Direktlänk till inlägg 30 april 2021

Valborg - Grattis Kungen!

Av Göran - 30 april 2021 18:45

"Ikväll ska brasor brinna för att fira vårens ankomst. Jag ska sjunga in i flammorna som alla andra..." Strofen är hämtad ur en Lundellsång som han ratade när han för första gångan gav ut albumet "Den vassa eggen". Men på senare remastrade utgåvor finns både den och några till med som extra bonus. Och nog tycker jag att den borde ha platsat.

Vad tycker ni kära ordbrukare?


Kungens födelsedag. Sista april, Traditionellt dagen då Sverige hälsar våren välkommen. Men i år, liksom ifjol, blir det väl knappt ens en "fingertutt" av det firandet. Tack vare den där förbannade Covid 19! Inga eldar där folk får samlas och stå och frysa medan någon kör sjunger "Vintern rasat..." . 

Och förhoppningsvis... så kanske många då också avstår från de där eländes smällarna också. Det hoppas jag för jag behöver komma i säng och få nattro hyfsat tidigt eftersom jag börjar jobba imrogon bitti och ska stiga upp före fem. 

Aftonbladet offentliggör idag listan över artister i årets "Så mycket bättre" och jag häpnar i år igen för flera av dem har jag inte ens hört namnen på. Maxida Märak och Tomas Stenström har jag nog sett eller hört någon gång men kan inte erinra mig vilken genre de tillhör eller hur de låter. Siw Malmqvist och Harpo är ju välkända för de flesta i Sverige men Cherrie, Moonica Mac och Andreas Matsson har jag ingen aning om vilka de är.

I och för sig kan det bli bra och intressant ändå men jag skulle väldigt gärna sett att Dan Hylander, Per Gessle, Veronica Maggio eller Mauro Scocco fått vara med.

Så jag väljer att inte reta upp mig på det. VIll man ha sånt som gör en förbannad är det ju bara att öppna kvälsstidningarnas nätupplagor. Den här gången var det en annons som fångade mina ögon. Från ett företag som kallar sig "Svensk provtagning". De säljer tester för folk som haft eller tror sig ha haft corona och vill veta om de har antikroppar. Kanske har vår ordinarie sjukvårdsapparat tillräckligt att göra utan att måste erbjuda detta som en självklarhet men då dyker det förstås upp några girigbukar som vill tjäna pengar på pandemin. 700 spänn tar de för att testa dig för antikroppar! Jag blir så förbannad på denna girighet som inte har varken gränser eller hyfs.

Man drar sig inte för att slå mynt av vad som helst som kan ge några kronor in. Vad hände med etik och moral?

Fast det kanske alltid har varit så. De kanske bara har blivit mindre diskreta...

Därmed önskar jag min lilla men naggande goda läsekrets en trevlig Valborg och Första Maj. Oavsett om någon av dagarna betyder något särskilt för dig eller inte.

Ta er en dragnagel om ni får lust med det. Själv håller jag mig till Sveriges bästa kranvatten. Det duger gott!


 
 
Ingen bild

jammar

30 april 2021 19:26

Vad bra! När snöar det till och från.. Ha en bra kväll..

 
skogsnuvan

skogsnuvan

30 april 2021 22:31

Det känns trist att inte få åka ner till byn och se på brasan och köpa varmkorv och lotter och träffa folk som man inte sett på ett tag. Eftersom folk försöker hålla sig undan på affären så träffar man inte byborna på affären ens. Jag och Kinabror var till östersund men bara för att gå till tandläkaren och så hem igen. Jag känner inte heller till många av dom nya som ska vara med på så mycket bättre. Ha det

http://skogsnuvan.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Göran - Fredag 19 april 17:57

Jaha! Så var det fredag igen då! Till glädje för alla skolbarn och vuxna med dagtidsjobb. För skiftarbetare och pensionärer spelar ju dagarnas namn inte så stor roll. Numera är det ju inget som hindrar att man åker och storhandlar på en söndag hell...

Av Göran - Onsdag 17 april 10:45


Mitt lilla barnbarn slutar inte att fascinera mig. Igår var jag hemma hos exet på middag med dotter och mågämnet samt vår yngste son. När vi hade ätit klart satt lille Luis i sin pappas famn mitt emot mig vid bordet. Då plötlsigt fick vi ögonkontak...

Av Göran - Tisdag 16 april 12:28

Har ni tänkt på att kungen har namnsdag idag igen?  Nej det är varken Carl, Gustaf, Folke eller Hubertus i almanackan. Men det är... DEN SEXTONDE!!! Jodå, jag vet att jag skrivit den förut en gång men eftersom jag kom på det så återanvänder jag d...

Av Göran - Måndag 15 april 18:46

  Så har jag då äntligen fått träffa mitt allra första barnbarn. Min vackre dotterson Luis i sin bilbarnstol på golvet i mitt kök. De anlände i eftermiddags, de nyblivna föräldrarna med sitt lilla underverk. Och nu har jag fått hålla honom, snif...

Av Göran - Lördag 13 april 08:50

Facebook kan vara roligt ibland och har jag inget bättre för mig kan jag ju alltid fördriva tiden med att spela Quiz Planet, frågesportspelet där man kan spela med sina nätvänner och tävla i kunskap. Eller kanske snarare en blandning av tur och kunsk...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards