela med sina nätvänner och tävla i kunskap. Eller kanske snarare en blandning av tur och kunsk...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards