Alla inlägg den 18 april 2016

Av Göran - 18 april 2016 09:01

Måndag råder med allt vad det innebär. För mig personligen innebär det dag två av friveckan, gick av sista natten igår morse. Jag sov oerhört dåligt och var därför dödstrött hela dagen. Sammanlagt blev det säkert bortemot tio små tupplurar här på datastolen eller i sonens sköna soffa. Den står numera i mitt vardagsrum eftersom dotra tog med sig sin bäddsoffa när hon flyttade till eget boende.

Mina egna soffor körde jag på tippen förra året och vi ställde dotterns där istället för att ha något att sitta i. Jag har nämligen räknat ut att det inte är lönt att skaffa nytt förrän mitt hem är kattfritt.

Grabbens soffa är också illa åtgången av kattklor men underbar att sitta i så jag blundar för de fransiga hörnen och njuter av dess bekvämlighet istället. Och accepterar att det då odh då för med sig små ofrivillga sovstunder.

Sonen själv är på Kreta så den här veckan är det bara jag och hans katt hemma. Och onsdag till fredag inte ens vi eftersom jag åker till Norge och aluminiumverket i Årdal för jobbets räkning och lille Ansgar (katten) får återförenas med sin bästis hemma hos dottern medan jag är borta.

Vi skyddsombud har tagit hjälp av arbetsmiljölagens kapitel 6,  § 6A (formellt krav om arbetsmiljöåtgärder) och krävt att man ska ersätta den dammsugarbil som skrotades för ett par år sedan. Den är bra den där lagen för bara man viskar om den så finns det plötsligt resurser som de innan har blånekat till att de existerade. Fabriken som bygger dem ligger i Holland men fabriken vi ska besöka har en likadan som vi vill ha.

Så då ska jag alltså ut och flyga lite. Först till Arlanda och därifrån till en plats som heter Sogndal i vårt västra grannland. Därifrån blir det sedan hyrbil till Årdal.

Det är med lite blandade känslor jag ser fram emot onsdag. Å ena sidan blir det intressant att få åka och se maskinen och förhoppningsvis provköra den lite. Å andra sidan är jag inte jätteförtjust i att flyga.

Flygrädd är inte riktigt rätt ord för det är inte så att jag är panikslagen och kallsvettas eller blir svimfärdig när det bär iväg. Men helt bekväm är jag inte med det heller. Och förnuftsargument som att statistiken visar att det är tusen gånger större risk för olyckor när man kör eller åker bil hjälper inte ett dugg. Jag VET att det är mycket, mycket större risker på marken men det tar ändå inte bort obehaget. Lite som att försäkra en hundrädd att vovven är snäll!

Så det blir att bita ihop och bestämma sig för att det kommer att gå bra.

Så mycket till frivecka blir det alltså inte men å andra sidan är det ju betald arbetstid så jag får väl endera ledighet som jag kan ta ut sedan eller också extrapengar på lönen i maj.

Idag och imorgon ska jag passa på att lata mig så duktigt jag bara kan när jag nu har chansen. För när jag kommer hem på fredag är det bara att förbereda för arbete på lördag morgon och även söndag. Måndag natt jobbar jag mellan 18-21 eftersom EU-reglerna ger mig rätt till betald sovtid när jag ska på heldagsmöten på dagtid. Såna har jag både på tisdag och onsdag och därefter kortare möten både torsdag och fredag. Så nästa frivecka blir inte heller så mycket till frivecka. Tror jag ska samla ihop nog med innestående kompledighet så att jag kan ta åtminstoner nätterna ledliga innan nästa 14-dagars ledighet och förlänga den lite.

Nu ska jag gå och steka mig ett par ägg och lite bacon som brunch och sedan ta dagens fjärde kopp kaffe. Med lite tur kommer jag ihåg att ta med kameran på Norgetrippen och ta lite bilder som kanske kan läggas ut här.

Sköt om er, kära ordbrukare, i Bastuträsk, Grythyttan, Parteboda och Junibosand. Vi ses! (hoppas jag...)



Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards