Alla inlägg den 11 februari 2016

Av Göran - 11 februari 2016 21:08

Så var jag där igen då! I början av den 14-dagars ledighet jag egentligen aldrig ville ha då min arbetsgivare var så ivrig att införa den skiftgång som råder idag. Jag hade helst velat att det bara rullat på som tidigare med två dagskift, två nattskift och sedan sex fridagar. OCH sommarsemester, precis som "vanligt folk"!

Nu tappade vi vår rätt till semester. Eller rättare sagt så röstade vi själva bort den. Efter lite smart skrämselpropaganda från arbetsköparen.

Men om man ser helt krasst på det och räknar efter vad det innebär så har vi gjort en ganska bra deal ändå. Minst sju och maximalt åtta gånger per år är vi lediga i två veckor. Dessutom har vi varje år inte mindre än 21 ledigheter på sex dagar. Eller är det bara för att stå ut som jag letar fördelar med att jobba som jag gör?

Efter väl förrättat värv i tvättstugan har jag unnat mig att se på vänskapsmatchen i hockey mellan SVerige och Finland. Jag har också unnat mig två glas rödtjut, en skiva valnötsost och lite fikonmarmelad. Att jag älskar valnötstårta är ingen hemlighet och efter att ha gjort reklam för den för mina tjejkompisar som är ordinarie i portvakten på jobbet pratade jag häromdagen med den ena och fick tipset att testa en liiiten klick fikonmarmelad på denna delikatessost.

Och... Himmel så gott det var!

Jag citerar ju då och då en av mina idoler genom livet - min mormor - och hon hade ett talesätt som jag inte vet varifrån det kommer. "Det smälter som skit i munnen!", brukade hon säga ibland.

Det vet jag väl inte om man kan säga om valnötsosten och fikonmarmeladen men för att tala mat-TV-språk så gifte sig smakerna på ett gudomligt sätt i munnen. Synd bara att den där valnötstårtan ska vara så förtvivlat svår att få tag i på mina breddgrader! Lättare att få tag i fikonmarmelad!

"Är´n´t´e kônstut?"

Bröloppet i min gom är dock över och jag sitter här nu och bara "go´hörves" över att hela 13 dagar återstår av min frivecka. Såvida nu inte han ringer innan söndag kväll, den där skiftledaren som jag gav ett halvt löfte om att jobba extra för på måndag och tisdag om det behövs. Annars ska jag försöka komma igång med min träning igen samt börja åka och simma en eller två dagar av varje frivecka.

En angenäm natt tillönskas de vördade ordbrukarna i Hälleforsnäs, Moheda, Tönnebro och Gysinge.

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards