Direktlänk till inlägg 7 september 2022

Snart valdagen!

Av Göran - 7 september 2022 21:14

Det drar ihop sig nu, kära ordbrukare! Till val av vem vi vill ska styra landet, regionen och kommunen där vi bor. På söndag är det den elfte september med allt vad DET innebär av tragiska minnen dryga 20 år tillbaka.

Så låt oss se till att "nine-eleven" INTE blir en start på en tragisk period i vårt landshistoria.

Den politiska kartan håller på att ritas om, mina vänner. Det som tidigare var en konsoliderad borgerlighet med M, C, L ch KD finns inte längre. Lika lite som den, i så många år, självklara konstellationen med V som stödparti för en S-regering men utan ministermakt för stödpartiet.

Idag har Annie Lööfs centerparti tagit avstånd från de partier sm väljer att samarbeta med Sverigedemokraterna. Liberalerna står väl som vanlgt lite som åsnan mella två hötappar och vet inte riktigt hur de ska ställa sig till att regera ihop med Åkesson eller ge sig in i samarbete med arvfienden socialdemkraterna.

Jag törs inte ens gissa hur det kommer att se ut efter valet på söndag. Kommer något block att få majoritet eller blir det en fråga om hur eventuela vågmästare ska ställa sig.

För landets skull hoppas jag ändå att vi ska kunna få en stark regering. Men hur ska det bli möjligt? C säger att de absolut kan samarbeta med S så länge inte V får något som helst inflytande. V, å sin sida, säger att de gärna samarbetar med S men kräver i så fall ministerposter.

MP, å sin sida, är kanske mest oroliga för att klara 4%-spärren liksom L och har liksom inte råd att vara så värst kaxiga. Själv är jag väl mest orolig att det parti som ifrågastt om samerna eller judarna verkligen ska räknas som svenskar sak få någon makt i landet. Partiet som är mest angelägna av alla att tala om att de INTE är rasister.

De mer traditionella partierna tycks liksom inte ha det behovet.

Inget annat parti än just SD har heller utesutit så många medlemmar p.g.a just rasistiska uttalanden eller aktioner. Hur kommer DET sig?

Hur kommer det sig att det parti som har sina rötter i Nordiska Rikspartiet, Vitt Ariskt Motstånd och liknande organisationer ständigt behöver tala om att de INTE är rasistiska?

Att just jag inte förstår det betyder förstås inte att ingen förstår det. Bara att det är väldigt märkligt..

Nej, jag har en väldigt obehaglig magkänska inför de kommande valen på söndag. Men som varje gång rekommenderar jag ALLA att gå och rösta. Vet du inte vad du vill rösta på så rösta hellre blankt än att röstskolka. Men rösta! Den som tror att det där med demokrati är någonting självklart som vi alltid kommer att ha ska tänka en gång till och tänka rätt. Om vi inte utövar vårademokratiska rättigheter som att gå och rösta kan vi förlora den rätten. Så skolka inte på söndag utan ta dig till vallokalen och lägg din röst!

Personligen kommer jag, som varje gång hittills, att rösta för en vänsterregering. Tittar man tillbaka på historien så ser man snabbt vilka som arbetat hårdast för vanligt folks rättigheter och vilka som hellre gynnat de redan rika. Även om ingendera sidan på något vis är felfri så visar historie tydligt att det största nedmonteringarna av den välfärd vi var så stolta över har skett under borgerliga ministärer. (Fälldin, Bildt, Reinfeldt t.ex.)

Därför kommer jag aldrig att bidra till att M, KD eller SD får någo verklig makt i vår riksdag. Där har ni min inställning, mina tankar. 

Kanske ses vi igen innan valdagen, kanske inte. Men, som sagt, vad du än gör, ligg inte på sofflocket på söndag utan gör din röst hörd. Det är inte bara din rättighet utan, enligt mig, även din skyldighet.

Tack för ordet!

 
 
skogsnuvan

skogsnuvan

8 september 2022 17:47

Nu är det svårt att veta hur man ska göra. Det verkar ju så underligt och jag tycker att politikerna bara skäller på varandra hela tiden. Huvudsaken är att SD inte kommer till makten och egentligen tycker jag inte att något parti är bra nog men visst ska jag rösta om inte annat för att minska risken för att SD kommer till makten.

http://skogsnuvan.bloggplatsen.se

Göran

8 september 2022 18:48

En blankröst är bättre än ingen alls. Det är visat missnöje med de politiker som styr eller vill styra. Röstskolk är ju snarare att säga att jag skiter i hur det blir. Rösta blankt om du inte vill stödja någon men för demokratins skull är det viktigt att vi tar vårt ansvar och säger vår mening. Tror iaf jag...

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Göran - Torsdag 28 mars 13:42

Det moderna bondfångeriet börjar ta sig nya skepnader! Bara idag har jag anmält fyra annonser på FB där den ena utgav sig för att vara Youtubern och infuensern Joakim Lundell, alias Jockiboy, i en intervju hos Bianca Ingrosso. Man hör att det är ha...

Av Göran - Onsdag 27 mars 19:23

Måndagen och tisdagen liksom bara försvann. Och snart har väl även onsdagen följt i deras spår. Det grämer mig en aning att när jag nu äntligen hittade ett sätt att se all ishockey i hela Europa och även i Nordamerika helt gratis så är favortlaget ut...

Av Göran - Tisdag 26 mars 09:50

God Tisdagförmiddag på er, kära ordbrukare! Den här dagen började  tidigt. Redan halv fem vaknade jag utan att kunna somna om. Låg dock kvar ändå i en halvtimme innan naturen krävde uppstigning. En dusch och en kopp kaffe och sen byta lakan i sänge...

Av Göran - Fredag 22 mars 11:29

Nu är han äntligen här, mitt allra första barnbarn! Han skulle ju ha kommit igår egentligen men han tog sån tid på sig att det hann bli fredag. Lik sin pappa är han och givevis det mest fantastiska barn som någonsin fötts! Precis som ALLA barn både f...

Av Göran - Torsdag 21 mars 11:42

Jamen, det har ju liksom bllvit lite av en tradition att jag lägger ut "21/3" av och med Dan Hylander och Raj Montana Band när datumet infaller. Den har passerat 40-stecket och Dan själv fyller sjuttio i år om jag inte minns fel. Men både han och låt...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
<<< September 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards