Alla inlägg den 31 januari 2014

Av Göran - 31 januari 2014 11:04

Ser att jag idag för fem år sen skrev en hyllning till min mormor eftersom det var hennes födelsedag. Och även idag skickar jag henne en tacksamhetens tanke för att hon fanns där för mig när jag behövde det som mest.

Annars har jag läst i lokalpressen om den dyra bro som just nu byggs över Sundsvallsfjärden och ska bära E4;s trafik i framtiden. Trots politikernas garantier innan byggstart att eventuella broavgifter INTE skulle drabba Sundsvalls skattebetalare eftersom vi redan betalt 250 miljoner via våra kommunalskatter så blir det avgifter ändå.

Så har det alltså blivit i Sverige. "Skatt" har blvit ett så fult ord att vi kan räkna med att mer och mer kommer att avgiftbeläggas så att vi till sist blir en kopia av borgerlighetens stora förebild - USA.

Nu minns jag inte exakt vad det skulle kosta men det var visst strax under en tia för en enkel resa över bron. Inga stora summor kan tyckas men....

Läser man dagens lokaltidning Dagbladet får man uppfattningen att varje färd över bron ska generera ett inbetalningskort med posten. Och då kommer nästa tanke för mig - vad i herrans namn kostar inte det?

Eller blir det fakturaavgift på 40-60 kronor som tillkommer också? Då blir det dyrt att köra E4 då man vill passera stadens centrum. Tidningen kastar också ut tanken att vi kanske måste hyra s.k transponders för att kunna få månadsvis räkningar på våra resor över skrytbygget. D.v.s en liten apparat som skickar en signal till en annan apparat vem som kommer körande.

(Måste lätta upp stämningen lite med denna länk apropå apparater... )

http://www.youtube.com/watch?v=lGeOK5MgqQs

Fram till förra veckan har sossarna sagt att vinner de valet i höst (läs "får regeringsmakten") så blir det inga broavgifter. Men nu har de alltså kovänt för enigheten i riksdagen var tydligen närmast total.

Slutsatsen kan bara bli att politiker är falska skurkar som man inte kan lita på. De lovade en sak innan bygget och idag har de en ny åsikt.

Det är ju "vård-skola-och-omsorg-år" i år. Det år av fyra då våra folkvalda står i talarstolarna och pratar sig hesa om hur mycket de vill satsa på just dessa områden. Bara för att när valet är över sätta igång och skära ner just där.

Är det konstigt att det finns så mycket politikerförakt i Sverige? Jag tror att just den saken är en av huvudorsakerna till SD;s framgångar. Men den som tror att de är mer pålitliga än de gamla etablerade skurkpartierna kommer att bli grymt besvikna om de får nån sorts makt i Sverige. För de är gansgsters, de också, precis som M, C, FP och S.

För bara ett par dagar sen hörde vi ju på nyheterna om hur de bluffat till sig miljonbelopp i statsbidrag för ett kvinnoförbund som inte ens existerade. Så en blankröst i höst ligger nära till hands just nu.

För vem som än får makten så blir vi lurade, rånade, pungslagna, bestulna på allt vi äger och har. D.v.s vi som inte har så mycket. De som sitter på kapitalet slipper fler och fler skatter och avgifter och även om borgerligheten skryter om hur mycket de har sänkt skatterna så är vårt netto ändå detsamma eller mindre än förut. För betala får du göra på ett eller annat sätt även om det heter nåt annat än skatt.

Jag hörde på radion för ett tag sen att de 80 rikaste på hela jorden tillsammans äger mer än den fattigare halvan av hela jordens befolkning. Alltså en grupp människor som man lätt skulle kunna få in i en av Londons tvåvåningsbussar har tillsammans mer än alla de miljarder som inte tillhör den rikare hälften av alla människor som finns! Sug på den en stund!

Och jag kan lova att inte en enda av dessa 80 är nöjd utan alla vill bli ännu rikare. Och gärna på bekostnad av den där fattigaste halvan. Så kom inte till mig och säg att Gud finns. Gjorde han det skulle han ha gjort nåt åt det där!

Nej, jorden är en ojämnlik plats och lär så förbli. De där 80 rikaste skulle utan problem kunna stoppa svälten i världen utan att för den skulle själva bli fattiga. Bara lite mindre rika...

Ja, du har rätt, jag ÄR bitter idag! Men jag har goda skäl, tycker jag. Förutom det som nämns här ovanför så är det januari (om än sista dagen av denna föraktliga månad), jag är mellan nattskift och har sovit för lite och dessutom snöar det ute. Vad nu det ska vara bra för. Vi hade ju redan snö så det räckte och blev över.

Jag får nog gå och brygga mig en kanna kaffe så kanske livet ljusnar en aning. Var rädda om er, kära ordbrukare i Hissmofors, Vattlång, Motala och Påskallavik. Eller var ni nu finns...


Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards