Direktlänk till inlägg 24 juni 2023

Om Lindeman, gubbröra och kändiskockar.

Av Göran - 24 juni 2023 16:25

"Jag törs inte ta av mig hatten! Då springer huvet i bitar!"  Så sa Malte Lindeman nån gång på sextiotalet i en av Hasse & Tages revyer. Denna är väl en av de mer klassiska "Linemännen" som dessa herrar lämnade efter sig.

För den som är för ung för att själv ha upplevt Hasse & Tage eller Lindeman kan jag berätta att dessa sketcher var något de gjorde i flera år. Ny sketch varje föreställning. De utgick alltid från en nyhet i någon av de större dags- eller kvällstidningarna och då Hans Alfredsson kom in på scenen visste han bara rubriken. Sedan spånade de ihop allt genom improvisation. Lite tror jag säkert att de hade pratat och spånat i förväg men det mesta  var improviserat. Vilket såklart gör att kvaliteten, rolighetgraden på alla dessa !Lindemän" varierar väldigt mycket. Några är nästan inte roliga alls medan andra är helt geniala. Denna har jag dock alltid gillat.

Men jag hoppas att ingen av mina kära ordbrukare mår som Malte Lindeman idag. Själv mår jag alldeles utmärkt efter en stillsam midsommarafton i endast lilla Theas sällskap. Det blev matessill som jag sa igår. Sen gjorde jag även min alldeles egna gubbröra. Det ordet kan ju betyda lite olika saker för olika människor. Googlar man så ska det vara creme fraiche eller gräddfil och även majonnäs i vissa av recepten på nätet.

Men min guibbröra har bara tre ingredienser. 3-4 kokta ägg, en halv gul eller röd lök samt en liten burk ansjovis (inklusive spadet). Allt hackas fint i en skål och sen slår man på ansjovisspadet och rör om. Mycket gott på t.ex en bit tunnbröd eller knäckebröd eller en rostad brödskiva

När jag stod och skalade äggen mindes jag vad jag sett nån kändiskock göra då han skulle laga torsk med äggsås på Youtube. Jag brukar dela äggen på mitten med en bordskniv och sen skära dem två gånger korsvis med äggskäraren (ni vet, den där manicken som man skivar ägg med för att lägga på smörgås). Men kändiskocken (har glömt vem) tog helt enkelt grova sidan på rivjärnet och rev ner äggen. Så det testade jag och den metoden kommer jag att använda mig av hädanefter om jag gör gubbröra eller äggsås till fisk. Fort och enkelt gick det och resultatet blev minst lika bra.

På tal om kändiskockar förresten.... Har nån mer märkt att de gör en del konstiga saker? Som t.ex när de hackar lök så skär de horisontella snitt först. Varför i herrans namn då? Löken består ju av olika lager och om man snittar först åt ett håll och sedan skär från andra hållet blir det ju finhackat utan dessa vågräta snitt.

Likaså har jag sett att när de skalar morötter eller potatis så vänder de  knivens egg mot sig. Jag fick redan som liten lära mig att alltid skära/tälja ifrån min kropp. Men även självaste Mannerström har jag sett göra på det sätt jag lärt mig att man INTE ska göra. En annan sak som förbryllar mig med dessa berömda kockar är hur många som häller olja i vattnet när de ska koka pasta. Varför gör de det? Alla vet väl att olja inte är vattenlösligt? Alltså gör den ingen som helst nytta. Om de däremot glaserar pastan lite när den är klar i lite olivolja eller smör säger jag inget om. Men varför hälla det i kokvattnet? Det kommer jag aldrig att begripa! Såvida inte någon av ordbrukarna är mer kunnig än jag upplyser mig om varför jag har fel...

Ja, ni ser, det är stora och viktiga ting som upptar mina tankar denna vackra men blåsiga midsommardag. Önskar därmed mina kära ordbrukare än angenäm kväll och natt. Tillsammans eller var för sig i Ödeshög, Grythyttan, Svarvarböle och Åmotfors.

Ha det! Annars kanske nån annan har det...

 
 
Malin

Malin

24 juni 2023 20:01

Vilken klassiker och sån nostalgi. Synd att man inte passade på att se nån av deras föreställningar. Det lät härligt med en lugn midsommarafton, sill och din fina hund. Härligt namn hon har. Bra tips med äggen, skall testa det nån gång. Jag kan inte skala morötter och annat mot mig utan från mig för då går det mycket snabbare, Jag har inte sett att dom häller olja i vattnet. Det skall man ju göra över den färdiga pastan om man så önskar

Ha en fin midsommardags kväll

http://wiper.bloggplatsen.se

Göran

24 juni 2023 20:26

Jag tyckte också att rivjärnet var ett kanontips! Just nu snittar jag mellan 15-30 besökare per dag och hur många av dem som alls läser vet jag ju inte. Kanske de allra flesta halkar in med slumpknappen och bara kollar rubriken. Men det är ett tips som alla borde ta till sig för det var faktiskt mycket enklare och snabbare än min gamla metod. Roligt att åtminstone en läsare läste hela vägen. Tack för det!

 
Malin

Malin

28 juni 2023 09:26

Det lät väldigt intressant så jag skall tipsa min man som lagar mest mat och äter mest ägg ;). Det var bra tips.

Ha en fin onsdag
Hälsning från Malin

http://wiper.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Göran - Tisdag 14 maj 11:45

Succé även igår i hockey-VM för vårt käraste landslag, Tre Kronor. Igår var det Tysklands tur att få en lektion i "hur den svenska grisen biter". Citatet vet jag inte varifrån det kommer men jag gillar att använda det emellanåt. Det blev rena, rama...

Av Göran - Måndag 13 maj 08:23


Den trettonde idag. Men inte fredag den trettonde som jag hade som rubrik på mitt hittills enda blogginlägg för detta datum. Lite märkligt att det bara finns ett eftersom jag redan för två år sedan satte upp målet att varje datum på året skulle inneh...

Av Göran - Söndag 12 maj 06:08

Ibland undrar jag om demensen redan börjat smyga sig på mig. Fast om jag bara tänker efter en aning så vet jag ju att det inte är nåt nytt. Att då och då vara lite disträ är kanske en del av min personlighet. Då låter det genast mindre negativt. Bä...

Av Göran - Lördag 11 maj 11:18

Nu är det en tid på året som jag, som barn och tonåring, såg fram emot rätt länge. Eller... Rättare sagt så är det  TVÅ tider på året som jag såg fram emot då. Samtidigt dessutom! Dels är det ESC-finalen ikväll. Stora "Mellon" alltså. Fram till kan...

Av Göran - Onsdag 8 maj 10:20

"Alla klagar på vädret men ingen gör nåt åt det!" Nej, hur skulle vi kunna det? Men klaga kan vi ovh klaga har vi (jag) rätt att göra idag. Maj månad är åtta dagar gammal och utanför fönstren yr det snö i luften.  SNÖÖÖ!!! I MAJ??? Ska det VARA s...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5 6
7
8
9 10
11
12 13 14
15
16
17 18
19
20
21
22 23 24 25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards