Direktlänk till inlägg 4 april 2021

Söndagstankar

Av Göran - 4 april 2021 16:56

Söndagen lider mot sitt slut men för de som jobbar dagtid gör det inget den här gången eftersom de ju är lediga imorgon också. Det är emellertid inte jag. Skiftschemat säger dagskift så det är bara att pallra sig dit och byta om samt promenera den knappa kilmetern till stämpeluret. Och registrera sig senast 06,00.

Sen slita som en hund i 12 timmar innan man gör om promenaden åt andra hållet, duschar av sig svett och damm och åker hem. Kände mig lite risig ett tag imorse och tryckte i mig en överdos vitlök och C-vitaminer för säkerhets skull. Och endera var jag bara pjålig eller så hjälpte dunderkuren som så många gånger tidigare i livet. För nu känns allt som vanligt ungefär igen.

Tog dock det säkre före det osäkra och ställde in besöket hos äldste sonen som fyller år imorgon utifall att jag kanske riskerade att dela med mig av något som ingen vill ha. Han får sitt paket någon dag senare istället. Stärkt av dotterns hyllningar till air-fryern jag gav henne då hon fyllde år köpte jag en sån till sonen också. Han gillar ju att laga mat och han gillar friterat så kanske jag hjälper honom att äta lite nyttigare. Den behöver ju nästan aldrig något tillsatt fett.

Min egen har jag inte använt idag men däremot min slow-cooker. Hittade en bit kalvstek i frysen igår och lät den tina i kylen över natten för att sedan kryddas och läggas i slow-cookern med en klyftad gul lök och några morötter över dagen idag. Köttet föll nästan i strimlor av sig själv när jag skulle skiva upp det innan servering. Och stekskyn som bildades blev fantastisk bas för den sås jag vispade ihop. Matlåda räckte det också till så jag får åtminstone bra käk på jobbet imorgon.

Lite ångest blev det en stund på förmiddagen då min "aj-fån" plötsligt gick i strejk. Touch-skärmen fungerade så tillvida att jag kunde öppna och stänga appar. Men inne i själva apparna kände den inte av mitt finger. Inte heller gick det att stänga ner den helt. Så eftersom det är den enda telefon jag har så fick jag sätta mig vid datorn och hoppas att sonen skulle logga in på Facebook. Han kan det mesta om datorer och mobiler så jag tänkte att han nog skulle kunna hjälpa mig. Ringa till honom gick ju inte. Jag fick upp telefonlistan med kontakter men det spelade ingen roll vems namn jag försökte välja så låtsades telefonjäveln som om det regnade.

Efter kanske en halvtimmes väntan såg jag i ögonvrån hur det liksom blippade till på skärmen och skärmsläckaren mörklade den. Men då jag lyfte upp den för att se om den kunde läsa mitt ansikte (den startas genom att jag håller den framför mig och låter den se mitt ansikte) så funkade den plötsligt klockrent igen och har gjort sedan dess.

Påskaftonskvällen tillbringades i soffan framför TV;n och första matchen i semifinalen av det allsvenska slutspelet mellan Timrå och Västervik. Det började inte alls bra. Västervikarna såg ut att ha druckit raketbränsle för de drog upp ett rasande tempå från första nedsläpp. Timrå verkade liksom lite "tagna på sängen" och tycktes mest stå och titta på. Tack vare en storspelande målvakt i hemmalaget stod det 0-0 i första paus. Men i andra perioden gjorde så gästerna 0-1. Men några minuter senare hade Timrå kvitterade och då gick luften ur smålänningarna som såg ut att ha fått slut på batterier. Segern skrevs till 3-1 för Timrå. Returmatch imorgon kväll och lita på att jag ska se till att skynda mig hem för att hinna vara med från start.

Därmed har jag väl snart svamlat färdigt och önskar mina ordbrukare en fortsatt trevig helg i rikets alla hörn och vrår. Sköt om er! Så ingen annan måste göra det. Vi ses!

 
 
skogsnuvan

skogsnuvan

5 april 2021 09:22

En sådan mojäng som man kan fritera och greja utan fett är nog väldigt bra. En del av mina vänner har sådan och säger att den är bra. Nackdelen är att dom som alla andra köksmaskiner tar plats och jag har ingen plats. Vet att det man stoppar in i skåp blir kvar där och man använder det inte bara för att det är besvärligt så jag låter det vara. Hoppas att du inte blir sjuk och får coronan. Du umgås med så mycket mer folk än jag så risken finns. Hoppas att du slipper.

http://skogsnuvan.bloggagratis.se

Göran

5 april 2021 21:23

Om det var min huskur eller nåt annat vet jag inte men jag mår prima igen och har jobbat idag. Och... du har absolut en poäng med att köksmaskiner tar mkt plats. Men utom elvispen och stavmixern är det nog den enda köksmaskin jag själv köpt. Slow-cookern fick jag i present när jag fyllde sextio och skulle ju såklart kunna klara mig precis lika bra utan både den och air-fryern. Men när jag nu har dem så kan jag ju lika gärna använda dem.
Man kommer långt med bara en gammeldags hederlig spis.

 
wiper

wiper

7 april 2021 13:55

Det låter jobbigt men jag vet hur det känns för jag arbetade skift i ett antal år men det funkade inte i längden för mig så jag bytte till tvåskift men det blev ju lite sämre lön

Jag har aldrig haft en sån frityr men det går som Skogsälvan säger fritera utan fett. Det blir ju lite nyttigare. Ja du det börjar bli lite långsamt när man inte får ta hem folk och inte krama sitt barn

Det är verkligen jobbigt när man får fel på tekniken och sånt händer ju lite då och då. Hoppas du fått ordning på det nu. Vad jag blir nostalgisk när du nämner Timrå

Ha en skön dag
Hälsning från Malin

http://wiper.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Göran - Onsdag 24 april 13:19

Onsdag. Mitt i veckan. Lill-lördag. Eller pig-lördag som några kallar det. Och äntligen har vi fått lite mer än enstaka plusgrader här på Sveriges midja. Efter 3-4 frostnätter och bara en eller två grader över noll om dagarna känns det skönt att slip...

Av Göran - Måndag 22 april 14:07

Idag blir det recykling i min blogg. Eller återvinning som det heter på svenska. Varför ska man skriva en ny blogg när det finns några gamla som jag är så nöjd med. Och varför ska inte jag få använda repriser när alla TV-kanaler gör det idelign?  Det...

Av Göran - Lördag 20 april 12:47

Nä, inte fanken blev det nån miljardvinst igår heller! Det blev som det nästan alltid blir. D.v.s noll rätt. En gång kändes det som jag varit nära storvinsten. För 4-5 år sen så var alla fem dragna nummer talgrannar med mina nummer. T.ex om jag had...

Av Göran - Fredag 19 april 17:57

Jaha! Så var det fredag igen då! Till glädje för alla skolbarn och vuxna med dagtidsjobb. För skiftarbetare och pensionärer spelar ju dagarnas namn inte så stor roll. Numera är det ju inget som hindrar att man åker och storhandlar på en söndag hell...

Av Göran - Onsdag 17 april 10:45


Mitt lilla barnbarn slutar inte att fascinera mig. Igår var jag hemma hos exet på middag med dotter och mågämnet samt vår yngste son. När vi hade ätit klart satt lille Luis i sin pappas famn mitt emot mig vid bordet. Då plötlsigt fick vi ögonkontak...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards