Direktlänk till inlägg 11 januari 2020

Övningskörning och lampbyte

Av Göran - 11 januari 2020 21:52

En tredjedel av januari är avklarad och "bara" c:a 60 % återstår. Men det är ju inte vinter på det sätt det borde vara så här års. Gräsmattor (grå visserligen) och vägar är snöfria och temperaturen håller sig omkring eller över nollan.

Var ute och övningskörde med sonen en stund idag. Kanske mer för att fördriva tid än i utbildningssyfte men jag vet att bilskollärarna kallar det mängdträning så någon nytta var det säkert med det.

Lampbytet på Madame Citroen fick skjutas upp eftersom jag inte lyckades lista ut hur man fick loss kabelskorna från batteriet. Min bil har en modell av batterianslutnigar som jag aldrig sett. Och eftersom min ordinarie bildoktor hade häcken full i fredags konsulterade jag min tama husmekaniker. Så när vi hade övningskört tillräckligt dirigerade jag min chaufför till hans garage. Och tur var det för jag hade köpt fel lampor.

Dessbättre visade det sig att min bil hade samma halvljuslampor som hans (s.k. H 7;or) och han hade reservlampor så har jag numera lagenlig belysning på min bil. Turligt nog sparade jag kvittot från Biltema så det är väl bara att åka tillbaka dit och byta till rätt lampa. Så får husmekanikern tillbaka sin lampa plus att jag har en i reserv tills den högra lägger av. Den ser förresten ut att vara ännu jävligare att byta.

Kan inte riktigt förstå varför man måste krångla till något som i alla tider varit enkelt att göra själv genom att bygga bilarna så att man nästan måste vara akrobat samt ha väldigt smala händer för att kunna byta dem själv.

Dock hade vi lite hjälp av modern teknologi ändå för när vi skulle börja arbetet så ligger ju allt så till att man inte ser det uppifrån. Men då stoppar man bara ner sin "aj-fån" och tar en bild av hur det ser ut. Därefter fick vi känna oss fram tills vi lyckades lossa den bygel som håller själva lampan på plats och då den nya satt på plats visste vi hur kontakterna skulle anslutas. Och då är det väldigt bra att ha en kompis som har lång erfarenhet av att meka med allt möjligt och förstår sig på konstruktioner som jag själv fattar noll av.

Och tack vare honom har jag numera laglig belysning på Madame Citroen.

Timrå IK betvingade planenligt Almtuna på hemmaplan i eftermiddags även om det inte började så bra. TIK dominerade spelmässigt de första 5-6 minuterna men rätt som det var hade Uppsalalaget gjort inte bara ett utan två mål. Jeremy Boyce reducerade dock innan paus och i mittenperioden var det i stort sett bara Timrå. Man gick ifrån till 5-2 innan perioden var över. I den tredje rundan försökte Almtuna att gå ikapp men närmare än 4-6 kom man aldig och matchen slutade med Timråseger 8-4. Nu väntar Mora på bortaplan innan det är dags att ta sig an suveräna serieledarna Björklöven.

"Löven" ser otroligt starka ut denna vinter och Timrå måste nog spela på toppen av sin förmåga och lite till för att ha någn chans mot lagmaskinen från Umeå. Björklöven är dessutom det enda laget som inte har haft någon riktig svacka ännu denna vinter men jag hoppas förstås att den kommer senast nästa lördag då matchen mot Timrå går av stapeln.

Min V75;a gick förstår också åt pipsvängen TROTS att jag var en av få som förutsåg Propulsions förlust mot Elian Web och därför tog med båda i mitt system. Men vad hjälper det när jag missade vinnaren i tre andra lopp?

Men... det kommer nya dagar och nya lopp. Och då ni, då jävlar....

Tvättstugan väntar då jag sovit några timmar så det är väl kanske bäst att avrunda. Ha en fortsatt fin helg, kära ordbrukare i Midsommarkransen, Junibodsand, Fjärdhundra och Åstorp. Vi ses!

 
 
skogsnuvan

skogsnuvan

12 januari 2020 10:13

Jag har också en lampa som inte skiner och det är något konstigt som sitter långt ner och inte är till någon nytta, heter varseljus eller dimmljus som jag inte ens vet var man tänder men jag ska snart på besiktning så jag får väl byta. Som tur är så är Broder B duktig på sånt så jag får väl be om hjälp. Just nu går solen upp bakom skogkanten. Jag har haft en sömnlös natt och känner mig lite förkyld idag.

http://skogsnuvan.bloggagratis.se

Göran

12 januari 2020 10:33

Tur att du har bröder. Och att dom har dig! Hoppas förkylningen ger sig snabbt. Själv är jag på sista dagen av en penicillinkur men det har inte hjälpt som det borde så jag måste nog ringa vårdcentralen imorn o få nåt starkare

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Göran - Torsdag 28 mars 13:42

Det moderna bondfångeriet börjar ta sig nya skepnader! Bara idag har jag anmält fyra annonser på FB där den ena utgav sig för att vara Youtubern och infuensern Joakim Lundell, alias Jockiboy, i en intervju hos Bianca Ingrosso. Man hör att det är ha...

Av Göran - Onsdag 27 mars 19:23

Måndagen och tisdagen liksom bara försvann. Och snart har väl även onsdagen följt i deras spår. Det grämer mig en aning att när jag nu äntligen hittade ett sätt att se all ishockey i hela Europa och även i Nordamerika helt gratis så är favortlaget ut...

Av Göran - Tisdag 26 mars 09:50

God Tisdagförmiddag på er, kära ordbrukare! Den här dagen började  tidigt. Redan halv fem vaknade jag utan att kunna somna om. Låg dock kvar ändå i en halvtimme innan naturen krävde uppstigning. En dusch och en kopp kaffe och sen byta lakan i sänge...

Av Göran - Fredag 22 mars 11:29

Nu är han äntligen här, mitt allra första barnbarn! Han skulle ju ha kommit igår egentligen men han tog sån tid på sig att det hann bli fredag. Lik sin pappa är han och givevis det mest fantastiska barn som någonsin fötts! Precis som ALLA barn både f...

Av Göran - Torsdag 21 mars 11:42

Jamen, det har ju liksom bllvit lite av en tradition att jag lägger ut "21/3" av och med Dan Hylander och Raj Montana Band när datumet infaller. Den har passerat 40-stecket och Dan själv fyller sjuttio i år om jag inte minns fel. Men både han och låt...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6 7 8
9
10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards