Direktlänk till inlägg 26 april 2021

Nyanser av "trött"

Av Göran - 26 april 2021 12:21

Idag är jag "dagen-efter-sista-natten-trött". Seg i skallen och kroppen protesterar varje gång jag tvingar den upp på fötter om så bara för att gå till köket och hämta kaffe eller ens till badrummet som ligger ännu närmare.

"Jag VILL inte", säger den då och föreslår att vi kryper tillbaka ner i sängen och bara slöar hela dagen.

Det där är kanske svårt att sätta sig in i för en icke-skiftgående människa. Men för mig är det vardag sen 45 år. Låt vara med några års uppehåll i perioder då jag jobbat tvåskift eller dagtid.

Jag har precis tvingat mig genom den värsta av arbetsperioder i rådande skiftschema. Den som består av tre nätter. Helgen går förstås åt helsefyr eftersom jag jobbat fredag, lördag och söndag natt. Men det slutar ju inte där utan även den här dagen är mer måndag än andra måndagar. Svårt att förklara på ett begripligt sätt för utomstående men för mig är det självklarheter. Det tar liksom minst en dag efter nattskiften innan man blir någorlunda människa igen.

Och det jävlig är ju att jag inte kan lata mig på det sätt min kropp ber om. Man har ju "måsten"...

Jag måste t.ex åka och handla hem mat. Flera basvaror är helt eller nästan slut så det kan inte skjutas upp mer än kanske någon timme. Måste också få tummen ur och lägga om däck som jag borde gjort för länge sen. Det var ju inplanerat för två veckor sen men den dagen rådde full snöstorm när jag vaknade på morgonen. Och sen har det liksom inte blivit av trots att tid funnits. 

Sen finns det måsten som går att skjuta upp också och jag är glad att jag var smart nog att boka tvättstugan först imorgon för det hade känts tungt att måsta göra idag. Jag måste t.ex städa badrum och kök ordentligt, det börjar bli lite för länge sen såg jag när jag tittade bakom VC-stolen imorse. Ett lager damm på golvet och även på själva porslinet talade om att här bor en riktigt slarvpelle som inte hållit så rent som han borde. 

Den biten låter jag dock vara till mellan turerna till källaren imorgon. Dammet går ju ingenstans, det ligger ju kvar tills jag dammsuger och skurar bort det.

Så... det blir att ta på vanliga byxor istället för mjukisbrallor och masa sig i skorna och jackan och komma iväg. Ju förr jag gör det desto snabbare blir det ju klart och desto fortare kan jag unna mig att lyssna på kroppens protester och göra den till viljes.

Hoppas er måndag är bättre än min, kära ordbrukare i Glommersträsk, Örsundsbro, Grisslehamn och Vedevåg.

Vi ses igen! Om jag överlever den här satans dagen...

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Göran - Måndag 22 april 14:07

Idag blir det recykling i min blogg. Eller återvinning som det heter på svenska. Varför ska man skriva en ny blogg när det finns några gamla som jag är så nöjd med. Och varför ska inte jag få använda repriser när alla TV-kanaler gör det idelign?  Det...

Av Göran - Lördag 20 april 12:47

Nä, inte fanken blev det nån miljardvinst igår heller! Det blev som det nästan alltid blir. D.v.s noll rätt. En gång kändes det som jag varit nära storvinsten. För 4-5 år sen så var alla fem dragna nummer talgrannar med mina nummer. T.ex om jag had...

Av Göran - Fredag 19 april 17:57

Jaha! Så var det fredag igen då! Till glädje för alla skolbarn och vuxna med dagtidsjobb. För skiftarbetare och pensionärer spelar ju dagarnas namn inte så stor roll. Numera är det ju inget som hindrar att man åker och storhandlar på en söndag hell...

Av Göran - Onsdag 17 april 10:45


Mitt lilla barnbarn slutar inte att fascinera mig. Igår var jag hemma hos exet på middag med dotter och mågämnet samt vår yngste son. När vi hade ätit klart satt lille Luis i sin pappas famn mitt emot mig vid bordet. Då plötlsigt fick vi ögonkontak...

Av Göran - Tisdag 16 april 12:28

Har ni tänkt på att kungen har namnsdag idag igen?  Nej det är varken Carl, Gustaf, Folke eller Hubertus i almanackan. Men det är... DEN SEXTONDE!!! Jodå, jag vet att jag skrivit den förut en gång men eftersom jag kom på det så återanvänder jag d...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards