Direktlänk till inlägg 3 mars 2020

Virus och limpmackor

Av Göran - 3 mars 2020 20:14

Hej på er, kära ordbrukare! Har ni drabbats av Coronapaniken eller tar ni hotet med ro? Själv är jag mer orolig för klass-ett-varningen om extrema snömängder de närmaste dygnen vid Medelpadskusten. Det är ju just där jag bor så jag lär väl få märka av det. Om nu inte meterologerna räknat fel förstås. Det HAR ju hänt en och annan gång...

Vad gäller Corona så förknippar jag fortfarande det ordet med barndomens frukostar. Det fanns, på den tiden, ett stort bageri i Sundsvall som hette just Corona. Och Coronalimpan var ett stående inslag hemma hos mig. Den åt man nästan varenda morgon utom då mormor bakat sina berömda rågkakor. Ibland fanns det vitt formbröd som vi rostade och käkade med marmelad eller ost. Men den absolut vanligaste frukosten under mina 15 första levnadsår var alltså Coronalimpa med ost, messmör, kokt eller rökt medvurst eller Kalles kaviar. Plus en kopp te med mycket socker eller ett glas Oboy. Idag dricker jag väldigt sällan te och aldrig Oboy

Om jag minns rätt från de senaste uppgifterna jag läste så finns det nu ett tjugotal konstaterade fall av Coronavirus i Sverige. Och om det nu inte exploderar fullständigt de närmaste dagarna och blir hundratusen innan helgen så vet jag inte om man behöver vara så orolig. Hörde på radion förut också att den första i Sverige som fick diagnosen nu var återställd och mådde bra. Så jag väljer bort paniken och litar på mitt immunförsvar.

Kvällens Farmen var vad jag brukar kalla ett dussin-avsnitt. Med det menar jag att det inte händer så mycket. Oroshärdarna är ju hemskickade nu och de som är kvar tycks mest försöka skapa så trivsam miljö som det går.

Mitt tips om slutlig vinnare ligger fast tills jag ev. blir tvungen att revidera det. Men jag märker mer och mer att de andra inte alls är ofarliga. Haroon t.ex hade jag nästan räknat ut innan han van spikartävlingen i Torpet-finalen men då imponerade han. Han är ju dessutom svår att tycka riktigt illa om. Ger nästan ett lite sårbart intryck. Kanske är det också taktik. Att hålla uppe en extremt ödmjuk fasad för att sedan kasta av fårkostymen när det bränner till på allvar och visa vargtänderna. Kanske är han en ulv i fårakläder!

Så jag vill faktiskt varna lite för just Haroon för jag tror inte någon av de som är kvar ser honom som ett hot. Men när han dunkade ner spikar i Torpet-finalen såg man att det sitter en vinnarskalle på honom också. Kanske, kanske kan han ge dem alla en överraskning...

Bara denna vecka och nästa kvar nu innan det är över och Morgan Alling återtar halvåtta-sändningarna med "Halv åtta hos mig".

Eftersom jag har min kabel-TV från Telia så blev jag idag av med ett antal kanaler. Femman försvann liksom Kanal Nio, Tolvan och Discovery-kanalerna. Jag skojade lite om det vid eftermiddagskaffet på jobbet och undrade hur i all världen jag ska klara mig utan Wahlgrens värld, Ullared och The big bang theory som sänds dagligen där. 

Discovery, som äger dessa kanaler, kommer inte överens med Telia om betalningen för att Telia ska få visa dem och tills de gjort det så får jag och många andra alltså klara oss utan Bianca Ingrossos klokskaper liksom Ola-Conny och Morgan i Ullared. För att inte tala om systrarna från Hofors som svär hela tiden medan de shoppar loss i det stora gula varuhuset i Halland.

Men det "får la´ gå"! Imorgon kväll är det ju en sån där kväll då det är lätt att välja om jag ska se på TV och i så fall vad för då är det hockeykväll igen. Timrå möter suveräna seriesegrarna Björklöven så då vet jag vad jag vill se.

Innan dess är det arbetsdag men jag kommer inte att slita livet ur mig imorgon heller. Den rond jag ska göra 1-2 gånger per vecka gjorde jag idag så nästa gång blir nog fredag skulle jag tro.

Morgondagen kommer mest att handla om att få klockan att närma sig halv fyra på eftermiddagen så jag får stämpla ut och åka hem och laga skink- och ostsås med pasta på begäran av yngstingen. Idag blev det äntligen av att göra stekt fläsk med löksås som jag egentligen skulle gjort redan förra veckan. Och vi smällde i oss nästan allt fläsk medan potatis och löksås räckte till en matlåda. Men jag köper lite mer fläsk imorgon på hemvägen så blir det lunch på torsdag. Till morgondagens lunch hittade jag en låda pyttipanna längst ner i frysen. I den ligger numera också ett stekt ägg och ovanpå står en liten burk med rödbetor i.

Du som, till äventyrs, är intresserad kan backa elva år i min blogg så hittar du från 3/3 2009 ett av de inlägg som jag är mest nöjd med av alla jag skrivit. Rubriken är "Rätten till lättja". Jag är fortfarande lite stolt över det.

Därmed har det blivit dags att knyta ihop säcken för idag och önska mina kära ordbrukare en god natt tilllsammans eller var för sig i Ytterhogdal, Lenhovda, Gysinge och Överkalix. Vi ses!


 
 
Amisa

Amisa

3 mars 2020 23:48

Det låter mycket trevligare att tänka på en limpa än på virus!
Jag tror Corona-ryktet är väldigt upphausat. Det är väl många fler människor världen över som dör av sjukdomar som mässlingen, TBC, kolera och malaria än dom som dör av Corona? Det är väl bara det att vi vanligtvis inte dör av dom sjukdomarna och därför inte bryr oss särskilt mycket om folk som gör det i ett fjärran land?
Så långt sträcker sig inte vår solidaritet nu för tiden!

http://min-inre-vagvisare.bloggagratis.se

 
Telia Sverige

Telia Sverige

4 mars 2020 10:14

Hej! Vilken trevlig blogg :)

Vi håller tummarna för att kanalerna snart är tillbaka så att du kan återförenas med alla dessa härliga profiler på Kanal 5 😂 😍

Ha en fortsatt fin dag! /Lisa, Telia Kundservice

http://https://www.facebook.com/telia

Göran

4 mars 2020 12:24

Tänk om Felia kunde vara lika alerta när det gäller att fixa problemet med telefonköerna. De säger att de gör allt de kan men... visst ÄR det konstigt att man aldrig lyckas? Men läsa bloggar har de tid med!

 
skogsnuvan

skogsnuvan

5 mars 2020 08:27

Ja nu är det spännande med farmen Man vet aldrig hur det går faktiskt. Här har det vräkt ner snö så till den milda grad. När jag åkte till Kälarne för att ta prover kom det massor med timmerbilar så man såg inte vägen framför sig. Skulle egentligen på vattengympa men ville inte köra en gång till och Kinabror var förkyld så det blev ingenting. Fläsk och löksås är jättegott. Ska ta och titta på ditt gamla inlägg för jag läser alltid med stor behållning utom när du skriver om sport

http://skogsnuvan.bloggagratis.se

Göran

5 mars 2020 09:58

Snöat har det gjort här med i två dygn. Men nu ser det ut som om vår herre fått tomt i snödepåerna. Eller så har han bara paus...

 
Tuula

Tuula

9 mars 2020 11:58

Det där coronaviruset har stigit folk åt huvudet. Har man bra handhygien och inte petar sig i näsan och sen nyser i näven innan man hälsar på folk så är det väl ingen fara? Många av mina bekanta är rädda för att jag ska smitta dem, men jag är inte ens smittad själv..

gillar inte att folk tror det värsta om allt som skrivs, allt blir ju så förbaskat stort när sociala medier och diverse blaskor skriver om något..

http://midnightpoison.bloggplatsen.se

Göran

9 mars 2020 12:07

Amen!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Göran - Tisdag 19 mars 09:38

En gång i den första halvan av sjuttiotalet då min lillebror kanske var 3-4 år hörde han en gång vuxna tala om datum och säga att det var den nittonde. Varefter han genast kommenterade med det lila barnets omedelbara logik att "Då är det väl den ti...

Av Göran - Måndag 18 mars 06:46

Så var det över då! För den här gången. Slutfarmat och avgjort. Och när det nu var som det var är jag väl rätt nöjd att det blev som det blev. Jag var inte särskilt imponerad av någon av finalisterna i förväg men vinnaren var abslout den jag var mi...

Av Göran - Fredag 15 mars 10:16

Idag är en minnesdag för mig. Idag är det åtta år sedan jag och Madame Citroen blev ett par. Visst gnisslade det lite i början med en kupéfläkt som inte funkade och krävde flera reparationer plus bråk med bilfirman som krånglade lite. Men de gav me...

Av Göran - Torsdag 14 mars 10:50

Vet att jag verkat negativ i flera av mina senaste inlägg men det kan inte hjälpas. För en vecka sen skrev jag om domen mot föräldrarna som tvingat sitt lilla barn att dricka ättika som förstörde hennes magsäck så den måste opereras bort. Åtta års ...

Av Göran - Onsdag 13 mars 20:13

Jomen visst gör det ju det! Börjar dra ihop sig som rubriken lyder idag. Kollar på kvällens Farmen och som jag trodde valde Pehr Tim till förstekämpe.  Det var också min första tanke då vi fick veta att han skulle göra ett kämpeval idag.Då fick han...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards