Direktlänk till inlägg 17 september 2017

17;e september

Av Göran - 17 september 2017 21:37

Söndag kväll och jag HAR röstat i kyrkovalet. Inte för första gången men nog var det ett tag sen sist. Och eftersom det finns ett parti som jag inte vill att de ska ha något alls att säga till om så röstade jag på deras diametrala motpol.

Annars... så vaknade jag imorse med ett ledset hjärta utan att förstå varför. Kände mig deppig och sorgsen redan från uppstigandet vid 7:30 men det dröjde till framemot 17-tiden innan jag blev varse vilken dag det var.

17;e september, dagen då jag förlorade min älskade mormor 1972. 45 år har gått men sorgen gör sig fortfarande påmind då och då

Då... var jag fjorton år, längtade till femtonårsdagen. Mormor hade då varit min ställföreträdande mamma i nästan nio år. Jag minns dagen ännu. Hur hon, på morgonen då vi åt frukost, frågade om jag hade lust att följa med henne till Norra berget (på andra sidan sta´n) och dricka kaffe på serveringen.

Hon visste att jag hade andra planer eftersom min bästa kompis på den tiden skulle vara hemma hela helgen. De åkte annars ofta till HANS mormor 8-9 mil väster om staden.

Så hon blev inte alls besviken då jag sa att jag skulle umgås med Roger, som kompisen hette.

Han och jag hade, vid den tiden, hittat en rivningskåk som vi gjort till vårt tillhåll där vi smygrökte och bläddrade i tidningar som skulle fått nackhåren att resa sig på den tidens vuxna. Bara strunt idag, dock!

Jag minns att vio tillbringade många timmar i "vårt" hus och lyssnade på bl.a "Sister Jane" som var en hit just då.

När jag sedan kom hem var huset tomt så jag gick till närmaste grannhuset där min äldsta moster bodde. Lika tomt där så jag fortsatte till yngsta mosterns hur, längst upp i backen.

Där stod mosterns man i köket och torkade disk och det var han som berättade för mig att mormor inte fanns längre.

Allt detta kom tillbaka till mig idag då jag fick klart för mig vilket datum det var.

Fyrtiofem år har gått men ändå minns jag det som om det vore igår.

Inte konstigt då att jag kände mig så sorgsen och deppig på morgonen och fram tills jag hade kollat almanackan.

Annars... så har jag varit till skogs idag och det jag hittade föranledde mig att laga middag till mina två parasiterande hemmabarn av färska trattkantareller med färsk pasta och gräddsås.

INGEN klagade på maten, vad mer kan man begära?

 
 
skogsnuvan

skogsnuvan

17 september 2017 23:24

Visst är det konstigt vad vissa datum kan bita sig fast hos en och man vet inte riktigt varför genast precis som du kände idag. Jag har inte varit och plockat kantareller än för det har varit älgjakt och då vågar jag inte vara i skogen. Som du vet är jag mer rädd för jägare än för björnar och älgar

http://skogsnuvan.bloggagratis.se

Göran

18 september 2017 11:28

Just min mormor lärde mig i barndomen att man ska föra liv när man går i skogen så håller viltet sig borta så jag är också mer rädd för skumögda, bakfulla människor med vapen i händerna. Men där jag har mina bästa svampställen är jaktlaget noga med att sätta upp skyltar vid infarterna till skogsvägen. Så antagligen har de fyllt sina kvoter för inga skyltar fanns igår. Så jag sjöng, hostade, trampade sönder torra kvistar och såg varken björn eller älg.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Göran - Söndag 12 maj 06:08

Ibland undrar jag om demensen redan börjat smyga sig på mig. Fast om jag bara tänker efter en aning så vet jag ju att det inte är nåt nytt. Att då och då vara lite disträ är kanske en del av min personlighet. Då låter det genast mindre negativt. Bä...

Av Göran - Lördag 11 maj 11:18

Nu är det en tid på året som jag, som barn och tonåring, såg fram emot rätt länge. Eller... Rättare sagt så är det  TVÅ tider på året som jag såg fram emot då. Samtidigt dessutom! Dels är det ESC-finalen ikväll. Stora "Mellon" alltså. Fram till kan...

Av Göran - Onsdag 8 maj 10:20

"Alla klagar på vädret men ingen gör nåt åt det!" Nej, hur skulle vi kunna det? Men klaga kan vi ovh klaga har vi (jag) rätt att göra idag. Maj månad är åtta dagar gammal och utanför fönstren yr det snö i luften.  SNÖÖÖ!!! I MAJ??? Ska det VARA s...

Av Göran - Lördag 4 maj 20:06


Bortrest i några dagar och fick möta våren i sin prydno nere i Södemanland. Men sen jag kom hem till Sveriges midja har det hänt massor här också när det gäller utveckling av ny årstid. Efter två dagar med strålande sol fråb klarblå himmel och förs...

Av Göran - Fredag 3 maj 06:46

Godmorgon på er, kära ordbrukare! Jag har varit på resande fot i några dagar. Kom hem igår eftermiddag efter två dagars besök i Julita i Sörmland. Där bor min storebror, sen några år tillbaka, i ett s.k generationsboende med en av sina döttrar och he...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
<<< September 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards